Gå til innhold

Å være en "people pleaser"

Anbefalte innlegg

Hvordan oppstår det? Kan det oppstå ved at en blir kritisert mye under oppveksten? Man sier ja til alt og hjelper de rundt seg uten å ta vare på seg selv først. Man tror man blir bedre likt av å hjelpe andre og være tilgjengelig for andre hele tiden. Og hvordan kan man bli kvitt en sånn tankegang? Kan det oppstå av forskjellige psykiske sykdommer som depresjon, angst?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470043-%C3%A5-v%C3%A6re-en-people-pleaser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (På 13.12.2022 den 19.02):

Hvordan oppstår det? Kan det oppstå ved at en blir kritisert mye under oppveksten? Man sier ja til alt og hjelper de rundt seg uten å ta vare på seg selv først. Man tror man blir bedre likt av å hjelpe andre og være tilgjengelig for andre hele tiden. Og hvordan kan man bli kvitt en sånn tankegang? Kan det oppstå av forskjellige psykiske sykdommer som depresjon, angst?

Det har å gjøre med at under oppveksten så lærte denne personen av vedkommende sine behov ikke var så viktige. Det var heller viktigere å tilfredsstille et behov hos en forelder. 

En slik person ble ikke møtt på sine behov som barn.

Stormwind skrev (1 minutt siden):

Det har å gjøre med at under oppveksten så lærte denne personen av vedkommende sine behov ikke var så viktige. Det var heller viktigere å tilfredsstille et behov hos en forelder. 

Interessant. Kan det også oppstå ved at man blir kritisert i sin væremåte og ikke får være seg selv og gjøre det en har lyst til? Man blir så mye kritisert at man til slutt føler en må være slik andre sier og det blir derfor en overlevelsesteknikk å please de rundt seg?

Everybody skrev (1 time siden):

Interessant. Kan det også oppstå ved at man blir kritisert i sin væremåte og ikke får være seg selv og gjøre det en har lyst til? Man blir så mye kritisert at man til slutt føler en må være slik andre sier og det blir derfor en overlevelsesteknikk å please de rundt seg?

"Du betyr meg" Er en hovedoppgave fra det psykologiske fakultet,  kanskje du kjenner deg igjen ? vis du orker ikke å lese litt. 

Anonymkode: 21018...07d

3 hours ago, Stormwind said:

Jeg mener at det handler mer om egoisme enn altruisme for mange av disse menneskene. (Nei, ikke alle.) Lik meg, synes godt om meg, se så snill jeg er. People pleasers blir ofte sett på som skjøre ofre, men er de samme spaghettihjernene som ville kjørt over deg for å tilfredsstille og få bekreftelse fra sin nyeste venn.

• 1 måned senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...