Gå til innhold

Seponere Sertralin, hva kan en forvente?

Anbefalte innlegg

ISW skrev (25 minutter siden):

Jeg brukte 50 mg Zoloft i mange år og klarte meg med det. Så sluttet jeg - fikk panikken tilbake og bruker nå 200 mg fordi effekten er dårligere. Generelt - har du god effekt, hold deg til medisinen og ikke slutt 

Hva tenker du om at eg kan begynne med å endre dose da? Til et minimum, for å gjerne få litt mer følelser inn i bildet. Har du samme effekten på 200 nå, som du hadde på 50?

Fortsetter under...

kupton skrev (14 timer siden):

Jeg har alltid holdt meg til internasjonale, faglige behandlingsveiledere når jeg har svart her. De få gangene jeg ikke har gjort det, har jeg opplyst om det. Når det gjelder depresjonsbehandling er dette anbefalingen:
Så lenge en er i aktiv behandling, beholdes samme dose (kalt behandlingsdosen)
Førstegangs depresjon som er hel i remisjon: Full dose i et år. Deretter nedtrapping over minst 3 mnd.

Andregangs depresjon: Full dose i helst 5 år (man veilederen sier at det kan være vanskelig å få pasientene med på dette) Derfor minimum to år. Deretter nedtrapping over minst 3 mnd.

Tredje eller senere depresjoner: Det bør sterkt vurderes livslang behandling.

Generelt: Fortsatt behandling reduserer tilbakefallsrisiko med 75% til 25% av det en ser hos umedisinerte.

Ved ny oppstart av samme gruppe medisin vil det alltid være en betydelig risiko for dårligere virkning.

Er det samme risiko for at det blir dårligere virkning ved ny oppstart etter seponering av AP, som Zyprexa og Cisordinol? 

Annonse

kupton skrev (38 minutter siden):

Ja, dessverre. 

Så man får dårligere virkning av Zyprexa hvis man begynner på igjen etter å ha vært uten en stund? (Siden Zyprexa var en av de medisinene som ble nevnt i det du svarte på. Zyprexa er relevant for meg nå). 

Endret av Vendi
Duken skrev (20 minutter siden):

Vil det bli vanskligere for meg og seponere om 2 år, eller hva det vil bli ila våren neste år? 

Du kan slutte med medisinen akkurat når du vil, men du må vite følgende:

Uten medisin vil du bli akkurat like dårlig som du var før du begynte med medisinen. Sykdommen forsvinner ikke magisk av seg selv. Det blir som med høyt blodtrykk du holder normalt med medisiner. Medisinene holder det normalt og det blir høyt hvis du slutter. 

Jeg mener de eneste som bør vurdere å slutte med medisin er hvis episoden hadde en klar utløsende årsak som er korrigerbar eller som går over. Foruten det er dessverre angstlidelser kroniske sykdommer.

ISW skrev (2 timer siden):

Du kan slutte med medisinen akkurat når du vil, men du må vite følgende:

Uten medisin vil du bli akkurat like dårlig som du var før du begynte med medisinen. Sykdommen forsvinner ikke magisk av seg selv. Det blir som med høyt blodtrykk du holder normalt med medisiner. Medisinene holder det normalt og det blir høyt hvis du slutter. 

Jeg mener de eneste som bør vurdere å slutte med medisin er hvis episoden hadde en klar utløsende årsak som er korrigerbar eller som går over. Foruten det er dessverre angstlidelser kroniske sykdommer.

Skjønner. Nå var det jo mye stress som trigget panikkangsten min (gjerne relatert til mye av dette med korona) ønsker bare litt mer kontakt med følelseslivet mitt igjen, om det er lov og si ☺️

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...