Gå til innhold

Går det an å fungere meget godt med en psykoselidelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis man er godt medisinert så kan man kanskje klare å ha partner og barn og jobbe 50%. Alle de med psykoselidelse jeg kjenner er 100% ufør og har verken partner, barn eller jobb. Men det er noen som klarer det.

Paranoid schizofreni regnes som den mildeste ihvertfall. Har hørt om flere av disse som har studert og hatt partner, venner osv, men så kan de jo også være feildiagnostisert. 

Anonymkode: 4c0dd...e09

1 hour ago, AnonymBruker said:

Paranoid schizofreni regnes som den mildeste ihvertfall. Har hørt om flere av disse som har studert og hatt partner, venner osv, men så kan de jo også være feildiagnostisert. 

Hvor blir det sagt at det er den mildeste? Trodde den ble regna som ganske heavy. Ihvertfall har onkelen min det og han er veldig lavt fungerende og vært veldig syk.

Anonymkode: 48930...528

Jeg har paranoid schizofreni og har nettopp klart å fullføre et semester på skole. Det har ikke gått knirkefritt. Trengte tett oppfølging og noen kortere innleggelser underveis. Men jeg har mål i livet og ønsker hvertfall å prøve så godt jeg kan å holde på håpet

Anonymkode: 5cf3e...64c

Annonse

Hva er det egentlig som gjør at folk med psykoselidelse ikke fungerer godt? Lav motivasjon? Begrensede sosiale ferdigheter? Lav energi? Hallusinasjoner? Vrangforestillinger? Tvangstanker? Kognitive svekkelser? Det er i hvert fall tingene jeg kommer på. Hva er det for deg?

Everybody skrev (11 minutter siden):

Hva er det egentlig som gjør at folk med psykoselidelse ikke fungerer godt? Lav motivasjon? Begrensede sosiale ferdigheter? Lav energi? Hallusinasjoner? Vrangforestillinger? Tvangstanker? Kognitive svekkelser? Det er i hvert fall tingene jeg kommer på. Hva er det for deg?

Vet ikke det du spør om, men fungerer du godt selv? Kan hende du har skrevet andre steder, men husker ikke. Har du f. Eks venner, kjæreste, har du studert osv. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vet ikke det du spør om, men fungerer du godt selv? Kan hende du har skrevet andre steder, men husker ikke. Har du f. Eks venner, kjæreste, har du studert osv. 

Nei, fungerer ikke godt selv. Har ikke jobb, har 1 venn, ikke kjæreste, studerte ett år før jeg slutta og ble syk.

Everybody skrev (2 minutter siden):

Hva var det som gjorde at du ikke klarte jobb og skole? Hvilke symptomer ødela for deg?

Jeg tålte ikke å være der,det ble for mange inntrykk og jeg hadde veldig mye angst. Har vært mye redd med den her sykdommen,tror jeg fungerte greiest i hypomanier. Jeg ringte rundt til folk og skrev eposter i øst og vest. Foreldremøter og tilstelninger i skole og barnehage måtte jeg ofte gå fra,følte meg rar. 

Annonse

11 minutes ago, stjernestøv said:

Jeg tålte ikke å være der,det ble for mange inntrykk og jeg hadde veldig mye angst. Har vært mye redd med den her sykdommen,tror jeg fungerte greiest i hypomanier. Jeg ringte rundt til folk og skrev eposter i øst og vest. Foreldremøter og tilstelninger i skole og barnehage måtte jeg ofte gå fra,følte meg rar. 

Har det gått bra med barna dine?

Steinriverton skrev (5 minutter siden):

Har det gått bra med barna dine?

Forholdsvis bra ja,de tok ikke noen skade av at jeg var syk tror jeg. Det de mistrives med når de ser tilbake er skolen og litt systemet rundt dem. Men de liker seg ikke blandt folk,det er noe de har lært hjemme. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker skrev (På 15.12.2022 den 21.11):

Hvor blir det sagt at det er den mildeste? Trodde den ble regna som ganske heavy. Ihvertfall har onkelen min det og han er veldig lavt fungerende og vært veldig syk.

Anonymkode: 48930...528

Det er den som gir minst negative symptomer, men ofte svært mye psykose. Det å kalle den mildeste er nok en misforståelse. Men den ødelegger minst de kognitive funksjonene. Så på den måten er den mildere enn hebefren.

Anonymkode: 38769...773

Jeg tenker at jeg er en av de som fungerer godt på en måte. Grunnen til det er nok at jeg ble syk som voksen så jeg har klart å beholde en del rutiner. Som å rydde kjøkken og vaske gulv.  Men mengden og tempo på det jeg klarer på en dag er veldig redusert. Pynte til jul for eksempel tok en dag før, nå tok det to uker å bli ferdig. Hadde familie fra før jeg ble syk ,så da må en bare gjøre så godt en kan.

Problemet blir mer når det kommer til det sosiale, ønske om å være sammen med andre er helt borte.  Klarte å holde på noe sosialt med venner frem til covid, men har ikke klart å ta opp kontakten etter at alt åpnet opp igjen. Kontakt med familien er fast og fungerer greit, selv om den kunne vært bedre fra min siden.

Å lære nye ting eller få nye interesser er helt borte, det samme med konsentrasjon, så lese en bok for eksempel, det har jeg ikke gjort på mange år. 

Bruker egentlig mye tid på å skjule hvordan det egentlig er, og det er bra for det er med på å opprettholde funksjonsnivået, men det er utrolig slitsomt. En ting som er viktig og som jeg har lært meg, er at ferdigheter som ikke blir brukt jevnt, de forsvinner for alltid. 

Anonymkode: a075e...db0

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg tenker at jeg er en av de som fungerer godt på en måte. Grunnen til det er nok at jeg ble syk som voksen så jeg har klart å beholde en del rutiner. Som å rydde kjøkken og vaske gulv.  Men mengden og tempo på det jeg klarer på en dag er veldig redusert. Pynte til jul for eksempel tok en dag før, nå tok det to uker å bli ferdig. Hadde familie fra før jeg ble syk ,så da må en bare gjøre så godt en kan.

Problemet blir mer når det kommer til det sosiale, ønske om å være sammen med andre er helt borte.  Klarte å holde på noe sosialt med venner frem til covid, men har ikke klart å ta opp kontakten etter at alt åpnet opp igjen. Kontakt med familien er fast og fungerer greit, selv om den kunne vært bedre fra min siden.

Å lære nye ting eller få nye interesser er helt borte, det samme med konsentrasjon, så lese en bok for eksempel, det har jeg ikke gjort på mange år. 

Bruker egentlig mye tid på å skjule hvordan det egentlig er, og det er bra for det er med på å opprettholde funksjonsnivået, men det er utrolig slitsomt. En ting som er viktig og som jeg har lært meg, er at ferdigheter som ikke blir brukt jevnt, de forsvinner for alltid. 

Anonymkode: a075e...db0

Hei, vil du sende meg en pm? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...