Gå til innhold

Seponering av Cipralex

Anbefalte innlegg

Holder nå på å seponere Cipralex, stod på 10mg i ca. 2 mnd'er, men bivirkningene ble for plagsomme.

Tar de siste 2.5mg i morgen, har både mens jeg brukte de og nå når har sluttet med de hatt ekstremt mye mareritt, forstår det er vanlig, men noen som vet hvor lenge det pleier å vare? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470144-seponering-av-cipralex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angstlei skrev (På 20.12.2022 den 21.14):

Holder nå på å seponere Cipralex, stod på 10mg i ca. 2 mnd'er, men bivirkningene ble for plagsomme.

Tar de siste 2.5mg i morgen, har både mens jeg brukte de og nå når har sluttet med de hatt ekstremt mye mareritt, forstår det er vanlig, men noen som vet hvor lenge det pleier å vare? 

Eg også måtte gå av cipralex grunnet bivirkninger. Ble helt rar av de (byttet til sertralin) som var en mye bedre medisin for meg. Skal du over på noe annet?

Duken skrev (På 22.12.2022 den 15.21):

Eg også måtte gå av cipralex grunnet bivirkninger. Ble helt rar av de (byttet til sertralin) som var en mye bedre medisin for meg. Skal du over på noe annet?

Psykologen frarådet med det siden jeg opplevde så mye bivirkninger, hun mente jeg ville reagere på de andre ssri’ene også.

Sleit med ekstrem trøtthet, magen var ødelagt både forstoppet og diare, ekstreme mareritt samt veldig vektøkning tross for reduksjon av matinntak.

Ingen som vet? Føler meg nå nesten enda mer svimmel, har ikke fått time hos legen før 10. Januar.

Hadde hjulpet veldig å vite om dette er normalt eller ikke.

Jeg bråsepponerte ikke gikk på 10mg, så en uke på 7.5mg, deretter en uke på 5mg, så en siste uke på 2.5mg før jeg sluttet og det er i dag en uke siden.

Annonse

Angstlei skrev (13 minutter siden):

Jeg bråsepponerte ikke gikk på 10mg, så en uke på 7.5mg, deretter en uke på 5mg, så en siste uke på 2.5mg før jeg sluttet og det er i dag en uke siden.

Synes det virker som en veldig brå nedgang med bare en uke mellom hver redusering. Jeg ville ha gått opp igjen litt i dose og stått på det noen uker før slutt. Hvis ikke må du bare ta tida til hjelp. Seponeringssymptomene går over til slutt. 

Endret av Vendi
Angstlei skrev (22 minutter siden):

Ingen som vet? Føler meg nå nesten enda mer svimmel, har ikke fått time hos legen før 10. Januar.

Hadde hjulpet veldig å vite om dette er normalt eller ikke.

Da jeg trappet ned litt på cipralex, så brukte jeg over 14 dager på hvert nivå. Merket svært lite av nedtrappingen.

Ok, takker for svar. Foretok nedtrapping slik legen anbefalte, men siden jeg hadde såpass mye bivirkninger er det kanskje ikke så rart at det sitter i. Vil veldig gjerne unngå å ta de igjen, hvis det varer en uke til skal jeg holde ut.

Lite strategisk å gjøre dette rett før jul og nyttår. 

Når jeg var 18 gikk jeg Cipramil og largactil og fikk de akutt parkinsonisme av sistnevnte, det værste de hadde sett på legevakten. Viste seg at jeg alltid skulle ha tabletter for dette på meg, men dette hadde psykiateren glemt å fortelle meg. 
Dagen etter bråsluttet jeg med alt og da fikk jeg «brain zaps» og full pakke, trodde jeg hadde nedtrappet sakte nok, men tok nok feil. Er ikke bare bare med medisiner 😔

4 hours ago, Angstlei said:

Ok, takker for svar. Foretok nedtrapping slik legen anbefalte, men siden jeg hadde såpass mye bivirkninger er det kanskje ikke så rart at det sitter i. Vil veldig gjerne unngå å ta de igjen, hvis det varer en uke til skal jeg holde ut.

Lite strategisk å gjøre dette rett før jul og nyttår. 

Når jeg var 18 gikk jeg Cipramil og largactil og fikk de akutt parkinsonisme av sistnevnte, det værste de hadde sett på legevakten. Viste seg at jeg alltid skulle ha tabletter for dette på meg, men dette hadde psykiateren glemt å fortelle meg. 
Dagen etter bråsluttet jeg med alt og da fikk jeg «brain zaps» og full pakke, trodde jeg hadde nedtrappet sakte nok, men tok nok feil. Er ikke bare bare med medisiner 😔

Føler deg, jeg får også sterke bivirkninger av de fleste medisiner og abstinenser når jeg trapper ned..

Anonymkode: 2a73f...cd8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...