Gå til innhold

Dere med bipolar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hender det at dere får attakker med depresjoner som kun varer noen timer? De kommer ikke så ofte hos meg, men når de kommer oppleves det ganske overveldende. Det blir helt mørkt, helt natta. 

Velger å tro at årsaken hos meg er at jeg er under omlegging til en annen type medisin nå og at den ikke har kommet opp i terapeutisk dose enda. Likevel lurer jeg litt på om det er vanlig å ha det sånn når man har bipolar? 

Anonymkode: 34673...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei. Her varer depresjonen minst tre uker, uten medisiner gjerne i 6 mnd. 

Anonymkode: 0d747...394

Ja, det er vel det som er vanligst. 

Anonymkode: 34673...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg pleier ikke få det. Kan være i dårlig humør/ha en dårlig dag, men ikke sånn anfall med dyp depresjon i noen timer. Ikke andre veien heller. Jeg kan kjenne på glede hvis jeg ikke er deprimert, men den hypomaniske gleden kommer kun ved hypomani som varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (23 minutter siden):

Nei jeg pleier ikke få det. Kan være i dårlig humør/ha en dårlig dag, men ikke sånn anfall med dyp depresjon i noen timer. Ikke andre veien heller. Jeg kan kjenne på glede hvis jeg ikke er deprimert, men den hypomaniske gleden kommer kun ved hypomani som varer. 

Takk for svar. Det er ingen tvil om at jeg har bipolar lidelse, jeg oppfyller kriteriene og har hatt diagnosen i mange år. 

Da lurer jeg bare på hva dette jeg opplever fra tid til annen kan skyldes, hvis ikke det er relatert til bipolar. Men det kan vel være så mye. 

Anonymkode: 34673...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kan det ikke skyldes bipolar ustabilitet som følge av at jeg for tida ikke er optimalt medisinert da? Jo, jeg tror jeg faller ned på det, jeg. 😊

Anonymkode: 34673...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar. Det er ingen tvil om at jeg har bipolar lidelse, jeg oppfyller kriteriene og har hatt diagnosen i mange år. 

Da lurer jeg bare på hva dette jeg opplever fra tid til annen kan skyldes, hvis ikke det er relatert til bipolar. Men det kan vel være så mye. 

Anonymkode: 34673...52d

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men kan det ikke skyldes bipolar ustabilitet som følge av at jeg for tida ikke er optimalt medisinert da? Jo, jeg tror jeg faller ned på det, jeg. 😊

Anonymkode: 34673...52d

Ja både det, eller at du har rapid cycling? 

Selv om ingen her i tråden har det slik som deg, så betyr det ikke at det ikke er relatert til hvordan akkurat din bipolar utspiller seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

 

Ja både det, eller at du har rapid cycling? 

Selv om ingen her i tråden har det slik som deg, så betyr det ikke at det ikke er relatert til hvordan akkurat din bipolar utspiller seg. 

Takk for fint svar, Glitter! 

Anonymkode: 34673...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men bare som «frampek» på at jeg er på vei inn i en depresjon. Hvis jeg får kortvarige «anfall» med depresjon så vet jeg at en depresjon er i anmarsj. Opplever ikke helt det samme med «anfall» av mani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (14 minutter siden):

Ja, men bare som «frampek» på at jeg er på vei inn i en depresjon. Hvis jeg får kortvarige «anfall» med depresjon så vet jeg at en depresjon er i anmarsj. Opplever ikke helt det samme med «anfall» av mani.

Takk for svar. Jeg har mer eller mindre vært deppa/nede siden i sommer, så kanskje skyldes anfallene bare at sykdommen prøver å få mer overtak. Ikke godt å vite. 

Anonymkode: 34673...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første antipsykotikumet du brukte har en betydelig bedre stemningsstabiliserende effekt enn det du bruker nå (og ikke har kommet opp i terapeutisk dose av enda). Hvis dette vedvarer etter du har kommet opp i terapeutisk dose, ville jeg vurdert å snakke med behandler om å bruke Litium (som du gjorde før) i stedet for eller i tillegg til Lamictal for å forsterke den stemningsstabiliserende effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marye skrev (28 minutter siden):

Det er vanlig blant bipolare å ha så raske svingninger i tillegg til de langvarige. Er bare ikke så godt kjent enda. Sa de på mestringskurset

Det er vel derfor noen bipolare får borderline som feil diagnose? Fordi de raske svingningene som kommer av bipolar blir forvekslet med den type svingninger man kan ha ved borderline/EUPF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (46 minutter siden):

Det første antipsykotikumet du brukte har en betydelig bedre stemningsstabiliserende effekt enn det du bruker nå (og ikke har kommet opp i terapeutisk dose av enda). Hvis dette vedvarer etter du har kommet opp i terapeutisk dose, ville jeg vurdert å snakke med behandler om å bruke Litium (som du gjorde før) i stedet for eller i tillegg til Lamictal for å forsterke den stemningsstabiliserende effekten.

Takk for fint svar og gode råd, ISW. Dette er virkelig noe jeg skal følge opp. 

Anonymkode: 34673...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (38 minutter siden):

Det er vanlig blant bipolare å ha så raske svingninger i tillegg til de langvarige. Er bare ikke så godt kjent enda. Sa de på mestringskurset

Hm, dette var interessant. Takk for svar! 

Anonymkode: 34673...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (15 minutter siden):

Det er vel derfor noen bipolare får borderline som feil diagnose? Fordi de raske svingningene som kommer av bipolar blir forvekslet med den type svingninger man kan ha ved borderline/EUPF. 

