Gå til innhold

Dyrt med strøm i Sør Norge , sparer dere mye på strømmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi orker ikke å fryse. Bruker det vi trenger for å føle oss vel. Strømregningen for november kom på 1900 kr. Denne blir nok mye dyrere pga priser fra 5 til nesten 8 kr per kWh. Syke priser. Men jeg vil heller spare på andre ting enn varme. 

Hvordan er det med dere? 

Anonymkode: f4cd5...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slabbedask skrev (6 minutter siden):

Bruker strøm som vanlig.

Vi kommer til å gjøre det også. Orker ikke å måtte slite med å fryse oss gjennom vinteren. Vinteren er lang. 

Anonymkode: f4cd5...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer så mye jeg kan uten å fryse.

For første gang reduserer jeg innetemperatur til ca 14-15 grader når jeg er på jobb, slår av ovnen på soverommet på dag og kveldstid (har den på 12 grader om natten), dusjer kortere og med mindre trykk enn tidligere, og tenker meg om før jeg setter på oppvaskmaskin og vaskemaskin.

På de 12 frøste dagene i desember har jeg brukt strøm for 2300,-. Dette betyr at regningen for desember ligger an til å bli på mellom 5 og 6.000 kroner. Jeg er klar over at vi får strømstøtte, men denne er jo basert på gjennomsnittspris pr mnd, ikke på reelle kostnader de ulike tidene på døgnet. Jeg bruker definitivt mest strøm når strømmen er dyrest (dvs når folk i jobb er hjemme), og minst når den er lavest (om natten).

Dette vil påvirke strømstøtten negativt for min del. Er forberedt på at den reelle kostnaden de neste månedene er ca 4000 pr mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer på strømmen ja.

Vi har på varmekablene i gangen og på et soverom som blir lite brukt på 14 grader, og på 22 grader på badene. Panelovnen på datteras rom står på 17 grader om dagen og 20 om kvelden. Vi har ikke hatt noen ovn på vårt soverom, men det har vært iskaldt den siste tida, selv om vi har satt opp døra til gangen en times tid før legging, så i går satte jeg på en ovn en times tid før legging, og temperaturen gikk fra 11 grader til 18 tror jeg - deilig! Men den ovnen brukte 2 kW da - så det merktes på grafen! Skal se litt nærmere på den i kveld, om det går an å redusere effekten noe. Vi fyrer med ved i stua, og der har vi det godt og varmt om kvelden. I morges var det bare 16 grader der, litt kaldt....

Vi lader bilen om natta når strømmen er billigst, og jeg ser etter på appen når jeg skal sette på vaskemaskin og oppvaskmaskin (selv om jeg nå vet at det ikke drar så himle med strøm). Tørketrommelen bruker jeg bevisst når det er behov for oppvarming av gangen (den bruker 2 kW, så den drar mye, og brukes ikke tilfeldig).

Her tidligere var jeg nøye med korte dusjer og nesten ikke badekar, men jeg har gått tilbake til badekarbruk igjen. Det nyyyyter jeg!

Strømregningen for november kom på 2500 kroner. Vi traff visst akkurat ift strømstøtten, - husker ikke helt hvordan mannen regnet på det. I jula skal vi være flere hjemme, og må ha varme på i minst ett rom til, kanskje to, så da blir det nok litt høyere strømforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi orker ikke å fryse. Bruker det vi trenger for å føle oss vel. Strømregningen for november kom på 1900 kr. Denne blir nok mye dyrere pga priser fra 5 til nesten 8 kr per kWh. Syke priser. Men jeg vil heller spare på andre ting enn varme. 

Hvordan er det med dere? 

Anonymkode: f4cd5...da6

Bruker samme som før, selv om strømprisen er 7 kroner her, bor et sted som er lett å holde varmt så blir ikke noe problem for meg uansett strømpris

Anonymkode: 735ab...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi orker ikke å fryse. Bruker det vi trenger for å føle oss vel. Strømregningen for november kom på 1900 kr. Denne blir nok mye dyrere pga priser fra 5 til nesten 8 kr per kWh. Syke priser. Men jeg vil heller spare på andre ting enn varme. 

