Gå til innhold

Begynne å snakke om traumene i behandlingen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan gjorde dere det? Jeg går til en vanlig psykolog på dps, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det

Anonymkode: 6b8ee...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel den type ting du bør spørre din psykolog om og få hjelp der?

Anonymkode: 7c439...fb7

Men jeg mente mer generelt om noen vil skrive

Anonymkode: 6b8ee...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvde på det hjemme først og så bare fortalte jeg det. Gikk ganske fint og er nå i bedring. Det er ofte enklere enn man tror og må bare bestemme seg for å gjøre det. Hvis du synes det er for vanskelig å prate om kan du skrive et notat/brev om traumene som du kan levere psykologen og si at du vil prate om det du har skrevet, men trenger litt hjelp til å komme i gang. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det går alltid bedre enn fryktet å si noe. Jeg har ikke opplevd å bli dømt eller at det har føltes feil i ettertid å si noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (3 timer siden):

Min erfaring er at det går alltid bedre enn fryktet å si noe. Jeg har ikke opplevd å bli dømt eller at det har føltes feil i ettertid å si noe. 

Men hvordan begynte du å si eller hva sa du? Altså gikk du rett på og bare sa hva som skjedde? Eller sa du rundt grøten? 

Anonymkode: 6b8ee...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvordan begynte du å si eller hva sa du? Altså gikk du rett på og bare sa hva som skjedde? Eller sa du rundt grøten? 

Anonymkode: 6b8ee...c26

Det husker jeg dessverre ikke da det er lenge siden. Når det gjelder noe jeg selv har gjort i sykdom, som er straffbart og som jeg skammet meg over, oh som er blitt et slags traume for meg, så gikk jeg endel rundt grøten eller jeg stotret og slet med å få ut ordene. For meg var det verre å snakke om det enn å snakke om ting andre har gjort mot meg. Det var også verre å sitte i rettsak som tiltalt enn som fornærmet for noe mer alvorlig. 

Jeg tror uansett hva man sliter med å si, så er kneika å begynne å si det. Du kan starte med å si at det er vanskelig å si noe om.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noe du ikke har fortalt til behandler før, kan du si det på mange måter. F.eks. at det er noe du ikke har sagt før, men som du tenker kan være nyttig å ta opp i terapien. Mulig vil ikke behandler bli overrasket... En annen fin måte å komme inn på noe vanskelig eller ubehagelig emne å snakke om, er å ta utgangspunkt i følelsene dine og snakke ut i fra de... Eller en spesifikk hendelse som du har opplevd som krevende som dere utforsker sammen. Det er mange måter...

Og kanskje tenk igjennom: Hva vil du oppnå med å snakke om traumene? Hva vil du at behandler skal hjelpe deg med? Uten svar på det, kan det gjøre det vondt verre å snakke om traumer som river opp gamle sår. Det er fint mulig å gå videre i livet uten å snakke om alle minner og traumer - alt trenger ikke å snakkes om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Jeg skrev to av traumene på en lapp og ga i timen. Så begynte vi å snakke om den ene, er noen uker siden og vi holder på fortsatt med den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...