Gå til innhold

Kupton/ Er det skadelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser i se og hør at Gunhild Stordalen forteller at hun har vært avhengig av sovepiller. og hvor forferdelig skadelig dette er. jeg bruker ca 7,5 x 2 tabletter Imovane og ca 30 mg sobril hver kveld. Er dette forferdelig farlig? Gjør det selvfølgelig i samråd med legen. Merker ingen negativ effekt, men at det bidrar til å øke livskvalitet. har gått 17 år til psykiater, og etter det var det ikke mer som kunne gjøres.

Anonymkode: dd93c...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ønsker forsikringer, og jeg tror det er det som er mest skadelig.

Tror du legen din skriver ut medisin som er farlig for deg? 

Det eneste som er skadelig er å kjøre bil med disse dosene. Det må du ikke gjøre. Ellers er benzo veldig lite giftig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det sløver hjernen og gir litt økt risk for demen, hvis jeg husker riktig. Men ikke farlig. 

Anonymkode: e390e...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadelig er ikke et enten/eller. Her må en sammenligne med et realistisk alternativ.

Det er nok litt mer skadelig å bruke disse medisinene over tid enn å være helt frisk, medisinfri og med utmerket søvn.

Men det er svært sannsynlig at det er mer skadelig å ha elendig søvn med alt det medfører enn å bruke den medisinen du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (19 timer siden):

Du ønsker forsikringer, og jeg tror det er det som er mest skadelig.

Tror du legen din skriver ut medisin som er farlig for deg? 

Det eneste som er skadelig er å kjøre bil med disse dosene. Det må du ikke gjøre. Ellers er benzo veldig lite giftig 

Jeg er ikke lege og har ikke medisinsk kompetanse utenom egen erfaring.  Jeg har erfart å bli proppet så full av slike medisiner at jeg var fullstendig ut å kjøre, og det var samme lege som foreskrev dem.  Dette er medisiner som er sterkt vanedannende og slutter å virke etter en stund.  Jeg fikk flere medisiner som vival, mogadon, apodorm, tramadol osv.

Jeg vet ikke hva legen tenkte (hvis han tenkte), men abstinensene jeg fikk da jeg sluttet vil jeg ikke prøve å beskrive.  Jeg ble da nektet øyeblikkelig hjelp og byttet da fastlege.  Jeg dro samme dag til privat lege hvor jeg fikk hjelp, da jeg måtte vente til jeg fikk ny fastlege.  Jeg fikk bra oppfølging og hjelp, men det kostet meg flere tusen kroner.

Legen ble sur og da jeg fikk journalen var den full av følelser fra han og skylden lagt over på meg.  Jeg kastet den journalen og ga den ikke videre til ny lege.  Der fikk jeg starte med blanke ark.

Det er slik i sånne tilfeller at "alle" tror på leger og ikke på "gale" pasienter.

Jeg kom meg opp og ut i livet igjen ETTER å ha gått igjennom et helvete.  Jeg har vært i full jobb en del år og har et godt liv.  Det kan jeg ikke takke pillelegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (35 minutter siden):

Jeg er ikke lege og har ikke medisinsk kompetanse utenom egen erfaring.  Jeg har erfart å bli proppet så full av slike medisiner at jeg var fullstendig ut å kjøre, og det var samme lege som foreskrev dem.  Dette er medisiner som er sterkt vanedannende og slutter å virke etter en stund.  Jeg fikk flere medisiner som vival, mogadon, apodorm, tramadol osv.

Jeg vet ikke hva legen tenkte (hvis han tenkte), men abstinensene jeg fikk da jeg sluttet vil jeg ikke prøve å beskrive.  Jeg ble da nektet øyeblikkelig hjelp og byttet da fastlege.  Jeg dro samme dag til privat lege hvor jeg fikk hjelp, da jeg måtte vente til jeg fikk ny fastlege.  Jeg fikk bra oppfølging og hjelp, men det kostet meg flere tusen kroner.

Legen ble sur og da jeg fikk journalen var den full av følelser fra han og skylden lagt over på meg.  Jeg kastet den journalen og ga den ikke videre til ny lege.  Der fikk jeg starte med blanke ark.

Det er slik i sånne tilfeller at "alle" tror på leger og ikke på "gale" pasienter.

Jeg kom meg opp og ut i livet igjen ETTER å ha gått igjennom et helvete.  Jeg har vært i full jobb en del år og har et godt liv.  Det kan jeg ikke takke pillelegen.

Jeg kan ikke skjønne hva ditt svar har med min situasjon å gjøre. Jeg fungerer flott med hjelp av medisinen til ro og søvn. det er vel ingen som har sagt at jeg blir "proppet" full av medisiner?

