Gå til innhold

Antidepressiva som har lik effekt som wellbutrin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke antidepressiva finnes som har lik effekt som wellbutrin? Kunne tenke meg å begynne på antidepressiva og har hørt en del positivt om den i tillegg til at jeg håpe det kan hjelpe på å få mer følelser (som jeg leste den kunne hjelpe på i en annen tråd her inne). Så hvilke andre burde jeg vurdere?

Anonymkode: 3d199...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du ha en AD som har lik virkning som wellbutrin? Ga den noen uheldige bivirkninger? Du må nesten prøve forskjellige AD fordi de virker forskjellig på person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wellbutrin (bupropion) er en reopptakshemmer av dopamin og noradrenalin. Reopptakshemning av dopamin er blant virkningsmekanismene til sentralstimulerende midler, som lett fører til avhengighet. Salget av slike medisiner er av denne grunn strengt regulert og Wellbutrin er egentlig unntaket, som brukes som et antidepressiv og som selges under reseptgruppe C.

Wellbutrin hører kjemisk til blandt substituerte amfetaminlignende stoffer, men har ikke samme misbruks- og avhengighetspotensial som flere av sine beslektede kjemiske stoffer. Av medisiner som selges i Norge som har likest farmakologisk profil som Wellbutrin, har du metylfenidat (Ritalin m.flere) men denne er langt mer potent enn Wellbutrin. Denne får du ikke på indikasjonen depresjon.

Hvorfor kan du ikke bare bruke Wellbutrin?

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Wellbutrin (bupropion) er en reopptakshemmer av dopamin og noradrenalin. Reopptakshemning av dopamin er blant virkningsmekanismene til sentralstimulerende midler, som lett fører til avhengighet. Salget av slike medisiner er av denne grunn strengt regulert.

Wellbutrin hører kjemisk til blandt substituerte amfetaminlignende stoffer, men har ikke samme misbruks- og avhengighetspotensial som flere av sine beslektede kjemiske stoffer. Av medisiner som selges i Norge som har likest farmakologisk profil som Wellbutrin, har du metylfenidat (Ritalin m.flere) men denne er langt mer potent enn Wellbutrin. Denne får du ikke på indikasjonen depresjon.

Hvorfor kan du ikke bare bruke Wellbutrin?

Ritalin har altså lik virkning som Wellbutrin men er sterkere? Så Wellbutrin kan brukes som ADHD-medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (Akkurat nå):

Ritalin har altså lik virkning som Wellbutrin men er sterkere? Så Wellbutrin kan brukes som ADHD-medisin?

Nei Wellbutrin har ingen dokumentasjon mot ADHD såvidt jeg vet. Det er en teoretisk betraktning av lik virkningsmekanisme men ulik potens på medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med høye doser venlafaxin, eller edronax?

Anonymkode: af7d4...bf8

Det gir NA-effekten (mer energi, osv.) men ikke glede, følelser, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (45 minutter siden):

Det gir NA-effekten (mer energi, osv.) men ikke glede, følelser, osv.

Ja, men hvis det skal være ikke vanedannende? Nærmeste?

Anonymkode: af7d4...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 timer siden):

Så Wellbutrin kan brukes som ADHD-medisin?

Det er forsøkt med rimelig godt resultat hos enkelte pasienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (23 minutter siden):

Det er forsøkt med rimelig godt resultat hos enkelte pasienter.

Man lærer noe nytt hver dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (4 timer siden):

Hvorfor vil du ha en AD som har lik virkning som wellbutrin? Ga den noen uheldige bivirkninger? Du må nesten prøve forskjellige AD fordi de virker forskjellig på person til person.

Jeg har ikke forsøkt wellbutrin ennå, men håper på at det kan bli etterhvert.

ISW skrev (4 timer siden):

Hvorfor kan du ikke bare bruke Wellbutrin?

Forhåpentligvis kan jeg bruke wellbutrin, bare tenkte jeg skulle stille forberedt dersom fastlege/psykiater var uenig i mitt forslag til antidepressiva... 

Anonymkode: 3d199...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...