Gå til innhold

Samboer med borderline syndrom?


oem01

Anbefalte innlegg

Samboeren viser mange symptomer på borderline personlighetsforstyrrelse, perioder med ekstrem agressiv adferd, svart/hvit mentalitet og de fleste andre symtomer som nevnes for lidelsen. Hun opplevde alvorlig omsorgssvikt fra sin (alene) mor i oppveksten, noe som også faller inn som en sannsynlig utløsende årsak. Jeg er veldig glad i henne, men opplever aggressiviteten og trussel ekstreme svart/hvitt konsekvenser (som riktignok sjeldent gjennomføres) som VELDIG belastende, og føler at livskvaliteten min svekkes i vesentlig grad (tungsinn og angst, selv om jeg i utgangspunktet er en "easy going" person.) Jeg føler at jeg "mister" meg selv, og går på tå hev for ikke å utløse meningsløse konflikter. Det går også ut over min relasjon til andre, herunder mine barn, fordi hun konstruerer konflikter og umulige betingelser når jeg prøver å holde relasjoner ved like. Å fortelle henne om mistanken jeg har om borderline vil ende i mayhem. Å flytte fra henne betyr at jeg må bygge opp alle broer som er brent de siste 15 årene for å beholde henne. Jeg er jo som sagt veldig glad i henne, og de gangene hun er på "opptur" har vi det fantastisk fint sammen.  Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun ikke ser selv at hun trenger hjelp så ser ikke jeg hva annet du kan gjøre enn å gå. Vil du leve sånn resten av livet? 

Man kan bli bra av borderline, men det krever har jobbing, selvinnsikt og som oftest profesjonell hjelp.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oem01 skrev (47 minutter siden):

Å flytte fra henne betyr at jeg må bygge opp alle broer som er brent de siste 15 årene for å beholde henne. Jeg er jo som sagt veldig glad i henne, og de gangene hun er på "opptur" har vi det fantastisk fint sammen.  Hva kan jeg gjøre?

Har du prøvd å nevne for henne at hun oppfører seg unormalt og bør søke hjelp? Om hun nekter å høre på det så har du valget da - enten bli i forholdet som antagelig ikke kommer til å bli bedre så lenge hun ikke ser problemet (og miste mer og mer kontakten med ungene dine), eller å ta ansvar for deg selv og barna dine og gå fra henne. Det er kun du selv som kan ta dette valget og det er ditt liv det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...