Anonymkode: dd93c...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan ikke skjønne hva ditt svar har med min situasjon å gjøre. Jeg fungerer flott med hjelp av medisinen til ro og søvn. det er vel ingen som har sagt at jeg blir "proppet" full av medisiner?

Anonymkode: dd93c...288

Hvis dette fungerer bra for deg er det helt fint.  Svaret mitt var til ISW da han skrev og spurte om du trodde at lege ville skrive ut farlige medisiner.  Det var det som skjedde meg.

Beklager hvis du følte at det var rettet mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (17 minutter siden):

Hvis dette fungerer bra for deg er det helt fint.  Svaret mitt var til ISW da han skrev og spurte om du trodde at lege ville skrive ut farlige medisiner.  Det var det som skjedde meg.

Beklager hvis du følte at det var rettet mot deg.

Legene har blitt mye mer bevisst på dette nå. Mange lenger har blitt oppstrammet mtp å skrive ut vanedannende medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Legene har blitt mye mer bevisst på dette nå. Mange lenger har blitt oppstrammet mtp å skrive ut vanedannende medisiner. 

Det håper jeg virkelig.  Antar at legen jeg skrev om er pensjonist nå, og jeg har en ung lege som har helt andre holdninger.  Jeg er likevel ikke overbevist om at dette ikke foregår i stor grad fremdeles.  Det var tilfeldig at jeg kom meg ut av det.  Jeg kunne ha vært en uføretrygdet pillemisbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (12 minutter siden):

Det håper jeg virkelig.  Antar at legen jeg skrev om er pensjonist nå, og jeg har en ung lege som har helt andre holdninger.  Jeg er likevel ikke overbevist om at dette ikke foregår i stor grad fremdeles.  Det var tilfeldig at jeg kom meg ut av det.  Jeg kunne ha vært en uføretrygdet pillemisbruker.

Det må ha vært grusomt. 

Men jeg har tillitt til at dette ikke foregår i stor grad fremdeles. Legers reseptutskrivelse holdes under et slags oppsyn. Så de som skriver ut mye B- og A- preparater kan risikere både tilsynssak og sanksjoner. 

Jeg har møtt mange leger og ingen av de har vært slepphendt med slikt.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Det må ha vært grusomt. 

Men jeg har tillitt til at dette ikke foregår i stor grad fremdeles. Legers reseptutskrivelse holdes under et slags oppsyn. Så de som skriver ut mye B- og A- preparater kan risikere både tilsynssak og sanksjoner. 

Jeg har møtt mange leger og ingen av de har vært slepphendt med slikt.

Det foregår nok ikke i stor grad, men det har vært noen som har skrevet her inne som har fått forskrevet svært store doser. Av og til blir det vanskelig for legene å stå i mot det behovet pasienten uttrykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (4 minutter siden):

Det foregår nok ikke i stor grad, men det har vært noen som har skrevet her inne som har fått forskrevet svært store doser. Av og til blir det vanskelig for legene å stå i mot det behovet pasienten uttrykker. 

Ja, at det er noen det skjer med ennå tviler jeg ikke på, men får da håpe det hører unntakene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med forbehold om at jeg ikke har lest (og ikke skal lese) boka:

Vi må huske på at Gunhild Stordalen skal selge bok med oppskriften på det gode liv.  For å øke salgspotensialet må hun smøre på hvor dramatisk ulike ting er (jeg antar kjøtt, for eksempel, også blir fremstilt som "farlig" i denne boka, selv i små mengder).  Jo verre problemet er, jo sterkere ønsker man seg vel en løsning.  Voila; Gunhild Stordalen viser deg hvordan 🙂

 

Anonymkode: e7352...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står at hun lett fikk tilgang til piller da hun hadde venner som var leger. Hun tok disse etter ei halv flaske vin. 

Grunnen var at hun ikke fikk sove på grunn av stress, og at hun nå har fått en åpenbaring om hvor viktig søvn, hvile og nærhet er. 

Jeg syns ikke bare at det virker latterlig banalt, men jeg finner det ikke troverdig. Ikke på noen som helst måte.

Søvn er viktig ja, og trenger du noe for å sove, så er det viktigere å ta noe så du får nettopp det, istedefor å gå søvnløs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 timer siden):

Det står at hun lett fikk tilgang til piller da hun hadde venner som var leger. Hun tok disse etter ei halv flaske vin. 

Grunnen var at hun ikke fikk sove på grunn av stress, og at hun nå har fått en åpenbaring om hvor viktig søvn, hvile og nærhet er. 