Hvordan er det med dere? 

Anonymkode: f4cd5...da6

Vi passer på mer enn før ja, setter ikke på oppvaskmaskin / vaskemaskin og komfyr samtidig lengre f.eks. Sjekker også strømappen før jeg setter på vaskemaskin eller oppvaskmaskin, om det er billigere noen timer senere og jeg kan vente så venter jeg.

påskelilje skrev (38 minutter siden):

Her tidligere var jeg nøye med korte dusjer og nesten ikke badekar, men jeg har gått tilbake til badekarbruk igjen. Det nyyyyter jeg!

Men det må da gå  mye mer varmtvann i et badekar enn en kjapp dusj? Om jeg skal bruke badekaret så tømmer jeg jo omtrent tanken på 200 l, om vi dusjer så kan vi i alle fall dusje 3 stk på rappen uten at tanken går tom, blir litt mindre varmtvann på sistemann kanskje, men ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Vi passer på mer enn før ja, setter ikke på oppvaskmaskin / vaskemaskin og komfyr samtidig lengre f.eks. Sjekker også strømappen før jeg setter på vaskemaskin eller oppvaskmaskin, om det er billigere noen timer senere og jeg kan vente så venter jeg.

Men det må da gå  mye mer varmtvann i et badekar enn en kjapp dusj? Om jeg skal bruke badekaret så tømmer jeg jo omtrent tanken på 200 l, om vi dusjer så kan vi i alle fall dusje 3 stk på rappen uten at tanken går tom, blir litt mindre varmtvann på sistemann kanskje, men ikke noe problem.

Har sjelden opplevd at tanken tømmes, så det funker med både badekar og 1 dusj, men det er klart at varmtvannstanken går på fullt noen timer (?) etterpå. Men jeg bader som regel på kvelden, og da er prisen lavest.

Men ja, det er mitt guilty pleasure!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (15 minutter siden):

Har sjelden opplevd at tanken tømmes, så det funker med både badekar og 1 dusj, men det er klart at varmtvannstanken går på fullt noen timer (?) etterpå. Men jeg bader som regel på kvelden, og da er prisen lavest.

Men ja, det er mitt guilty pleasure!

Jeg dusjer når det passer best for meg. Tenker ikke pris annet enn når regningen kommer 😆😅. Men det er da sjokket kommer. Følger litt med på hvor mye strøm vi har brukt, og hvor mye det koster på en app. Men nettleien er nok ganske dyr nå. Den kommer itillegg. 

Jeg forstår ikke hvorfor det er så dyrt. Mange påstår at vi har fulle magasiner. Forstår det slik at det er blitt dyr strøm i midt Norge også nå. 

Anonymkode: f4cd5...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er litt oppmerksomme på når vi setter på ting.

Vi står heller ikke i evigheter i dusjen, men badekaret blir brukt innimellom. Det er både lindring og velbehag for meg.

Vi har folk hjemme i huset hele dagen som oftes, så vi varmer opp med vedovn. Vi har ved selv, så vi fyrer jo mye. Vi har skrudd av noen varmekabler i gangene.   Vi har byttet alle spotter i huset til LED, mener noen sa det trakk mindre? Det skulle vi uansett, så det har ikke noe med sparetiltak i utgangspunkt å gjøre.

I starten var vi veldig obs på prisen, nå føler vi litt med, men ikke like fullt som før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira! skrev (3 minutter siden):

Vi er litt oppmerksomme på når vi setter på ting.

Vi står heller ikke i evigheter i dusjen, men badekaret blir brukt innimellom. Det er både lindring og velbehag for meg.

Vi har folk hjemme i huset hele dagen som oftes, så vi varmer opp med vedovn. Vi har ved selv, så vi fyrer jo mye. Vi har skrudd av noen varmekabler i gangene.   Vi har byttet alle spotter i huset til LED, mener noen sa det trakk mindre? Det skulle vi uansett, så det har ikke noe med sparetiltak i utgangspunkt å gjøre.

