AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 Del Skrevet 5. januar 2023 Jeg har ett dårlig forhold til mat. Egentlig kan man si jeg har ett veldig dårlig forhold til mat. Og jeg er på god vei inn i at det utvikler seg til en spiseforstyrrelse. Hvordan kan jeg unngå det? Jeg kjenner meg skikkelig dårlig og kjenner på mye selvhat og ekkel de gangene jeg spiser "usunt". Og blir nesten på gråten. når jeg kjenner på det som er vanskelig i forhold til mat. Det jeg definerer som usunt er kanskje bare er å spise ett lyst rundstykke i stedet for grovt, bruke smør på skiva eller drikke ett glass drikke med kalorier i. I perioder registrerer jeg hvert gram jeg spiser av mat og regner på kalorier, og blir sint på meg selv om jeg går over det kalorimålet jeg har satt for å gå ned i vekt. Forsøker unngå kaloriregistrering da jeg vet det er usunt og ikke bra for meg. Og jeg klarer som oftest det, men kjenner på det er vanskelig ettersom at jeg føler jeg mister kontrollen. Kalorimålet er attpåtil nesten litt for lavt, så det vil jo ikke være bra i lengden. Så det med mat begynner bli veldig vanskelig for meg. Og jeg vil jo ikke ha en spiseforstyrrelse men kjenner veldig på det at jeg begynner miste kontrollen helt. Så tror ikke det er lange veien igjen før jeg faktisk kan kalle det jeg sliter med for enten anoreksi eller overspisingslidelse. Anonymkode: 18a40...4fc 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470398-stanse-d%C3%A5rlig-forhold-til-mat-f%C3%B8r-det-utvikler-seg-til-spiseforstyrrelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 5. januar 2023 Del Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ett dårlig forhold til mat. Egentlig kan man si jeg har ett veldig dårlig forhold til mat. Og jeg er på god vei inn i at det utvikler seg til en spiseforstyrrelse. Hvordan kan jeg unngå det? Jeg kjenner meg skikkelig dårlig og kjenner på mye selvhat og ekkel de gangene jeg spiser "usunt". Og blir nesten på gråten. når jeg kjenner på det som er vanskelig i forhold til mat. Det jeg definerer som usunt er kanskje bare er å spise ett lyst rundstykke i stedet for grovt, bruke smør på skiva eller drikke ett glass drikke med kalorier i. I perioder registrerer jeg hvert gram jeg spiser av mat og regner på kalorier, og blir sint på meg selv om jeg går over det kalorimålet jeg har satt for å gå ned i vekt. Forsøker unngå kaloriregistrering da jeg vet det er usunt og ikke bra for meg. Og jeg klarer som oftest det, men kjenner på det er vanskelig ettersom at jeg føler jeg mister kontrollen. Ved en spiseforstyrrelse, samme hvilken type, er det jo et kontrollbehov vi forsøker å tøyle - mange ganger følelsen av et ubehag. Hva er du redd for å føle på? Hva vil du rømme unna ved å fokusere på antall gram og kalorier i mat og drikke du inntar, hva som er sunt osv.? Jeg synes det er flott at du tar tak i det allerede nå, og at du ser det ikke er bra for deg - det har du helt rett i. Da har du mulighet til å gjøre noe med d det. Har du noen du kan snakke med? F.eks. fastlegen, venner, behandler e.l.? Vil du skal vite at det er nokså mange som strever med sitt forhold til mat, kropp og vekt i en eller annen form når en tar med alle lidelsene. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kalorimålet er attpåtil nesten litt for lavt, så det vil jo ikke være bra i lengden. Så det med mat begynner bli veldig vanskelig for meg. Anonymkode: 18a40...4fc Jeg var lav i vekt og utviklet beinskjørhet som utviklet seg negativt i et par år. Men etter at jeg nå har vært vektstabil i et par år, har beintettheten min økt igjen, mest trolig fordi vekten har blitt høyere og mer stabil. Jeg sier dette, fordi det kanskje kan være med på å motivere til at vekten ikke skal bli for lav. Det å ha for lav vekt kan ha flere konsekvenser ikke bare på kroppen, men også direkte inn på hjernen og hvordan du fungerer kognitivt. Det finnes også en podcast som heter Uro som tar opp en del temaer knyttet til spiseforstyrrelser. Navnet spiller på at man opplever mye uro relatert til spiseforstyrrelser, og målet deres er at uroen skal endre seg til en ro når det gjelder mat, kropp og vekt. Podcasten drives av foreningen for spiseforstyrrelser - NettROS - de har også en del informasjon på netsidene sine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470398-stanse-d%C3%A5rlig-forhold-til-mat-f%C3%B8r-det-utvikler-seg-til-spiseforstyrrelse/#findComment-4136262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 5. januar 2023 Del Skrevet 5. januar 2023 Eva Sofie skrev (11 timer siden): Det finnes også en podcast som heter Uro som tar opp en del temaer knyttet til spiseforstyrrelser. Navnet spiller på at man opplever mye uro relatert til spiseforstyrrelser, og målet deres er at uroen skal endre seg til en ro når det gjelder mat, kropp og vekt. Podcasten drives av foreningen for spiseforstyrrelser - NettROS - de har også en del informasjon på netsidene sine. Neida, her tøyser jeg så det holder for hele 2023. "Uforstyrra", heter podcasten, selvsagt, for målet er at folk skal ha et uforstyrret forhold til sitt forstyrrede forhold til mat, kropp og vekt. Det jeg opprinnelig sa, er vel en annen podcast, tror jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470398-stanse-d%C3%A5rlig-forhold-til-mat-f%C3%B8r-det-utvikler-seg-til-spiseforstyrrelse/#findComment-4136399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 Del Skrevet 6. januar 2023 Kan også anbefale ROS! Du kan chatte med de eller komme inn til en prat. Anonymkode: f5b40...c43 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470398-stanse-d%C3%A5rlig-forhold-til-mat-f%C3%B8r-det-utvikler-seg-til-spiseforstyrrelse/#findComment-4136690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.