Gå til innhold

Seponere Sertralin, hva kan en forvente?

Anbefalte innlegg

Har nå stått på sertralin i 2 år, og ikke hatt noen form for panikkangst/depresjon det siste året. Fått mye samtaleterapi, og kan vel egentlig si livet har vært veldig bra det siste året. Sertralin har vært min gode venn gjennom denne tiden, den har hjulpet meg å få ro, til å lære det psykologen har hjulpet meg med. Eg har nå gått noen runder med meg selv, og konkludert iallefall med å minske dosen over lang tid. Gjerne et år. 

Det eg savner er egentlig og få litt mer kontakt med følelsene mine igjen, misforstå meg rett, sertralin har vært en superhjelper i en vanskelig tid, men er det på tide å gå videre?

Har noen her seponert sertralin, hva kan eg forvente? Vil eg havne i det samme mørket igjen (selv om eg trapper så sakte ned)

Og vil medisinen funke på meg igjen, om eg tar valget og starte opp igjen? 
Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470089-seponere-sertralin-hva-kan-en-forvente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Jeg sluttet etter 16 år på den. Men jeg har psykoselidelse ikke depresjon. Det jeg merket bed seponering var lett kvalme. Økt sentimentalitet og økt sexlyst. Ingen forverring av sykdommen. Men som sagt jeg tok den mot tvang og angst i en psykoselidelse og hadde vel aldri egentlig bruk for den fa jeg ikke ble verre ved seponering Nå har jeg vert uten 3 år.

Endret av Worriesome Plenty 2
Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Jeg sluttet etter 16 år på den. Men jeg har psykoselidelse ikke depresjon. Det jeg merket bed seponering var lett kvalme. Økt sentimentalitet og økt sexlyst. Ingen forverring av sykdommen. Men som sagt jeg tok den mot tvang og angst i en psykoselidelse og hadde vel aldri egentlig bruk for den fa jeg ikke ble verre. Nå har jeg vert uten 3 år.

Så du fikk på en måte litt gode følelser igjen i steden for å være veldig flat? Hvor lang tid brukte du på seponering?

Annonse

kupton skrev (16 minutter siden):

En ting kan jeg si helt sikkert: De type medisinhopping som du har bedrevet over år er helt sikkert ikke bra.

Hva er ditt profesjonelle syn på denne saken? Vil det være anledning og gjerne bare redusere dose for å få noe kontakt med følelsene mine igjen, fremfor og seponere helt? Vil medisinene fungere igjen, om eg skulle være uheldig og få tilbakefall?

Annonse

Duken skrev (1 minutt siden):

Hva er ditt profesjonelle syn på denne saken? Vil det være anledning og gjerne bare redusere dose for å få noe kontakt med følelsene mine igjen, fremfor og seponere helt? Vil medisinene fungere igjen, om eg skulle være uheldig og få tilbakefall?

Jeg har alltid holdt meg til internasjonale, faglige behandlingsveiledere når jeg har svart her. De få gangene jeg ikke har gjort det, har jeg opplyst om det. Når det gjelder depresjonsbehandling er dette anbefalingen:
Så lenge en er i aktiv behandling, beholdes samme dose (kalt behandlingsdosen)
Førstegangs depresjon som er hel i remisjon: Full dose i et år. Deretter nedtrapping over minst 3 mnd.

Andregangs depresjon: Full dose i helst 5 år (man veilederen sier at det kan være vanskelig å få pasientene med på dette) Derfor minimum to år. Deretter nedtrapping over minst 3 mnd.

Tredje eller senere depresjoner: Det bør sterkt vurderes livslang behandling.

Generelt: Fortsatt behandling reduserer tilbakefallsrisiko med 75% til 25% av det en ser hos umedisinerte.

Ved ny oppstart av samme gruppe medisin vil det alltid være en betydelig risiko for dårligere virkning.

kupton skrev (5 minutter siden):

Jeg har alltid holdt meg til internasjonale, faglige behandlingsveiledere når jeg har svart her. De få gangene jeg ikke har gjort det, har jeg opplyst om det. Når det gjelder depresjonsbehandling er dette anbefalingen:
Så lenge en er i aktiv behandling, beholdes samme dose (kalt behandlingsdosen)
Førstegangs depresjon som er hel i remisjon: Full dose i et år. Deretter nedtrapping over minst 3 mnd.

Andregangs depresjon: Full dose i helst 5 år (man veilederen sier at det kan være vanskelig å få pasientene med på dette) Derfor minimum to år. Deretter nedtrapping over minst 3 mnd.

Tredje eller senere depresjoner: Det bør sterkt vurderes livslang behandling.

Generelt: Fortsatt behandling reduserer tilbakefallsrisiko med 75% til 25% av det en ser hos umedisinerte.

Ved ny oppstart av samme gruppe medisin vil det alltid være en betydelig risiko for dårligere virkning.

Takk for utfyllende og faglig svar. Vil det samme gjelde for angst-lidelse også? Vil eg ha særs merkbar virkning om eg går ned 25mg om gangen over lengre perioder. Hva er ditt synspunkt, flere som seponerer, eller er det flere som har livslangt forløp med ssri?

Duken skrev (45 minutter siden):

Har du prøvd, og hva er dine erfaringer ifm med det? ☺️

Jeg brukte 50 mg Zoloft i mange år og klarte meg med det. Så sluttet jeg - fikk panikken tilbake og bruker nå 200 mg fordi effekten er dårligere. Generelt - har du god effekt, hold deg til medisinen og ikke slutt 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...