Gå til innhold

Ny psykose etter førstegangs psykose

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer i hovedsak an på to faktorer. 1. Hva er grunnlidelsen? Er det schizofreni, kommer det raskt tilbake. Er det en reaktiv eller rusutløst psykose, trenger den ikke komme tilbake om personen ikke utsettes igjen for det som utløste den første psykosen.

2. Hvordan AP er trappet ned og seponert. Hovedregelen er denne for førstegangspsykoser: Behandlingsdosen beholdes i 6 mnd etter at personen er psykosefri. Deretter trappes den langsomt ned og avsluttes etter et år dersom personen ikke får tilbakefall.

kupton skrev (14 minutter siden):

Det kommer i hovedsak an på to faktorer. 1. Hva er grunnlidelsen? Er det schizofreni, kommer det raskt tilbake. Er det en reaktiv eller rusutløst psykose, trenger den ikke komme tilbake om personen ikke utsettes igjen for det som utløste den første psykosen.

2. Hvordan AP er trappet ned og seponert. Hovedregelen er denne for førstegangspsykoser: Behandlingsdosen beholdes i 6 mnd etter at personen er psykosefri. Deretter trappes den langsomt ned og avsluttes etter et år dersom personen ikke får tilbakefall.

Takk, dette var nyttig oppsummering. Ved alvorlig manisk psykose, er det da sannsynlig at den kommer tilbake som depressiv psykose ved ev utløst bipolaritet?

Se bort fra det første svaret mitt om dette handler om bipolare psykoser. Svaret mitt handlet om psykoser innen F2-gruppen (ICD-10).

Så til psykoser ved bipolar lidelse. Selv om du hadde en mani med psykose, betyr ikke det at det er overveiende sannsynlig at du også vil få psykose ved en evt kommende depressiv episode.

Annonse

kupton skrev (3 timer siden):

Se bort fra det første svaret mitt om dette handler om bipolare psykoser. Svaret mitt handlet om psykoser innen F2-gruppen (ICD-10).

Så til psykoser ved bipolar lidelse. Selv om du hadde en mani med psykose, betyr ikke det at det er overveiende sannsynlig at du også vil få psykose ved en evt kommende depressiv episode.

Det er supert og slik jeg håpet og trodde. Er det slik at det normalt går lang tid til den depressive episoden kommer etter første gangs psykose? Alt annet likt?

Glimmer skrev (53 minutter siden):

Er det slik at det normalt går lang tid til den depressive episoden kommer etter første gangs psykose? Alt annet likt?

Hadde jeg kunnet  svare på det, hadde jeg vært nobelprisvinner og ikke bare kupton. Jeg synes BP best kan sammenlignes med vulkaner. Du vet at det kanskje kommer et utbrudd en gang, men kommer det neste uke eller i 2043 eller ikke i det hele tatt i vår levetid, det vet ingen. Blir det et kjempeutbrudd eller bare litt rumling og aske, det vet heller ingen.

Men det fine med BP vs vulkaner er at vi kan påvirke sannsynligheten for et nytt utbrudd og også alvorligheten på det ved å følge alle råd om medisiner og livsførsel slik en lærer på bipolarskolen.

kupton skrev (2 timer siden):

Hadde jeg kunnet  svare på det, hadde jeg vært nobelprisvinner og ikke bare kupton. Jeg synes BP best kan sammenlignes med vulkaner. Du vet at det kanskje kommer et utbrudd en gang, men kommer det neste uke eller i 2043 eller ikke i det hele tatt i vår levetid, det vet ingen. Blir det et kjempeutbrudd eller bare litt rumling og aske, det vet heller ingen.

Men det fine med BP vs vulkaner er at vi kan påvirke sannsynligheten for et nytt utbrudd og også alvorligheten på det ved å følge alle råd om medisiner og livsførsel slik en lærer på bipolarskolen.

Nydelig og forståelig svar! Tusen takk!!

Endret av Glimmer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...