Nei. Borderline diagnostiseres vel så mye på bakgrunn av atferd som relasjonelle vansker, dramatisk atferd, vansker med mentalisering og for noen hyppig kontakt med helsevesenet med selvskading og vansker med å forvalte egne emosjoner. Bipolare mennesker har ofte en bedre funksjon gitt god medikamentell behandling og sliter sjeldent med relasjonelle utfordringer, familiære vansker og kan dermed lykkes godt i arbeidslivet og ha et godt nettverk. Det er ikke bare emosjonell labilitet som ligger til grunn for en personlighetsforstyrrelse. Men feildiagnostisering skjer selvsagt og kanskje før bipolare får stabilisert seg med medikament. Overnevnte gjelder ikke alle men generelt og i overordnede hovedtrekk 

Anonymkode: 0d747...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei. Borderline diagnostiseres vel så mye på bakgrunn av atferd som relasjonelle vansker, dramatisk atferd, vansker med mentalisering og for noen hyppig kontakt med helsevesenet med selvskading og vansker med å forvalte egne emosjoner. Bipolare mennesker har ofte en bedre funksjon gitt god medikamentell behandling og sliter sjeldent med relasjonelle utfordringer, familiære vansker og kan dermed lykkes godt i arbeidslivet og ha et godt nettverk. Det er ikke bare emosjonell labilitet som ligger til grunn for en personlighetsforstyrrelse. Men feildiagnostisering skjer selvsagt og kanskje før bipolare får stabilisert seg med medikament. Overnevnte gjelder ikke alle men generelt og i overordnede hovedtrekk 

Anonymkode: 0d747...394

Jo jeg vet dette, men det er en god del feildiagnostisering der ute. Selv tok det tid å få bipolar-diagnosen nettopp fordi min behandler så meg veldig med borderline-briller, men bipolar ble mistenkt helt tilbake til 2017. Så fikk jeg også tilbakevendende depressiv lidelse før jeg fikk bipolar, og min behandler holdt lenge fast på at det selv om en psykiater på DPS mente jeg helt klart var bipolar. Og min behandler hadde til og med sett meg hypoman under innleggelse to ganger, men droppet å sette diagnosen. Så fikk hun i tillegg lese hele dagboken min og da kunne hun ikke si at det ikke var tilfellet lenger. Man kan jo ha både borderline og bipolar også, og det kompliserer jo det hele ennå mer. 

Men poenget mitt var bare at det er vel det som gjør at noen/mange (?) som har bipolar får diagnosen sent fordi de blir misforstått av helsevesenet. 

På generelt grunnlag og ikke rettet mot noen her i tråden. Bare for å ha det sagt. :) Det ble en digresjon.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Jo jeg vet dette, men det er en god del feildiagnostisering der ute. Selv tok det tid å få bipolar-diagnosen nettopp fordi min behandler så meg veldig med borderline-briller, men bipolar ble mistenkt helt tilbake til 2017. Så fikk jeg også tilbakevendende depressiv lidelse før jeg fikk bipolar, og min behandler holdt lenge fast på at det selv om en psykiater på DPS mente jeg helt klart var bipolar. Og min behandler hadde til og med sett meg hypoman under innleggelse to ganger, men droppet å sette diagnosen. Så fikk hun i tillegg lese hele dagboken min og da kunne hun ikke si at det ikke var tilfellet lenger. Man kan jo ha både borderline og bipolar også, og det kompliserer jo det hele ennå mer. 

Men poenget mitt var bare at det er vel det som gjør at noen/mange (?) som har bipolar får diagnosen sent fordi de blir misforstått av helsevesenet. 

På generelt grunnlag og ikke rettet mot noen her i tråden. Bare for å ha det sagt. :) Det ble en digresjon.

Det forstår jeg. Ut fra dine fortellinger om symptom og eget liv er jeg imidlertid ganske sikker på at borderline diagnose har vært riktig for deg og dominerende over bipolare problemstillinger. Bipolar har sikker druknet litt i det og dermed vært vanskelig å sette før nå. Det kan godt hende du ikke kvalifiserer til borderline lengre. Men at du har gjort det ref historikk og atferd ville jeg ikke satt så mye spørsmålstegn ved. 

Anonymkode: 0d747...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det forstår jeg. Ut fra dine fortellinger om symptom og eget liv er jeg imidlertid ganske sikker på at borderline diagnose har vært riktig for deg og dominerende over bipolare problemstillinger. Bipolar har sikker druknet litt i det og dermed vært vanskelig å sette før nå. Det kan godt hende du ikke kvalifiserer til borderline lengre. Men at du har gjort det ref historikk og atferd ville jeg ikke satt så mye spørsmålstegn ved. 

Anonymkode: 0d747...394

Hva som har vært dominerende og mest ødeleggende i mitt liv synes jeg vel ikke du skal uttale deg om. Mine depresjoner startet da jeg var ni år og mine plager med borderline da jeg var 25 i forbindelse med livskrise. Så har jeg vært nesten kronisk deprimert, og det har vært et mønster i at problemer med borderline har blitt mye bedre i perioder uten depresjon. Men dette blir en avsporing. Jeg sier ikke at min borderline diagnose var feil, men jeg har blitt utredet og det har slått ut på bipolar flere år før jeg fikk diagnosen. Jeg har også selv visst jeg hadde den lenge før jeg fikk den. Jeg har grått av fortvilese av å bli så misforstått. Jeg har ikke relasjonelle problemer i særlig grad for den del heller. Har heller aldri vært i konflikt på arbeidsplasser. Men svært selvdestruktiv. Det er altså kun noen få år hvor borderline var såpass dominerende hos meg. 

Og det er jo det som skjer med flere. Sent diagnostisert og dermed sent behandlet. Hadde jeg fått bedre behandling mot bipolar mye tidligere ville nok ting sett en del annerledes ut. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...