Gå til innhold

Hvorfor er det egentlig bra å være rik og ha mye penger?

Everybody

Anbefalte innlegg

Mye penger = mer ressurser = gjøre det man vil = leve mer komfortabelt = lykke = bedre helse = bedre sjans til å overleve?

På et dypere nivå, hvorfor er rikdom bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan kun kjøpe materielle ting for penger og å KUN ha det materielle vil neppe gjøre noen lykkelige. Det som gjør folk lykkelige er vennskap og det å føle samhørighet. 

Anonymkode: 57657...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at ressurser er et stort pluss. Resten kommer jo an på hva man vil, og hva man betrakter som "komfortabelt". Man trenger jo heller ikke mye penger for å ha bedre helse! 

Jeg personlig tenker at fordelen kan være å ha en fasade som jeg tror betyr mye mer enn noen vil innrømme. Det er jo en beskyttelse. Uttrykket om at ingen vet hva som skjuler seg bak fasaden er jo nettopp det som kan være viktig med den. Har du et fint hus, velstelt hage og en flott bil eller to, så får folk automatisk et bedre inntrykk enn om du bor i et hus som trenger renovering, et villnìss av hage osv. Det betyr ikke at de som bor "finere" er bedre mennesker, men vi tror de har et bedre liv. 

Så kan det så klart føles litt ensomt å være bak fasaden også, men du har den iallefall. Jo finere fasade, jo tryggere er du ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Enig i at ressurser er et stort pluss. Resten kommer jo an på hva man vil, og hva man betrakter som "komfortabelt". Man trenger jo heller ikke mye penger for å ha bedre helse! 

Jeg personlig tenker at fordelen kan være å ha en fasade som jeg tror betyr mye mer enn noen vil innrømme. Det er jo en beskyttelse. Uttrykket om at ingen vet hva som skjuler seg bak fasaden er jo nettopp det som kan være viktig med den. Har du et fint hus, velstelt hage og en flott bil eller to, så får folk automatisk et bedre inntrykk enn om du bor i et hus som trenger renovering, et villnìss av hage osv. Det betyr ikke at de som bor "finere" er bedre mennesker, men vi tror de har et bedre liv. 

Så kan det så klart føles litt ensomt å være bak fasaden også, men du har den iallefall. Jo finere fasade, jo tryggere er du ofte. 

Så hvorfor er det bedre å ha fint hus, velstelt hage og flott bil? Folk får inntrykk av at man har bedre ressurser og har mer penger? Som igjen fører til bedre status? Som igjen fører til mer respekt? Som igjen fører til bedre sjans til å overleve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There are a variety of reasons why some people may believe that it is beneficial to be wealthy and have a lot of money. Some of these reasons may include:

Financial security: Having a lot of money can provide a sense of financial security and stability, as it may allow a person to pay for their basic needs and to save for the future.

Opportunities: Wealth may provide access to a wider range of opportunities, such as education, travel, and experiences that may not be available to those with limited financial resources.

Independence: Wealth can also provide a sense of independence and autonomy, as it may allow a person to make their own decisions and to live their life on their own terms.

Ability to help others: Wealth can also provide the opportunity to help others, whether through charitable giving or by supporting loved ones financially.

It is important to recognize that wealth is not the only source of happiness or fulfillment, and that there are many other factors that contribute to a person's well-being. It is also important to be mindful of the potential downsides of wealth, such as the increased pressure to maintain a certain lifestyle and the risk of losing touch with reality.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (7 minutter siden):

Så hvorfor er det bedre å ha fint hus, velstelt hage og flott bil? Folk får inntrykk av at man har bedre ressurser og har mer penger? Som igjen fører til bedre status? Som igjen fører til mer respekt? Som igjen fører til bedre sjans til å overleve?

Ja, det er jo sant.. Jeg vet bare ikke det med overlevelse? Hvordan tenker du? 

Hvis du skulle bli alvorlig syk og trenge behandling i utlandet. Ja. Du har rett i så henseende.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmålet er jo om man ville vært rik, og hatt alle de fordelene det gir. 

Jeg vil ikke. Det innebærer alt for mye ansvar og alt for mange valg. Jeg misliker også å bo i "fine" strøk. Det jeg vet er at jeg nok ville sluppet å bruke hodet så mye om det er noen jeg må ha respekt fra om de har makt over meg på noen måte. Det kunne vært en fordel.

