Gå til innhold

Skattekort


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et hus i sommer. Hadde litt over en million i egenkapital. Skal dette regnes som formue når skattekortet skal regnes ut?

Hvordan finner man egentlig ut verdien på en bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (11 minutter siden):

Hvordan finner man egentlig ut verdien på en bil?

Se på finn på bil av samme merke og tilnærmet årsmodell og km-stand. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte et hus i sommer. Hadde litt over en million i egenkapital. Skal dette regnes som formue når skattekortet skal regnes ut?

Ja, her ser du mer om hvordan formue i boligen din verdsettes: 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/formuesverdi/egen-bolig-primarbolig/slik-beregnes-formuesverdien/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (23 timer siden):

Jeg forstod den ikke helt. Skal formuen fra boligen være så langt fra verdien av boligen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formue har generelt (innen normale grenser) minimal påvirkning på skattekortet. Primærbolig formuesberegnes til ca 25% av verdi, og har du gjeld på boligen vil du nesten garantert ha negativ formue.

Angående bil: Verdien på bilen står utfylt i skattemeldingen. Du trenger ikke tenke på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (55 minutter siden):

Jeg forstod den ikke helt. Skal formuen fra boligen være så langt fra verdien av boligen? 

Ja, dersom du bor i boligen, er formuesverdien av den veldig lav ift markedsverdi. 
 

Som ISW skriver vil formue for de fleste av oss slå lite eller ingenting ut på skattekortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (14 timer siden):

Formue har generelt (innen normale grenser) minimal påvirkning på skattekortet. Primærbolig formuesberegnes til ca 25% av verdi, og har du gjeld på boligen vil du nesten garantert ha negativ formue.

Angående bil: Verdien på bilen står utfylt i skattemeldingen. Du trenger ikke tenke på den. 

Jeg fører da 25% av den prisen jeg kjøpte den for+ det jeg har inne på bankkontoene mine som formue?

Verken bil eller hus stod på skattekortet. Begge deler er kjøpt i andre halvår så kanskje det var for sent til å registreres. Jeg stod oppført med den forrige bilen min sin verdi. Om ikke det er slik med bil også at verdien i skattekortet er bare en liten prosent av det markedsverdien er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg fører da 25% av den prisen jeg kjøpte den for+ det jeg har inne på bankkontoene mine som formue?

Verken bil eller hus stod på skattekortet. Begge deler er kjøpt i andre halvår så kanskje det var for sent til å registreres. Jeg stod oppført med den forrige bilen min sin verdi. Om ikke det er slik med bil også at verdien i skattekortet er bare en liten prosent av det markedsverdien er.

Nei dette oppgir du på skattemeldingen (selvangivelsen) hvis det da ikke er oppgitt.

Med mindre du har stor formue og er i formueskattposisjon, er det ikke så nøye hvilke eiendeler som er oppgitt. Det er inntekten som er relevant for skattekortet, samt eventuelle kapitalinntekter og -fradrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...