Gå til innhold

Hva er dette Kupton? Redd

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei meg og føler meg utrygg og redd nå. I går torsdag kveld begynte jeg på furadatin mot urinveisinfeksjon, jeg har brukt den flere ganger før uten problemer. Men 2 timer etter jeg tok den så låg jeg på sofaen og svelgte og følte da at halsen kjentes litt trang ut, jeg satt meg opp og svelgte flere ganger og kjente litt ubehag, men så gikk det over. Da jeg skulle legge meg så pustet jeg inn og da kjente jeg en smerte i brystet mitt, jeg tok da ventoline siden jeg har astma. Ja så tok jeg den i dag tidlig igjen, og da jeg låg på sofaen noen få timer igjen så kjent jeg det samme i halsen, og jeg kjente det var verre i halsen min, som om halsen føltes trang ut og da ble jeg redd og. Jeg ringte legevakten og kom meg dit, og mens jeg var på vei kjentes det ut som jeg nesten ikke klarte å svelge ene gangen og. Jeg ventet litt på å komme inn til legen og kjente igjen en smerte i brystet når jeg pustet inn igjen. Så kom jeg inn til legen og tok blodtrykket og puls, Blodtrykket var fint med puls på litt over 100. Tok og tempen og den var 37,6. så kom legen inn og jeg sa hva jeg sleit med, hun lyttet på lungene og hjertet, tok cpr og den var under 5. Hun såg og i halsen og i svelget mitt og hun sa det såg normalt ut. Hun rådet meg til å ikke ta mer av furadatin og hvis jeg kjente på smerter fra urinveiene så måtte jeg kontakte legevakten igjen. Jeg spurte hva dette var for noe men hun svarte så rart så jeg føler jeg ikke vet hva som har skjedd med meg. Jeg har lest om furadatin på felleskatalogen, og der står det under mulige bivirkninger Overfølsomhetreaksjoner i lungene. Jeg har jo astma og har i tillegg pollen allergi har atopisk eksem i hodebunnen, hadde melkeallergi da jeg var barn men har vokst det av meg. Men er nå bekymret for om dette er en allergi for denne medisinen jeg har fått nå. Jeg brukte den i fjor vinter uten å få slike problemer. Jeg fikk pollen allergi første gang sommeren for 3 år siden, og fikk livostin nesespray og loradatin allergi tabl som jeg tar daglig og har ikke da hatt pollen etter jeg begynte med det. Men siden jeg er 43 år og vet en kan utvikle allergier i voksen alder og, vet min mor og fikk pollen allergi i 40 årene. Men jeg sliter psykisk og har angst, og helseangst dessverre, og har tenkt mye i kveld og bekymret meg for dette, og nå er jeg redd for å få allergi for andre medisiner jeg bruker, og redd for å få allergi for mat. Og redd for å utvikle alvorlig allergi som sjokk. Dette er skremmende for meg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Fryktelig vondt å sitte her lille julaften, jeg hadde gledet meg til jul men nå gruer jeg meg. Kan du Kupton eller andre som har kunnskap om allergi gi meg råd og kunnskap om dette? God Jul.

Anonymkode: 64262...f68

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470193-hva-er-dette-kupton-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før du leser svaret mitt, skal du huske at dette er skrevet av en som ikke kjenner deg og som ikke har annet å holde seg til enn ditt innlegg. Fastlegen din er den som kan gi deg de beste råd.

Jeg tror du holde på å utvikle en overfølsomhet for furadantin. Dette kan bli verre for hver gang du bruker det. For sikkerhets skyld og fordi det finnes gode alternativer, synes jeg du skal diskutere med legen din om du kan få en annen medisin neste gang. Trimetoprim kan være et aktuelt alternativ og som så godt som aldri gir allergiske reaksjoner.

Så er det svært viktig at de som har tilbakevendende urinveisinfeksjoner følger alle råd om forebygging. Siden dette er hyppig hos deg, antar jeg at du er kvinne. Rådene er: Gå på wc straks du får behov for å tisse. Ta deg tid til å tømme blæra helt. Alltid tørk deg forfra og bakover. Tøm blæra relativt raskt etter samleie.

God jul 🙂

kupton skrev (18 minutter siden):

Før du leser svaret mitt, skal du huske at dette er skrevet av en som ikke kjenner deg og som ikke har annet å holde seg til enn ditt innlegg. Fastlegen din er den som kan gi deg de beste råd.

Jeg tror du holde på å utvikle en overfølsomhet for furadantin. Dette kan bli verre for hver gang du bruker det. For sikkerhets skyld og fordi det finnes gode alternativer, synes jeg du skal diskutere med legen din om du kan få en annen medisin neste gang. Trimetoprim kan være et aktuelt alternativ og som så godt som aldri gir allergiske reaksjoner.

Så er det svært viktig at de som har tilbakevendende urinveisinfeksjoner følger alle råd om forebygging. Siden dette er hyppig hos deg, antar jeg at du er kvinne. Rådene er: Gå på wc straks du får behov for å tisse. Ta deg tid til å tømme blæra helt. Alltid tørk deg forfra og bakover. Tøm blæra relativt raskt etter samleie.

God jul 🙂

Takk for svar Kupton. Ja jeg er ei voksen kvinne som sagt. Ja jeg tror jeg har fått overfølsomhet for forudatin, Og jeg er klar over at den kan bli verre av å fortsette med medisinen. Gav legen i går esken med tablettene så. Men er dette en allergisk reaksjon? Du skriver overfølsomhet er det allergi? Jeg vet så lite. Og er det stor sjanse for å få andre allergier og for andre medisiner og mat? Uff har fått litt skrekken nå siden dette i halsen var så ubehagelig og skremmende for meg.  Skal som sagt snakke med legen min om dette når jeg skal til han på nyåret. Har hatt urinveisinfeksjon siden jeg var barn så vet veldig godt hva dette er. Men er glad for at symptomene kom litt i starten og ikke livstruende av dette. Er det vanlig når en får en allergi at den kommer smygende i starten ? I såfall er det betryggende hvis en får allergi. God Jul Kupton.

Anonymkode: 64262...f68

Ja, det er en svak allergisk reaksjon. Når det gjelder risiko, er det store variasjoner fra stoff til stoff. F.eks. er det ikke uvanlig ved furadantin, men svært uvanlig ved trimetoprim.

Men for å ta et eksempel: Vaksine er en ting som kan utløse alvorlige reaksjoner. Det er derfor vi må sitte 20 min før vi får gå. De siste to årene er det satt millioner av vaksiner bare i Norge, og det er ikke rapportert et eneste dødsfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...