Ellers, nei takk. Jeg lever også mye mer komfortabelt med å ha lite, bare jeg har det nødvendige ( selvfølgelig ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det egentlig bedre å bo i et fint strøk enn et mindre fint strøk? I et fint strøk har man gjerne mer ressurssterke personer, som igjen er mer intelligente som igjen fører til et tryggere nabolag som igjen fører til bedre sjans til å overleve. I et mindre bra strøk har man gjerne folk med dårligere råd som igjen gir mer kriminalitet som igjen fører til en utrygg tilværelse og mer vold som igjen fører til mindre sjans til overlevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger er makt er det noen som sier. Hvorfor er makt bra? Hvis man er mektig har man også gjerne god sjans til å overleve enn mindre mektige personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det jeg trenger. Et rekkehus, klær, sportsutstyr, kjøper maten jeg vil ha. Helt vanlige ting. Det blir trangere når ungene er 18 år da. Mister 3,5 tusen per unge. Har to. Men vil klare meg likevel. 

Mer trenger jeg ikke. Jeg har ikke behov for å ha råd til det aller beste av det beste. Til å ha råd til dyr ferie hvert eneste år. Til å ha ting som gir status. 

Hadde jeg bodd i en bolig til 10 mill framfor 3 mill som jeg gjør, så hadde jeg ikke hatt det bedre på innsiden. Et nyoppusset bad er jo fint det, men det har null å si for min psykiske helse. 

Men jeg har det bedre enn jeg ville hatt som fattig. Etter jeg ble ufør har min inntekt forbedret seg. Det har vært bra det. Men jeg er ikke mer lykkelig selv om jeg har det litt lettere. Litt lettere vil si at jeg nå har råd til å spare til både meg og barna. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger hadde ikke gjort meg bedre men hadde vært fint å harr råd til en ny leilighet, mannen blir nervevrak pga dette huset + at han sliter med sitt. Så penger har noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger = bedre leilighet = slippe å bruke tid og bekymring på et gammelt hus = mer komfortabelt = lykke = bedre helse = bedre sjans til å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (3 minutter siden):

Penger = bedre leilighet = slippe å bruke tid og bekymring på et gammelt hus = mer komfortabelt = lykke = bedre helse = bedre sjans til å overleve.

Jeg bekymrer meg ikke for huset og hadde ikke fått bedre helse av å ha en ny leilighet, men for mannen hadde det jo blitt bedre. Bare tipper han hadde hatt problemer da og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (56 minutter siden):

Jeg har det jeg trenger. Et rekkehus, klær, sportsutstyr, kjøper maten jeg vil ha. Helt vanlige ting. Det blir trangere når ungene er 18 år da. Mister 3,5 tusen per unge. Har to. Men vil klare meg likevel. 

Mer trenger jeg ikke. Jeg har ikke behov for å ha råd til det aller beste av det beste. Til å ha råd til dyr ferie hvert eneste år. Til å ha ting som gir status. 

Hadde jeg bodd i en bolig til 10 mill framfor 3 mill som jeg gjør, så hadde jeg ikke hatt det bedre på innsiden. Et nyoppusset bad er jo fint det, men det har null å si for min psykiske helse. 

Men jeg har det bedre enn jeg ville hatt som fattig. Etter jeg ble ufør har min inntekt forbedret seg. Det har vært bra det. Men jeg er ikke mer lykkelig selv om jeg har det litt lettere. Litt lettere vil si at jeg nå har råd til å spare til både meg og barna. 

Får du så mye penger for barna dine? 

Anonymkode: 57657...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slippe å ha en sjef og styre livet selv. Å ha mye penger kan gi økonomisk trygghet og frihet til å velge hvordan man vil leve livet sitt. Det kan også gjøre det lettere å håndtere uforutsette utgifter og økonomiske utfordringer. Mange mennesker som har mye penger velger å bruke dem til å hjelpe andre, enten gjennom personlige gaver eller ved å støtte velgørende organisasjoner og saker de bryr seg om. Å ha mye penger kan gi muligheten til å reise og oppleve verden på en mer avslappet og komfortabel måte.

Anonymkode: f77e5...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver slett ikke være rik.  Det viktige er å ha nok.  Og med nok mener jeg å ha bo bra et sted man trives, ha penger til å kjøpe maten man trenger og har lyst på og kunne dra på ferie hvis man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...