Gå til innhold

Julestjerne


Glitter

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg holdt liv i årets julestjerne vol.2? 

Nå har jeg Googlet og det er alt fra masse vann til at for mye vann så dør den. 

Skal jeg alltid ha fuktig jord eller skal den tørke litt ut? Hva med temperatur? Den stod jo i husets varmeste sone (rett ved varmepumpen), men den overlevde nesten to uker før den plutselig døde. Den nye, som blir den siste jeg prøver, står nå et annet litt mindre varmt sted. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (28 minutter siden):

Hvordan får jeg holdt liv i årets julestjerne vol.2? 

Nå har jeg Googlet og det er alt fra masse vann til at for mye vann så dør den. 

Skal jeg alltid ha fuktig jord eller skal den tørke litt ut? Hva med temperatur? Den stod jo i husets varmeste sone (rett ved varmepumpen), men den overlevde nesten to uker før den plutselig døde. Den nye, som blir den siste jeg prøver, står nå et annet litt mindre varmt sted. 

Fra Mester Grønn:

Hvordan stelle julestjerne:

  • Vanning: Julestjernen er sensitiv mot for mye vann, det beste er å vanne lite og jevnlig.
  • Lys: Julestjernen trives på et varmt sted med mye lys, men ikke i direkte sollys.
  • Temperatur: Julestjerne er svært sensitiv for lave temperaturer, og bør beskyttes fra kulden under transport.
 

Rett ved varmepumpa er neppe en god plass, det blir det også veldig tørt, jeg har kaktuser / sukkulenter stående nærmest varmepumpa og de trives godt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte blomsterlampe hos Coop ganske billig som ble satt over min tidligere ett år, og med jevn vanning holdt jeg den i live i ett halvår. Julestjerner tåler kulde og trekk veldig dårlig, så min døde da jeg satte den bak noen høytalere sånn at luften fra bassrefleksrøret traff den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (23 minutter siden):

Fra Mester Grønn:

Hvordan stelle julestjerne:

  • Vanning: Julestjernen er sensitiv mot for mye vann, det beste er å vanne lite og jevnlig.
  • Lys: Julestjernen trives på et varmt sted med mye lys, men ikke i direkte sollys.
  • Temperatur: Julestjerne er svært sensitiv for lave temperaturer, og bør beskyttes fra kulden under transport.
 

Rett ved varmepumpa er neppe en god plass, det blir det også veldig tørt, jeg har kaktuser / sukkulenter stående nærmest varmepumpa og de trives godt. :) 

Okei. Da må jeg ha vannet for mye. Jeg vannet i springen og lot den renne av seg og plutselig var den slapp. Kanskje bare gi den et halvt glass regelmessig. Men skal jorden bli tørr eller skal jeg feks gi den litt vann annenhver dag? 

Jeg er god på orkideer, men ikke andre ting. 😛

Kaktus ja. Kanskje det jeg kunne hatt på spisebordet da. Ser Kanskje rart ut med kaktus på et spisebord da. Sukulenter passer kanskje bedre.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tasmus82 skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøpte blomsterlampe hos Coop ganske billig som ble satt over min tidligere ett år, og med jevn vanning holdt jeg den i live i ett halvår. Julestjerner tåler kulde og trekk veldig dårlig, så min døde da jeg satte den bak noen høytalere sånn at luften fra bassrefleksrøret traff den. 

Da tror jeg nåværende plass er bedre for den. Det er ikke sterkt lys akkurat, men vanlig stuelys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med julestjerner. I år hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle ha en for jeg klarer aldri holde liv i den hele desember. Men i dag kjøpte jeg en likevel, det blir ikke helt jul uten. Og nå skal den jo bare overleve to uker og det må jeg jo klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (11 timer siden):

Jeg sliter også med julestjerner. I år hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle ha en for jeg klarer aldri holde liv i den hele desember. Men i dag kjøpte jeg en likevel, det blir ikke helt jul uten. Og nå skal den jo bare overleve to uker og det må jeg jo klare.

Ja det er jo så koselig. Jeg må klare to uker jeg også. Vi kan jo konkurrere i hvem som klarer å holde liv i den lengst. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 timer siden):

Ja det er jo så koselig. Jeg må klare to uker jeg også. Vi kan jo konkurrere i hvem som klarer å holde liv i den lengst. 😅

Game on😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vanne på skåla, og ikke rett på jorden? 
Ikke la den stå for lenge i «vannbad», ca 10 min? 
Det holder for mine 3 julestjerner. Så står de litt kaldt, ikke i stuen 😇

Endret av usikker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker skrev (4 minutter siden):

Kanskje vanne på skåla, og ikke rett på jorden? 
Ikke la den stå for lenge i «vannbad», ca 10 min? 
Det holder for mine 3 julestjerner. Så står de litt kaldt, ikke i stuen 😇

Min døde av å stå noen sekunder i springen. Vannbad hadde den vel i hvert fall druknet av? Med mindre det var varmen som tok den. 

Jeg har min i stuen nå. Er jo der jeg er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

Min døde av å stå noen sekunder i springen. Vannbad hadde den vel i hvert fall druknet av? Med mindre det var varmen som tok den. 

Jeg har min i stuen nå. Er jo der jeg er. :)

Ikke la den stå i vannbadet 😅skal bare stå noen minutter!

Jeg har bare hvite julestjerner, om det skulle ha noen betydning
Lykke til uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker skrev (8 minutter siden):

Ikke la den stå i vannbadet 😅skal bare stå noen minutter!

Jeg har bare hvite julestjerner, om det skulle ha noen betydning
Lykke til uansett! 

Nei skjønte det. Hehe. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Fru2020 skrev (På 18.12.2022 den 14.07):

Game on😂

Ja hvordan går det? Jeg var spent da jeg kom hjem etter 4 dager borte, men den trives ennå. Har flyttet den til vinduskarmen der trives den. 

Tre uker har den hittil klart seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Julestjernes opprinnelig voksesteder er fra Sinaloa i vestlige Mexico til Guatemala, men arten dyrkes som prydbusk i varme områder over hele verden."

Bare ha det i bakhodet i forhold til temperatur og vanning, så kan dere holde liv i julestjernene deres i månedsvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 timer siden):

Ja hvordan går det? Jeg var spent da jeg kom hjem etter 4 dager borte, men den trives ennå. Har flyttet den til vinduskarmen der trives den. 

Tre uker har den hittil klart seg!

😂 jeg kastet den røde. Orket ikke ha mer rødt i huset etter jul. Men den hvite lever enda. Men den ser ikke like vakker ut som den gjorde i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (44 minutter siden):

😂 jeg kastet den røde. Orket ikke ha mer rødt i huset etter jul. Men den hvite lever enda. Men den ser ikke like vakker ut som den gjorde i fjor

Haha ok. Blir spennende å se hvor lenge det er liv i dem. Den ser ut til å trives i vinduet sammen med de andre blomstene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...