Gå til innhold

Besvimte og redd, sannsynlighet for at det skjer igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg ble innlagt på intensiven i går fordi jeg hadde tatt en overdose (lett-moderat). Fikk iv. 
På kvelden ble jeg fulgt til toalettet og da jeg var på vei tilbake besvimte jeg og gikk rett i gulvet uten farevarsel.
Sykepleierne holdt bena mine høyt og hentet iv for å gi mer og jeg kom til meg selv. 

Jeg husker ikke at jeg snakket med sykepleierne om dette (trolig gjorde jeg nok det men har bare glemt det).
Da jeg snakket med lege i dag sa hun bare at det var slikt som skjedde av og til og ikke noe å bekymre seg over.
Men jeg klarer ikke la være. Har aldri besvimt før nå. Og hva gjør man egentlig om det skjer når man våkner til? Ringer man legevakt eller hva? Akkurat det sa legen ingenting om, så ble usikker.

OBS: Overdosen var ikke tatt i suicidal hensikt.

Anonymkode: 86032...430

Fortsetter under...

Høye doser av enkelte medisiner kan forårsake blodtrykksfall. Jeg har også besvimt i etterkant av sånn. Dvs besvimte da jeg reiste meg opp for å bli med inn i ambulansen, og besvimte når jeg våknet på sykehuset noen dager senere. 

Det går over.

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Høye doser av enkelte medisiner kan forårsake blodtrykksfall. Jeg har også besvimt i etterkant av sånn. Dvs besvimte da jeg reiste meg opp for å bli med inn i ambulansen, og besvimte når jeg våknet på sykehuset noen dager senere. 

Det går over.

Betryggende å høre hvorfor det skjer og at det ikke er uvanlig og at det går over. Jeg regner jo egentlig med at jeg ikke kommer til å besvime mer, men man vet jo aldri helt sikkert.

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det går over.

Glemte å spørre: Burde man ringe legevakt? Eller ikke?

AnonymBruker
kupton skrev (1 minutt siden):

Nei, helt unødvendig. 

Ok. Da vet jeg det. Men heller ikke hvis det skjer flere ganger etter hverandre heller? (Må bare spør så jeg er helt 100% sikker).

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Da vet jeg det. Men heller ikke hvis det skjer flere ganger etter hverandre heller? (Må bare spør så jeg er helt 100% sikker).

Vil også bare legge til at jeg bor alene. Er derfor jeg er litt ekstra redd for at det skal skje igjen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil også bare legge til at jeg bor alene. Er derfor jeg er litt ekstra redd for at det skal skje igjen.

Kanskje du har lært at du ikke skal ta overdoser nå da eller? 

Anonymkode: f4c00...3f8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du har lært at du ikke skal ta overdoser nå da eller? 

Ja, har lært nå. Var bare så desperat til å få alt det vonde vekk og valget fallt på medisiner. Var ikke meningen at det skulle bli en overdose. Egentlig ble nesten situasjonen nesten litt komisk. For når jeg begynte komme til meg selv igjen var de første ordene jeg sa: "Jeg vil ikke dø" da jeg var overbevist om at jeg holdt på å dø... Og de bare "Nei, du skal ikke dø, vi er her for å passe på deg" og jeg tenkte det må de jo bare si fordi de ikke vil at jeg skal gå inn i døden redd, så de forsøkte beroligende meg. Men ja, fikk i alle fall avklart at jeg egentlig virkelig har en god del dødsangst. Vi måtte flire av det i ettertid.

Men blir alle som har tatt overdose innlagt på intensiven? Jeg synes det var veldig voldsomt. Var sikker på at legevakten bare ville gjøre noen undersøkelser for så å sende meg hjem? Eller så kunne de jo lagt meg inn på en av de andre avdelingene som har lavere nivå (eller hva en nå kaller det)?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, har lært nå. Var bare så desperat til å få alt det vonde vekk og valget fallt på medisiner. Var ikke meningen at det skulle bli en overdose. Egentlig ble nesten situasjonen nesten litt komisk. For når jeg begynte komme til meg selv igjen var de første ordene jeg sa: "Jeg vil ikke dø" da jeg var overbevist om at jeg holdt på å dø... Og de bare "Nei, du skal ikke dø, vi er her for å passe på deg" og jeg tenkte det må de jo bare si fordi de ikke vil at jeg skal gå inn i døden redd, så de forsøkte beroligende meg. Men ja, fikk i alle fall avklart at jeg egentlig virkelig har en god del dødsangst. Vi måtte flire av det i ettertid.

Men blir alle som har tatt overdose innlagt på intensiven? Jeg synes det var veldig voldsomt. Var sikker på at legevakten bare ville gjøre noen undersøkelser for så å sende meg hjem? Eller så kunne de jo lagt meg inn på en av de andre avdelingene som har lavere nivå (eller hva en nå kaller det)?

Alle blir ikke det. 