I starten var vi veldig obs på prisen, nå føler vi litt med, men ikke like fullt som før. 

 

Det er herlig å ha egen ved! Vi sløser nok litt med den, og synes vi fortjener det 😄 , i og med at vi er så sparsommelige med strømbruken! Nå har vi fått lov til å ta noen trær like i nærheten av der vi bor, så nå er mannen i sitt ess og har fritidssyslene klare fremover ❤️ Det er jo litt mer tungvint å hogge veden på Vestlandet og frakte den hit - men vi gjør det også altså, innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Det er herlig å ha egen ved! Vi sløser nok litt med den, og synes vi fortjener det 😄 , i og med at vi er så sparsommelige med strømbruken! Nå har vi fått lov til å ta noen trær like i nærheten av der vi bor, så nå er mannen i sitt ess og har fritidssyslene klare fremover ❤️ Det er jo litt mer tungvint å hogge veden på Vestlandet og frakte den hit - men vi gjør det også altså, innimellom.

 Når en har lagt ned innsats i å ordne til veden, så kan en sløse! 😁 Jeg synes vi fyrer mye, men vi er ikke i nærheten av det nivået svigerfar er på 😅

 

Det er jo litt mer styr å frakte det ja. Moren min og mannen må frakte fra ene stedet til det andre, de bor på to plasser, men det er jo verdt det, spesielt nå.

Vi har såpass mye skog her vi bor, at vi selger noen paller med ved også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg er veldig bevisst, men sparer ikke veldig. Har temperaturen inne på ca. 19 grader for tiden, kaldere synes jeg blir kaldt. Er nøye på å holde dører lukket. Dropper ikke dusjer, men dusjer så kort som mulig. Dropper ikke stekeovn eller vaskemaskin heller, og har ikke anledning til å styre forbruket til når strømmen er billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shira! skrev (53 minutter siden):

 Når en har lagt ned innsats i å ordne til veden, så kan en sløse! 😁 Jeg synes vi fyrer mye, men vi er ikke i nærheten av det nivået svigerfar er på 😅

 

Det er jo litt mer styr å frakte det ja. Moren min og mannen må frakte fra ene stedet til det andre, de bor på to plasser, men det er jo verdt det, spesielt nå.

Vi har såpass mye skog her vi bor, at vi selger noen paller med ved også. 

Vi selger også litt. I fjor var det ekstra mye fordi vi dyrket opp et nytt jorde, og der var det mye skog. Nå skal mannen planlegge vinterens hogst, og dermed vedproduksjon for kommende år. Han er blitt litt skeptisk til å være alene i skogen etter en ulykke som skjedde med en han kjente, så det blir litt logistikk mht hvem som skal være med ham. Jeg har ikke anledning til å ta så mye fri. Håper en av ungene kan være med noen dager ❤️ 

Et annet aspekt med egen vedhogst er jo landskapspleie. Skogen gror veldig fort igjen når ikke det finnes en gammel onkel lenger som tok unna litt og litt, jevnt og trutt, og vi bor så langt unna.... Lite beiting er det også, selv om vi har leid ut til en nabo i mange år, men det blir for lite.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Nei, sparer ikke på strøm hjemme fordi regningene hjemme er lave. Har varmtvann og varme i husleia. Setter på gasspeisen hvis vi fryser. Den varmer godt. Vi er bare 2 i husstanden og vasker klær stort sett bare en gang i uka. Strømregningen for november var på 400 kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (17 minutter siden):

Det er -20!! Hvordan kan man spare??

Man kan la være å ha 24 grader i stua og man kan begrense dusjingen til et par minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å være bevisst på når jeg bruker strøm, men orker ikke å fryse. Strømmen for november var 1150 (etter strømstøtte) og nå fram til den 12 desember, så ligger den på 1500kr. Så jeg ligger an til en ganske så stor regning for desember.  Selv med strømstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (57 minutter siden):

Man kan la være å ha 24 grader i stua og man kan begrense dusjingen til et par minutter.

Som om jeg ikke gjorde det allerede for lenge siden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...