Gå til innhold

2mnd ventetid på medisinvurdering på dps

Anbefalte innlegg

kupton skrev (På 30.12.2022 den 19.10):

Dette synes jeg er blant de alvorligste svakheter i norsk psykiatri. Jeg har hele tiden vært en sterk motstander av dagens ordning med DPS. Indirekte er det en måte å stadfeste på at psykiske lidelser og mennesker som lider av disse er annenrangs mennesker med annenrangs sykdom som dermed kun skal ha et annenrangs behandlingstilbud. Dette bygger jeg først og fremst på to forhold:

1. Andelen leger, og også psykologer, er alt for lavt for å kunne drive spesialisthelsetjeneste. Det ville aldri vært aktuelt i somatiske behandlingstilbud at leger utgjør en så liten gruppe av behandlingspersonalet.

2. Det finnes intet behandlingshierarki i psykiatrien. I somatikken har en lokalsykehus, sentral-/fylkessykehus og universitetssykehus. Over der igjen sågar spesialsykehus som Rikshospitalet, Radiumshospitalet, Statens senter for epilepsi etc etc. Et slikt hierarki finnes ikke i psykiatrien. Når DPS står fast, er det ingen rutiner for å henvise til et høyere nivå. Det finnes ingen spesialavdelinger for schizofreni, BP osv. Det finnes noen unntak som Sikkerhetspsykiatri og spiseforstyrrelser.

Det er uforståelig for meg at ikke noen langt oppe i systemet protesterer på dette.

For min egen del er dette hovedårsaken til at jeg er på DOL og prøver å bidra litt. Det er uhørt at en skal vente over en uke på medisinvurdering på DPS. Mange går på DPS uten å se en lege i løpet av hele behandlingen. I tillegg vitner mye av det jeg leser om på DOL, at kompetansen mange steder er meget mangelfull. Psykiatri er et stort fag, og det er vanskelig for mange leger å holde seg topp oppdatert på hele faget. Derfor burde intet DPS ha mindre enn 8 leger slik at de kunne subspesialisere seg innen ulike deler av psykiatrien.

Ble dette, og ev hvordan, ble dette vurdert av tvangslovutvalget? Har bemanningen av leger gått ned de senere år?

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 13.03):

På DPS jeg tilhører samarbeider alle psykologene med en psykiater så alt i forhold til medisiner blir tatt tak i med en gang. Så upraktisk å måtte søke om medisinvurdering for så å måtte vente såpass lenge.

Anonymkode: 21096...b07

Det var også min erfaring. Om min behandler på DPS (det var en psyk.spl.) mente jeg var i en dårlig periode, hentet hun inn en psykiater enten på dagen eller ordnet en akuttime senere den uken. Det ble jo som regel kun oppjustering av antipsykotisk medisin, eller at man la til noe mer, så jeg var ikke så glad i det der - men hva gjør en ikke når to mennesker lover at dette vil hjelpe deg til å få det bedre...

Jeg har inntrykk av at det er svært ulikt fra DPS til DPS hvilken kvalitet på tilbudet som gis. Nå observerer jeg det kun utenfra,  og her i byen virker det som at noen DPS spesialiserer seg innen traumer, psykose, spiseforstyrrelse, autismespekterforstyrrelse/psykisk lidelse etc., men jeg tror ikke pasientene med de ulike lidelsene flyttes rundt fra DPS-ene. Man kommer dit man sokner til...

@kupton var vel inne på det, at det er idioti at innen somatikken sendes man på cardiologisk avdeling om det er noe med hjertet og gastro om det er noe med magen. Slik er det i mindre grad innen psykiatrien selv på ett DPS-nivå. Der er alle behandlere generalister. På noen DPS finnes det riktignok noen psykoseposter for innlagte, men i mindre grad poliklinisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...