Gå til innhold

TW! TW! "Self harm minimision" - Viser hvordan man skal kutte for å påføre minst mulig skade…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TW! TW!

Jeg kom over en psykolog som snakket om hvordan hun ikke ba folk om å ikke selvskade, men heller be dem lære seg hvordan man kunne påføre seg selv minst mulig skade. På engelsk kalt "Self harm minimision". Der man lærer om anatomi, hvor man burde kutte, hvor blodårer ligger og hvordan sener, muskler osv ser ut og når man burde søke hjelp for å få det sydd. Hun la også ved nettsider der man kunne se og lære seg dette.

Hva tenker dere om dette? Er det positivt eller negativt egentlig?

Selv satt jeg igjen med en litt blandet følelse, på en side er jeg enig i at om noen først skal selvskade og at det ikke er til å unngå er det best å minimisere skaden. Men å unngå er jo aller best. Jeg selvskader sjeldent men etter å ha lest igjennom, merket det trigget meg litt på ulike måter (som jeg ikke burde nevne her).

Anonymkode: 53db1...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg har selvskadet så har det egentlig vært en skjult måte for meg å prøve å få hjelp på for jeg får ikke hjelp med mindre jeg selvskader. Jeg føler jeg er ikke syk nok uten at jeg selvskader derfor selvskader jeg. Å gjøre mindre skade eller usynlig skade som du snakker om ville jeg ikke gjort for det som egentlig var målet mitt da jeg gjorde det var at folk skulle se det. For meg ihvertfall 

Anonymkode: fd9ce...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg har selvskadet så har det egentlig vært en skjult måte for meg å prøve å få hjelp på for jeg får ikke hjelp med mindre jeg selvskader. Jeg føler jeg er ikke syk nok uten at jeg selvskader derfor selvskader jeg. Å gjøre mindre skade eller usynlig skade som du snakker om ville jeg ikke gjort for det som egentlig var målet mitt da jeg gjorde det var at folk skulle se det. For meg ihvertfall 

Skjønner. Virkelig leit å høre at du ikke får hjelp uten å selvskade. Det burde ikke være slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det egentlig greit av meg å opprette denne tråden? Har tenkt litt. Vil virkelig ikke trigge noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg først skader meg er det pga tvang hvor jeg må påføre meg ordentlig skade. Så noe slikt ville ikke fungert for meg. Jeg gjør det ikke i forbindelse med at vonde følelser må bort. Det skjer når jeg er deprimert og veldig påkoblet universet som vil straffe meg. 

Det trigger ikke meg i hvert fall TS. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (21 minutter siden):

Hvis jeg først skader meg er det pga tvang hvor jeg må påføre meg ordentlig skade. Så noe slikt ville ikke fungert for meg. Jeg gjør det ikke i forbindelse med at vonde følelser må bort. Det skjer når jeg er deprimert og veldig påkoblet universet som vil straffe meg. 

Det trigger ikke meg i hvert fall TS. 

Det høres fælt ut å oppleve det som tvang. Har det alltid vert slik for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det høres fælt ut å oppleve det som tvang. Har det alltid vert slik for deg?

Nei. Kun de siste tre årene eller noe. Før var det ikke tvang og selvstraff, men vonde følelser som måtte bort. Da ble skaden mye mindre også.

Det skjer ikke ofte lenger. To ganger i 2022, men måtte operere begge ganger. Så det er ofte nok da. Tror det vil gå bedre i 2023.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Nei. Kun de siste tre årene eller noe. Før var det ikke tvang og selvstraff, men vonde følelser som måtte bort. Da ble skaden mye mindre også.

Det skjer ikke ofte lenger. To ganger i 2022, men måtte operere begge ganger. Så det er ofte nok da. Tror det vil gå bedre i 2023.

Godt å høre det ikke skjer så ofte for deg. Håper på det vil gå bedre for deg neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at de som jobber i helsevesenet anbefaler selvskadere å ha en strikk rundt håndleddet som de drar i og slipper. Det kan være en form for "selvskading"/selvpåført smerte som ikke skader noe.

