Gå til innhold

Om man ringer inn med selvmordstanker blir man hentet i ambulanse da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man ringer inn med selvmordstanker blir man hentet i ambulanse da? Eller hvordan blir man fraktet til legevakten?

Anonymkode: dee1c...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vert på legevakten med selvmordstanker før altså, har bare alltid blitt fulgt dit enten av behandler eller akutt team. Så vet ikke helt hvordan det blir gjort utenom det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Går det ikke buss? Ikke spydig ment. Men fe gangene jeg har vært på legevakten har jeg tatt buss. Unntatt en gang en pårørende ringte og de kom hjem til meg.

Dette var dog for annen problematikk innen psykiatri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (5 minutter siden):

Går det ikke buss? Ikke spydig ment. Men fe gangene jeg har vært på legevakten har jeg tatt buss. Unntatt en gang en pårørende ringte og de kom hjem til meg.

Dette var dog for annen problematikk innen psykiatri.

Trodde kanskje man ikke fikk "lov" å ta buss? Dvs at de kanskje ikke stoler på at du kommer til dem i stedet for å gjennomføre? Her jeg bor går det heller ikke buss på natten (etter kl 22).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Hvis det er slik at du har tatt noe eller er helt vilt selmorderisk så ville jeg ringt og sagt det. Da får du nok ambulanse i det første eksemplet, eller lege hjem i det andre.

Er det plagsomme tanker som føles sterke men det ikke er umiddelbar fare så buss og taxi hjem. Taxi kan du sikkert få dekket. Ring de å hør. De har vanligvis gode lytteregenskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Trodde kanskje man ikke fikk "lov" å ta buss? Dvs at de kanskje ikke stoler på at du kommer til dem i stedet for å gjennomføre? Her jeg bor går det heller ikke buss på natten (etter kl 22).

Når du ringer så betyr det jo at du ønsker hjelp så å ta buss er ikke noe problem. 

Anonymkode: 97404...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (13 minutter siden):

De kan rekvirere taxi til deg hvis du ikke kommer deg dit på annen måte. Det hender sikkert at de sender ambulanse også. 

Man må betale taxien selv da man får ikke dekket taxi bare fordi man skal på legevakten, samme med om man skal til fastlegen. Må betale selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man må betale taxien selv da man får ikke dekket taxi bare fordi man skal på legevakten, samme med om man skal til fastlegen. Må betale selv. 

Jeg har fått det dekket. Det var ikke pga selvmordstanker da, tror jeg. Tror det var selvskade. Jeg kunne ikke ta buss med den type skade. 

Men vanligvis har jeg tatt buss eller betalt taxi selv.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du ringer så betyr det jo at du ønsker hjelp så å ta buss er ikke noe problem. 

Det er sant. Jeg er bare alltid veldig veldig ambivalent til det å spørre om hjelp eller det å gjennomføre. Så derfor har jeg gjennomført en del ganger uten å spørre om hjelp, også har jeg gjennomført for så å spørre om hjelp etterpå fordi jeg var redd for å dø likevel. Men aller fleste ganger har jeg bedt om hjelp først da. 

Så det er ikke slik at jeg hadde funnet på å bare stikke av eller noe sånt, så hadde jeg ringt og bedt om hjelp så hadde jeg nok møtt opp. Men man vet jo aldri hva de tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er sant. Jeg er bare alltid veldig veldig ambivalent til det å spørre om hjelp eller det å gjennomføre. Så derfor har jeg gjennomført en del ganger uten å spørre om hjelp, også har jeg gjennomført for så å spørre om hjelp etterpå fordi jeg var redd for å dø likevel. Men aller fleste ganger har jeg bedt om hjelp først da. 

Så det er ikke slik at jeg hadde funnet på å bare stikke av eller noe sånt, så hadde jeg ringt og bedt om hjelp så hadde jeg nok møtt opp. Men man vet jo aldri hva de tenker.

Du kan ringe legevakten. Da får du beskjed om å komme dit så en lege snakker med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått lege sendt hjem og så blitt hentet i ambulanse og fraktet til sykehus noen ganger, men da har det vært fordi jeg har vært maniskpsykotisk eller depressivpsykotisk og nektet hjelp, så det har vært på tvang. Tror om det er selvmordstanker og du er samtykkekompetent og kan komme til legevakten selv så må du komme inn på egenhånd og snakke med en lege så vurderer de videre.

Anonymkode: fd2cb...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på. De gjør en vurdering når de snakker med deg. Jeg har kjørt selv, blitt kjørt av kommunale ansatte, betalt taxi selv, fått dekket taxi og blitt hentet i ambulanse.

Det er veldig sjeldent en blir hentet i ambulanse for selvmordstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har fått lege sendt hjem og så blitt hentet i ambulanse og fraktet til sykehus noen ganger, men da har det vært fordi jeg har vært maniskpsykotisk eller depressivpsykotisk og nektet hjelp, så det har vært på tvang. Tror om det er selvmordstanker og du er samtykkekompetent og kan komme til legevakten selv så må du komme inn på egenhånd og snakke med en lege så vurderer de videre.

Anonymkode: fd2cb...f4f

Skjønner. Jeg er jo heldigvis ikke psykotisk. Det er nok rett det du sier med at man må komme dit på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (58 minutter siden):

Det kommer helt an på. De gjør en vurdering når de snakker med deg. Jeg har kjørt selv, blitt kjørt av kommunale ansatte, betalt taxi selv, fått dekket taxi og blitt hentet i ambulanse.

Det er veldig sjeldent en blir hentet i ambulanse for selvmordstanker.

Ja, du har nok rett i at ambulanse er sjeldent ved bare selvmordstanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis en først ringer, så har en vel ikke tenkt å gjennomføre. De som er sikker på å gjennomføre, ringer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (11 minutter siden):

Hvis en først ringer, så har en vel ikke tenkt å gjennomføre. De som er sikker på å gjennomføre, ringer ikke.

Dette er ikke riktig. Altså, det kan selvfølgelig være som du tror her med noen, men dessverre skjedde dette med en som ringte først. Personen var for sliten til å reise med taxi, og hjelpen kom for sent. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ringer så vil man jo ha hjelp og sier ifra at man har tenkt å begå selvmord. Derfor kan en innleggelse skje så man kan være på en tryggere plass og slippe å skade seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (40 minutter siden):

Man kan jo i en slik situasjon være veldig ambivalent. I det ene sekundet ville ha hjelp og i det neste ønske å gjennomføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (8 minutter siden):

Hvis man ringer så vil man jo ha hjelp og sier ifra at man har tenkt å begå selvmord. Derfor kan en innleggelse skje så man kan være på en tryggere plass og slippe å skade seg selv.

Men å ta overdoser eller selvskade skal ikke brukes som middel for å komme fortere inn eller få innleggelse i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...