Gå til innhold

Kongens nyttårstale

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror du at kongen noen gang har skrevet sine egne taler? Jeg tviler. Han leser/fremfører det andre nær ham, feks en rådgiver, har skrevet. Så kyss meg bak med "kongens nyttårstale" og andre "taler" han liksom skal stå bak. Det er bare juks. 

Anonymkode: d2516...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den er skrevet av andre, men vil absolutt anta at det er med input fra ham. Dette gjelder jo statsministere og presidenter også. Det er jo ikke noen hemmelighet, det anses likevel som deres taler. Fordi det er de som står inne for innhold og levering, de får bare hjelp til formulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster har bla vært en slik taleskriver. Selv om hun skrev talene, var det absolutt den som holdt talen sin tale. Han kom på forhånd med de temaene han ville ha med og sine synspunkter på disse. Så ble talen skrevet, og han fikk den til gjennomsyn og bearbeiding før den ble fremført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 31.12.2022 den 22.17):

Min søster har bla vært en slik taleskriver. Selv om hun skrev talene, var det absolutt den som holdt talen sin tale. Han kom på forhånd med de temaene han ville ha med og sine synspunkter på disse. Så ble talen skrevet, og han fikk den til gjennomsyn og bearbeiding før den ble fremført.

Jeg har lest noe om den prosessen et sted ja - jeg synes at Statsministerens nyttårstale var fin i år. Han virket virkelig ærlig, oppriktig og jordnær i den talen.

Og jeg tror det er nokså nytt at de synger nasjonalsangen på samisk etterpå? Det synes jeg er et fremskritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (37 minutter siden):

Nasjonalsangen skal være på norsk i Norge!

Ser ikke problemet med at nasjonalsangen synges på samisk, de er jo også en del av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (8 timer siden):

Ser ikke problemet med at nasjonalsangen synges på samisk, de er jo også en del av Norge.

Hva blir det neste, nasjonalsangen synges på bergensk? Bergensere og Bergen er også en del av Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (8 timer siden):

Hva blir det neste, nasjonalsangen synges på bergensk? Bergensere og Bergen er også en del av Norge. 

Du ser ikke forskjell på språk og dialekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (19 timer siden):

Jeg tenker at dette også handler om å anerkjenne den urett staten har påført urfolket i lang tid gjennom fornorskningsprosessen(?), og de kjemper sin kamp for å være seg selv i Norge i dag. De møter dessverre mye på hets og fordømmelse fra mange i befolkningen, og jeg liker ikke utviklingen - den minner om en annen tid...

Men, mulig det er mer riktig at de synger den sangen de opplever er sin nasjonalsang, men etter hva jeg har fått med meg, er de ikke helt enige om hvilken sang det skal være...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (10 timer siden):

Jeg tror du kan ta det med ro - bergenserne har så mange andre sanger de gauler ut og mener er sin egen sang, så de vil nok ikke ta til takke med Norges Nasjonalsang - det blir for ordinært... 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (17 minutter siden):

Jeg tror du kan ta det med ro - bergenserne har så mange andre sanger de gauler ut og mener er sin egen sang, så de vil nok ikke ta til takke med Norges Nasjonalsang - det blir for ordinært... 🤩

Den var morsom 🙂 bergensere er noe for seg selv, og nasjonalsangen blir nok for ordinær ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (32 minutter siden):

bergensere er noe for seg selv, og nasjonalsangen blir nok for ordinær ja! 

Jo, men jeg forsto med en gang hvorfor @slabbedask pekte ut begenserne som ville kreve nasjonalsangen på bergensk ;) 

Det er interessant, og morsomt, å se på 110 på NRK - der er det mange kav bergensere som jobber... Noen av de har en herlig humor som stikker frem, midt i alvoret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes også at nasjonalsangen skal synges på norsk. Vi er et land. Urfolket er en del av oss. Men de kunne gjerne spilt en samisk sang som de kan samles om etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...