Anonymkode: 70385...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hørt at de som jobber i helsevesenet anbefaler selvskadere å ha en strikk rundt håndleddet som de drar i og slipper. Det kan være en form for "selvskading"/selvpåført smerte som ikke skader noe.

Jeg synes det er et ubrukelig råd.

Anonymkode: 74a7d...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er et ubrukelig råd.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det?

Fordi da opprettholder man jo det med at psykisk smerte må vekk og det kan gjøres ved på påføre ser fysisk smerte. 

Målet må jo heller være å lære seg å tåle psykisk smerte uten å skade seg. 

For øvrig har jeg aldri fått et slikt råd av behandlere. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk det tipset fra behandler jeg hadde på akuttposten når jeg var innlagt der en gang. Men når jeg fortalte det til personalet og spurte etter strikk så nektet de å gi meg en 😅 Men like greit, er enig i at det ikke fungerer så bra uansett (har forsøkt det selv hjemme i ettertid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (33 minutter siden):

Fordi da opprettholder man jo det med at psykisk smerte må vekk og det kan gjøres ved på påføre ser fysisk smerte. 

Akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (13 timer siden):

Men kan det ikke være en bedre "erstatning" i mellomtiden? Det vil jo som regel ta tid å komme over behovet for selvskading, og man vil få tilbakefall. Da er det jo bedre at man gjør det på en måte som ikke skader frem til man kommer så langt i behandlingen at man klarer å takle psykisk smerte uten det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men kan det ikke være en bedre "erstatning" i mellomtiden? Det vil jo som regel ta tid å komme over behovet for selvskading, og man vil få tilbakefall. Da er det jo bedre at man gjør det på en måte som ikke skader frem til man kommer så langt i behandlingen at man klarer å takle psykisk smerte uten det?

Mulig det, men for meg var ikke det riktig å gjøre. Det var bedre å bare avvenne seg behovet for å skade meg ved psykisk smerte. Jeg har sluttet å klipe og klore også noe jeg før gjorde. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Var det egentlig greit av meg å opprette denne tråden? Har tenkt litt. Vil virkelig ikke trigge noen. 

Spør du meg så må man kunne diskutere ulike tilnærminger til behandling, men det er nok mer interessant hva admin mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

TW! TW!

Jeg kom over en psykolog som snakket om hvordan hun ikke ba folk om å ikke selvskade, men heller be dem lære seg hvordan man kunne påføre seg selv minst mulig skade. På engelsk kalt "Self harm minimision". Der man lærer om anatomi, hvor man burde kutte, hvor blodårer ligger og hvordan sener, muskler osv ser ut og når man burde søke hjelp for å få det sydd. Hun la også ved nettsider der man kunne se og lære seg dette.

Hva tenker dere om dette? Er det positivt eller negativt egentlig?

Selv satt jeg igjen med en litt blandet følelse, på en side er jeg enig i at om noen først skal selvskade og at det ikke er til å unngå er det best å minimisere skaden. Men å unngå er jo aller best. Jeg selvskader sjeldent men etter å ha lest igjennom, merket det trigget meg litt på ulike måter (som jeg ikke burde nevne her).

Jeg tror dette kan fungere bra for noen og dårlig for andre. For noen er selvskading i ulike varianter utelukkende en måte å bli kvitt vanskelige følelser på - uten at det samtidig foreligger et selvødeleggende behov. For disse kan det fungere med denne typen råd, akkurat som det for enkelt folk med bulimi fungere godt å gi råd om hvordan kaste opp med minst mulig negative konsekvenser helsemessig. For andre vil denne typen råd, ha helt motsatt virkning - dersom det foreligger et sterke ønske om selvødeleggelse og behov for å utagere selvhat, så vil det være nærliggende å velge de mest selvødeleggende handlingene. 

Jeg tror den første gruppen er lettest å hjelpe, de har et sterkere ønske om selvivaretakelse midt oppe i alle de kaotiske følelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (20 timer siden):

Men handler det litt om at en også vil "bli fikset og lappet sammen" også for deg? For jeg tenkte siden de fleste som selvskader ber jo om hjelp etter det. Skal du først straffes og så skal du bli hjulpet og fikset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...