Gå til innhold

Er du for eller i mot aktiv dødshjelp for psykiske lidelser?

Er du for eller i mot aktiv dødshjelp for psykiske lidelser?  

20 stemmer

1. 1. Er du for eller i mot aktiv dødshjelp for psykiske lidelser?

• For
      5
    • Mot
      15

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/29-aring-fikk-aktiv-dodshjelp-for-psykiske-problemer/s/12-95-3423523419

Denne 29-åringen fikk aktiv dødshjelp for psykiske lidelser som var uutholdelige. Hvis det er ingen utsikt til bedring, er det ikke da bedre å slippe hvis man ikke orker å leve lenger? Er du for eller i mot?

Fortsetter under...

Jeg er for aktiv dødshjelp, også for mennesker med psykiske lidelser som lever i ekstrem og uutholdelig smerte. Det bør selvsagt være strenge kriterier, men jeg synes ikke at psykisk syke bør bli «utestengt» fra aktiv dødshjelp. 

Jeg er for for de som har levd lenge slik og virkelig vil dø. Men på den annen side så skjønner jeg ikke hva vitsen med det er for er det så vanskelig å dø? Det er vel ikke lov å nevne metoder her, men det finnes jo mange metoder. Med den metoden jeg tenkte å bruke om jeg skulle finne på å ta livet mitt en gang så vet jeg man dør etter kanskje 3min og jeg ville heller valgt den metoden enn å få dødsgift innsprøytet i meg av noen andre. 

Anonymkode: cc3f5...5c2

Det kan være ganske vanskelig å dø på egenhånd. Hun i artikkelen fikk gift av legen som hun drakk og døde derfor kort tid etter smertefritt. Jeg ville heller ha valgt denne metoden enn å risikere et mislykket selvmordsforsøk og ende opp enda verre enn man allerede er.

Everybody skrev (1 minutt siden):

Det kan være ganske vanskelig å dø på egenhånd. Hun i artikkelen fikk gift av legen som hun drakk og døde derfor kort tid etter smertefritt. Jeg ville heller ha valgt denne metoden enn å risikere et mislykket selvmordsforsøk og ende opp enda verre enn man allerede er.

Ga legen henne gift som var meningen at hun skulle drikke for å dø eller var det noe medisin legen ga henne som hun overdoserte på? 

Mener du virkelig det er så vanskelig å dø altså? Det som er vanskelig for min del er det å ta det endelige valget om å faktisk gjøre det. Etter det er det bare å holde ut i kanskje 1min til jeg har besvimt. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ga legen henne gift som var meningen at hun skulle drikke for å dø eller var det noe medisin legen ga henne som hun overdoserte på? 

Mener du virkelig det er så vanskelig å dø altså? Det som er vanskelig for min del er det å ta det endelige valget om å faktisk gjøre det. Etter det er det bare å holde ut i kanskje 1min til jeg har besvimt. 

Ja, hun fikk gift som man kunne drikke. Det er mye bedre å drikke gift som legen gir deg som gir 100% garanti for å dø fremfor å risikere å feile på et selvmordsforsøk og enda opp med fysisk sykdom i tillegg.

Annonse

Jeg er imot fordi det blir veldig vanskelig å sile ut de som faktisk for all framtid ville ha et dødsønske og de som har lidd masse, men som kan ende med å få det bedre. 

Jeg har for øvrig varige skader og nedsatt livskvalitet pga et selvmordsforsøk og jeg trodde virkelig jeg ikke skulle overleve av det. Men jeg ble heller hardt skadet og lå en måned på sykehus. Jeg er svært heldig som ikke ble paralysert. Man kan tenke at en metode er sikker, men så går det ikke som planlagt likevel. Så jeg ser det argumentet om at det er bedre å få hjelp. Men jeg er fortsatt imot pga det jeg skrev over. 

Lady HM skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet er jeg imot aktiv dødshjelp for psykiske lidelser, rett og slett fordi jeg ser for meg at å sette kriteriene for hvem som skal få det er utrolig vanskelig å sette, og hvor skal grensene gå?

Ja, det må en grundig vurdering til. Hvis man har så store plager at man ligger i sengen hele tiden, må ha hjelp til alt, masse angst, sucidal og ingen utsikt til bedring må vel være gode kriterier?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/g7Qnb5/vedas-choice-dokumentar

Her har vi altså en person som har kjempet mot uutholdelige lidelser i mange år. Hun sitter til og med i rullestol fordi hjernen ikke klarer å la beina gå. Tenk på det, hun er så syk i hodet at beina ikke fungerer. Hun sier også at hvis hun virkelig ville kunne hun gått og hatt fungerende bein.

Jeg er for. Som flere har nevnt så er det langt mer attraktivt å og en sikker og komfortabel død i møte enn å ta selvmord og stå i risikoene og ubehaget det innebærer. 

Anonymkode: 3bd92...e73

Everybody skrev (1 time siden):

Ja, det må en grundig vurdering til. Hvis man har så store plager at man ligger i sengen hele tiden, må ha hjelp til alt, masse angst, sucidal og ingen utsikt til bedring må vel være gode kriterier?

Ja, men hvem er det som skal bestemme at det ikke er utsikt til bedring? Alle psykiske lidelser kan per definisjon behandles, ikke til å bli frisk - men til å få det bedre.

Annonse

Det er et vanskelig spørsmål, men jeg er mot. Som andre også sier - hvor skal man sette grensen? Hvordan skal man vite hvem som ikke har utsikter for bedring og hvem som faktisk har det? 

Liten kommentar @ISW - det er ikke helsevesenet som tar liv ved aktiv dødshjelp, slik det gjøres i Sveits. Og ei heller slik det ble gjort i artikkelen til TS. Tabletter eller flytende som vil ta liv blir satt frem så er det pasienten selv som må ta valget om å ta disse. 

Vhanja skrev (10 minutter siden):

Det er et vanskelig spørsmål, men jeg er mot. Som andre også sier - hvor skal man sette grensen? Hvordan skal man vite hvem som ikke har utsikter for bedring og hvem som faktisk har det? 

Liten kommentar @ISW - det er ikke helsevesenet som tar liv ved aktiv dødshjelp, slik det gjøres i Sveits. Og ei heller slik det ble gjort i artikkelen til TS. Tabletter eller flytende som vil ta liv blir satt frem så er det pasienten selv som må ta valget om å ta disse. 

Er enig i det første du skriver, men litt uenig i det siste. Det er de som setter fram og muliggjør et selvmord.  Så de er delaktige, selv om de ikke utfører selve handlingen. 

ISW skrev (16 minutter siden):

Jeg er imot for alle sykdommer - det er ikke helsevesenets oppgave å ta liv.

Hvorfor er det ikke helsevesenets oppgave? Veterinærer tar jo liv av dyr som ikke vil klare seg og bare vil lide en forderdelig død.

emilie321 skrev (Akkurat nå):

Er enig i det første du skriver, men litt uenig i det siste. Det er de som setter fram og muliggjør et selvmord.  Så de er delaktige, selv om de ikke utfører selve handlingen. 

De er delaktige, men det er ikke de som tar liv. Som er hva jeg kommenterte på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...