Gå til innhold

Har du eller har du hatt flyangst/ flyskrekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde,  men etter å ha reist en del med fly i det siste så føler jeg at det går bedre, og at jeg ikke er så redd lenger. Men tenker jo litt på hva hvis,  hva om .. innimellom :). Men fly skal være veldig tryggt. 

Hva med dere? 

 

Anonymkode: ce13e...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det, men etter å ha blitt flydd en del i ambulansefly for 1,5 år siden hvor det var fryktelig mye turbulens, spesielt i Harstad, men også Tromsø, og mye mer enn vanlig fly, så ble skrekken kurert. Hodet mitt skjønte endelig at det ikke er farlig. Så neste gang jeg flydde et lite rutefly hvor det kom litt mye turbulens, så oppdaget jeg plutselig at jeg ikke var redd lenger. Istedetfor var det litt artig. 

Pluss jeg har generelt sett flydd ganske mye siste to år. Så mye eksponering.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde det, men etter å ha blitt flydd en del i ambulansefly for 1,5 år siden hvor det var fryktelig mye turbulens, spesielt i Harstad, men også Tromsø, og mye mer enn vanlig fly, så ble skrekken kurert. Hodet mitt skjønte endelig at det ikke er farlig. Så neste gang jeg flydde et lite rutefly hvor det kom litt mye turbulens, så oppdaget jeg plutselig at jeg ikke var redd lenger. Istedetfor var det litt artig. 

Pluss jeg har generelt sett flydd ganske mye siste to år. Så mye eksponering.

Tror eksponering samt forståelse av hvordan et fly fungerer kan hjelpe. Det er det som har vært til hjelp for meg. 

Ambulansefly er mindre fly. Jeg er redd å fly i småfly, men ambulanseflygere er nok veldig trente og det er nok veldig tryggt det også. 

Anonymkode: ce13e...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flyskrekk. Men jeg synes det er vanskelig å delta i en samtale under take off og landing. Synes den delen er litt skummelt.

Liker ikke å fly i sterk vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyskrekk, men det har blitt bedre med årene. Før hadde jeg alltid en øl før jeg gikk ombord på flyet, for det var nok til å dempe frykten og gjøre meg litt døsig. Men var aldri helt komfortabel med å bruke alkohol som selvmedisinering.

Nå bruker jeg lesing. Med en gang jeg har satt meg på flyet så finner jeg frem en bok og leser, evt om jeg har noe lastet ned på mobilen. Jeg passer på å ha noe interessant å lese spesielt når flyer begynner å taxe og lette, da det er det skumleste for meg. 

Så lenge jeg kan okkupere hjernen med å lese, evt prate med reisefølge, så går det greit. Men sitter jeg alene uten noe å gjøre så begynner hjernen fort å spinne ut av kontroll og jeg blir mer og mer redd. Har hatt et slags panikkanfall på fly en gang og det var forferdelig. Vil ikke oppleve det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2

Jeg er ikke redd for flyturen , men jeg har 100% klaustrofobi. Så  å sitte innelåst på ett trangt flysete er ikke noe for meg. Samme med tog, og T-bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye mer redd for å ikke få være med flyet eller at jeg ikke får benyttet toalettet.  Jeg har angst i flere dager før en flytur.  Dette har skjedd meg flere ganger og jeg er like stresset hver gang jeg skal ut å fly.

Anonymkode: f9e5d...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før. Jeg elsker å være underveis.

Tror ikke eksponering hjelpe, men tankegangen 

Anonymkode: a5f70...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Så avgjort! Det er blitt litt bedre med årene, og de beroligende pillene jeg før brukte i forbindelse med flyreiser er byttet ut med betablokker. For meg er det hovedsakelig to ting som er ubehagelig: Vissheten om at oddsene for å overleve en flystyrt ikke er særlig gode, samt mangelen på kontroll over hva som skjer. Take-off er verst, fordi jeg alltid får veldig ubehagelig følelse av at flyet synker - noe som i realiteten er et sansebedrag som følge av at likevektsorganene henger etter. Det sier noe om hvor irrasjonelt dette er at jeg ikke var så veldig nervøs hhv. under en tur med småfly og en med helikopter. Da kunne jeg jo kommunisere med piloten hele veien. I forfjor lot jeg meg overtale til en tur med seilfly og trodde jeg skulle stryke med, men også der var vissheten om hva som til en hver tid foregikk beroligende. Kanskje de burde installert kamera i cockpiten og sendt bildet på skjermene i kabinen ;) Det hører med til historien at jeg faktisk har hatt en ekkel opplevelse med skade på motorene som følge av isdannelse, men selv det gikk jo bra. Kunne jeg flydd oftere, ville jeg nok etter hvert blitt tryggere på det i og med at eksponering er god medisin ved fobier. Rent statistisk er det jo ekstremt sjelden ulykker sett i forhold til antall fly i trafikk. I Norge var vel siste ulykke innen kommersiell luftfart med et norsk selskap på norsk jord på starten av 90-tallet, og sikkerheten er jo bare blitt bedre siden da. 

Når jeg leser om Widerøe sine flyskrekk-kurs , framstår det som vel verdt å vurdere om man vil sette inn et krafttak mot flyangsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...