Jeg syns ikke bare at det virker latterlig banalt, men jeg finner det ikke troverdig. Ikke på noen som helst måte.

Søvn er viktig ja, og trenger du noe for å sove, så er det viktigere å ta noe så du får nettopp det, istedefor å gå søvnløs. 

Jeg tenkte det samme - jeg skrev opprinnelig et innlegg som av en eller annen årsak ikke ble trykket på Publiser-knappen i går kveld:

ts utelater en viktig sak av historien til Gunnhild Stordalen - sitat av en tilsvarende artikkel i Dagbladet:

"Som mange andre med høye ambisjoner var jeg stresset, og det var ikke bare å slå av hodet når kvelden kom. Derfor begynte jeg å poppe sovepiller for å slå ut hjernen i noen timer." Ut av dette, leser jeg at "å poppe sovepiller" er en del mer enn to sovetabl. og 30 mg Sobril.

I tillegg fortsetter hun: "og hentet jevnlig ut sovemedisiner fra apoteket, og disse poppet jeg oppå en halvflaske vin før jeg la meg»."

 

En halv flaske vin i kombinasjon med sovetabletter er ikke oppskriften på å la kroppen våkne uthvilt neste morgen - mer det motsatte. Man tror man sover godt, men selve søvnkvaliteten er dårlig. Kroppen gis ikke anledning til restitusjon og hvile.

Litt usikker på om det er kun sovemedisinpåvirket søvn hun snakker om her, eller kombinasjon av alkohol og sovemedisiner: "Det jeg ikke visste, og som jeg iallfall ikke husker at vi lærte et knepp om på medisinstudiet, var at sovepille-indusert søvn ikke har de samme restorative egenskapene som naturlig søvn har, og stort sett ikke gir bedre søvnkvalitet enn placebo..."

Selv kan jeg føle på at jeg sover mer overfladisk med f.eks. bruk av Apodorm, og også da jeg brukte Truxal - derfor forsøker jeg å klare meg lengst mulig uten den der...

Men om alternativet til sovemedisiner er å ikke å få sove og alt det fører med seg, som kupton sier, er sovemedisiner OK, bare ikke dosen øker med tiden... Da bør det ringe en varselbjelle for både legen og pasienten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (14 timer siden):

Det foregår nok ikke i stor grad, men det har vært noen som har skrevet her inne som har fått forskrevet svært store doser. Av og til blir det vanskelig for legene å stå i mot det behovet pasienten uttrykker. 

På nettsidene til Helfo (?) kan en lese anonymiserte saker hvor leger har mistet autorisasjonen pga. uforsvarlig reseptforeskrivning av vanedannende medisiner innen A og B-reseptgruppe, og jeg forstår utrolig godt hvorfor de legene har mistet sin autorisasjon eller fått innskrenket retten til å foreskrive resepter innen A-/B-resepter, f.eks. Imobane eller Sobril som eksempel på reseptklasse B og morfinpreparater og sentralstimulerende som reseptklasse A.

Under en innleggelse i 2008, opplevde jeg at det ble lagt til svært mye medisiner, både Sobril, Rivotril og Imovane samt Haldol + et par til, og eksisterende medisiner (Seroquel og Truxal) ble økt betydelig i dose. Jeg husker godt at jeg opplevde både talevansker og motoriske vansker i oppstarten og da doser ble økt. Jeg fikk forsikringer om at dette ville gjøre meg godt - tror hensikten var beroligende.

Jeg var sløv i de to års tid medikasjonen pågikk - men for meg var det heldigvis uproblematisk å seponere raskt etter to år. Nå i ettertid, kan en stille kritiske spørsmålstegn ved medisineringen og dosene, men jeg har forstått at jeg var bokstavelig talt livredd og svært urolig pga. spesifikke årsaker under den innleggelsen... Ikke at jeg unnskylder det, men det kan være en forklaring.

Jeg håper at polyfarmasi (mange medisiner samtidig) og unødige høye doser ser en mindre og mindre av innen psykofarmaca nå enn for 10-15 år siden. Men jeg kjenner personlig et tilfelle hvor en pasient gikk på 6 medisiner og svært høye doser så sent som inntil i 2019. Det endte med der også, at pasienten selv måtte ta initiativ til å slutte, mot legenes anbefaling. Noe likhetstrekk med min historie.

Litt off topic fra TS sitt opprinnelige spm. - beklager det, men det er lett for at doser økes om legen selv ikke er bevisst det eller at pasienten aktivt motsetter seg det om det argumenteres med at "det vil gjøre at du får det mye bedre med deg selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...