Men du burde være forsiktig med overdoser for plutselig så orker ikke hjertet mer og det stopper. Du vet aldri hvor mye som skal til. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle blir ikke det. 

Men du burde være forsiktig med overdoser for plutselig så orker ikke hjertet mer og det stopper. Du vet aldri hvor mye som skal til. 

Nei. Kanskje ikke alle. Jeg bare tenkte at om de tenkte den moderate overdosen som i min forståelse hadde liten alvorlighetsgrad burde innlegges så er terskelen for innleggelse på intensiv lav. Nå kjenner jeg ikke til retningslinjene da men.

Ja, jeg vet. Jeg tenker jeg aldri skal gjøre det igjen. Og det løftet tror jeg også at jeg kan klare å holde overfor meg selv. Har mye bedre mestringsstrategier nå enn før, så jeg burde klare hjelpe meg selv (med støtte fra behandlingsapparat). Jeg bare mistet hodet akkurat i går.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bare tenkte at om de tenkte den moderate overdosen som i min forståelse hadde liten alvorlighetsgrad burde innlegges så er terskelen for innleggelse på intensiv lav. Nå kjenner jeg ikke til retningslinjene da men.

En vet aldri sikkert verken preparat eller dose i slike tilfeller. Derfor intensiv for sikkerhets skyld.

AnonymBruker
kupton skrev (2 minutter siden):

En vet aldri sikkert verken preparat eller dose i slike tilfeller. Derfor intensiv for sikkerhets skyld.

Selv når pasienten er våken og klar og vet (forholdsvis) godt hvilke preparater i hvilken dose som ble tatt? Innlegger de på intensiv likevel da? Og såfall hvorfor? Er de redd pasienten lyver og underrapporterer?

Annonse

Når en vanlig pasient innlegges på somatisk avdeling, er det kanskje kun 20% som sikkert kan si hvilke medisiner de tar (navn) og hvilken dose.  Ofte er det "to små hvite og en brun om morgenen og tre store hvite om kvelden. Ja, jeg tror den lille hvite ender på -in og den store brune begynner på et eller annet med S".  Ingen grunn til å tro at de med overdoser er bedre orientert.

AnonymBruker
kupton skrev (4 minutter siden):

Ingen grunn til å tro at de med overdoser er bedre orientert.

Virkelig? Vil tro veldig mange søker opp info om medikament og hvilken dose som er nok. Jeg har i alle fall brukt å gjøre det, i alle fall de gangene overdosen ikke har vert innpulsiv. Har gjort det helt siden jeg innså at det var noe man kunne gjøre og lett finne info om bare man vet om akkurat hvor/hvordan en finner det. 

AnonymBruker
kupton skrev (Akkurat nå):

Du må gjerne kverulere om dette. Men helsevesenet er ikke villige til å ta sjansen på at alle er som deg.

Du har erfaring med deg selv. Helsevesenet har erfaring med noen flere.

Var ikke meningen å kverulere, spurte bare ut av nysgjerrighet. Skjønner godt at helsevesenet ikke er villig til å ta sjansen og tar en overdose såpass alvorlig, og godt er det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Virkelig? Vil tro veldig mange søker opp info om medikament og hvilken dose som er nok. Jeg har i alle fall brukt å gjøre det, i alle fall de gangene overdosen ikke har vert innpulsiv. Har gjort det helt siden jeg innså at det var noe man kunne gjøre og lett finne info om bare man vet om akkurat hvor/hvordan en finner det. 

Er det omsorgen du får etter overdosen du er ute etter når du tar de? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er det omsorgen du får etter overdosen du er ute etter når du tar de? 

Nei, det er det ikke. Jeg føler jeg får like mye omsorg uavhengig av hva jeg sier eller gjør. Så jeg føler at jeg trenger ikke ta noen overdose eller skade meg på andre måter for at de i mitt hjelpeapparat skal bry seg om meg. Som sagt tok jeg den overdosen jeg nå tok med en intensjon å finne roen og komme meg vekk fra smerten jeg følte på i det øyeblikket. Jeg syns uansett det er vanskelig å ta i mot omsorg og ønsker meg egentlig helst at de som er/blir involvert behandler meg mest mulig instrumentelt. Med en forventning om at jeg skal ta vare på meg selv og finne tilbake til selvkontrollen på egenhånd.

AnonymBruker
kupton skrev (14 timer siden):

Når en vanlig pasient innlegges på somatisk avdeling, er det kanskje kun 20% som sikkert kan si hvilke medisiner de tar (navn) og hvilken dose.  Ofte er det "to små hvite og en brun om morgenen og tre store hvite om kvelden. Ja, jeg tror den lille hvite ender på -in og den store brune begynner på et eller annet med S".  Ingen grunn til å tro at de med overdoser er bedre orientert.

Derfor hadde det vært fint vis medisiner kom med navn som selv vi dyslektikere klarer å uttale 😄

Anonymkode: 47bd3...f78

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...