Gå til innhold

Er du for eller i mot aktiv dødshjelp for psykiske lidelser?

Er du for eller i mot aktiv dødshjelp for psykiske lidelser?  

20 stemmer

1. 1. Er du for eller i mot aktiv dødshjelp for psykiske lidelser?

• For
      5
    • Mot
      15

Anbefalte innlegg

Everybody skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det ikke helsevesenets oppgave? Veterinærer tar jo liv av dyr som ikke vil klare seg og bare vil lide en forderdelig død.

Du ser ingen forskjell på avliving av dyr og mennesker? 

Fortsetter under...

ISW skrev (7 minutter siden):

Det er ikke derfor.

Men helsevesenets mandat er å redde liv. Det er ikke å ta liv.

Men hvorfor skal man absolutt redde menneskeliv? Hvem har bestemt det, og på hvilket grunnlag, at det skal være sånn? Hva skiller mennesket fra dyret? 

Anonymkode: 068e5...622

Jo, jeg kan se forskjell på avlivning av dyr og mennesker. Skjønner at det er to forskjellige verdener. Et dyr er vanskelig å bruke masse ressurser på å holde i live, mens mennesker kan behandles og trenes med mye ressurser for å holdes i live.

Everybody skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det ikke helsevesenets oppgave? Veterinærer tar jo liv av dyr som ikke vil klare seg og bare vil lide en forderdelig død.

Veterinærer tar til og med livet til dyr som er FRISKE. De avliver dem fordi eieren har gått lei av dem.. 

Anonymkode: cc3f5...5c2

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veterinærer tar til og med livet til dyr som er FRISKE. De avliver dem fordi eieren har gått lei av dem.. 

Anonymkode: cc3f5...5c2

Ja, det er sant. Er egentlig sykt at det er sånn.

Det er egoistisk å forvente at andre skal ta livet ditt. Det blir som abort, det begynte med en grense som blir tøyd mer og mer. I noen land kan man ta abort helt opp mot fødsel. Og helsevesenet er mennesker som blir pålagt å gjennomføre dette. Hvor kan utviklingen da med årene gå når man åpner opp for aktiv dødshjelp i Norge? Grenser tøyes. Man må aldri miste av syne menneskets verdi og heller strekke seg mot et bedre alternativ en dødshjelp. 

Anonymkode: 76dce...7e6

Jeg er i mot de aller fleste tilfeller av aktiv dødshjelp. Helsevesenet skal redde liv, ikke ta liv. Unntak muligens for gamle folk med mye smerter og uhelbredelig sykdom, men selv da mener jeg de evt. må ta skrittet selv. Og dette må være en siste utvei og noe de evt. må oppsøke selv.

Mange med psykiske lidelser kan være svært langt nede, og ser ikke lyset i tunnelen, men så kan det etterhvert gå over; har sett det på nært hold. 

Jeg er absolutt for aktiv dødshjelp for uhelbredelig fysisk sykdom som påfører en person mye lidelse. Jeg synes det er tankevekkende at vi er mer opptatt av at dyr skal få ende livet sitt humant når det ikke finnes mulighet for bedring enn vi er for at mennesker skal kunne det samme. At noen synes det er riktig at et menneske skal lide til det dør forstår jeg ikke.

Annonse

Jeg er fristet til å si ja i noen tilfeller der pasienten er terminal med dager timer igjen å leve. Har selv et familiemedlem som fikk en overdose morfin av huslegen for å avslutte livet, det er lenge siden. Og jeg har familiemedlemmer som har lidd seg igjennom den siste fasen av livet.

Men jeg må allikevel si nei til aktiv dødshjelp, da jeg ikke vil ha et samfunn som tar livet av sine innbyggere. Her er det så mye som kan gå galt. 

Og i psykiatrien absolutt nei, det skulle tatt seg ut vis deprimerte, psykotiske, eller andre i ubalanse skulle bestille helsehjelp til å dø. Mange i psykiatrien har opplevd mye vondt som andre har påført dem ,det ville vært et svik vis helsevesenet tok livet av disse itillegg. 

Så har du det stakkars helsepersonellet som har som oppgave å helbrede og lindre ,ikke skade, skal disse plutselig begynne å avlive pasientene,da blir det tøft å gå på jobb. 

Anonymkode: ccc70...b3e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...