Gå til innhold

Mennesker som manipulerer.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Sophia-Na skrev (Akkurat nå):

Det er to ganske alvorlige diagnoser du sammenligner manipulering med. Er du klar over det?

Skal jeg få dårlig samvittighet eller noe nå? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Men hvordan tok han det når du kuttet ham ut? 

Helt fint. Vi var uvenner på det tidspunktet. Men i hans hode har vi nok fortsatt en pause. Selv vet jeg at jeg aldri noensinne kommer til å bruke et sekund eller en kalori mer på ham. Han spør andre som jeg er venn med om meg, hvor jeg bor, hva jeg driver med osv. Han setter også ut rykter om hvordan jeg angivelig egentlig er, hva jeg skal ha sagt, gjort, osv. Alt for å sette seg i bedre lys. Alt er blank løgn så klart. Folk får tro det de vil. De som kjenner meg godt vet at alt det der et blank løgn og piss uansett. Men det er jo trist at jeg mistet et lass venner i dragsuget. Dem om det. Det finnes nye, bra folk. 

Anonymkode: 72f2a...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt fint. Vi var uvenner på det tidspunktet. Men i hans hode har vi nok fortsatt en pause. Selv vet jeg at jeg aldri noensinne kommer til å bruke et sekund eller en kalori mer på ham. Han spør andre som jeg er venn med om meg, hvor jeg bor, hva jeg driver med osv. Han setter også ut rykter om hvordan jeg angivelig egentlig er, hva jeg skal ha sagt, gjort, osv. Alt for å sette seg i bedre lys. Alt er blank løgn så klart. Folk får tro det de vil. De som kjenner meg godt vet at alt det der et blank løgn og piss uansett. Men det er jo trist at jeg mistet et lass venner i dragsuget. Dem om det. Det finnes nye, bra folk. 

Anonymkode: 72f2a...d4c

Nettopp. Det var det jeg lurte på, om han satte ut rykter om deg. For det er så veldig typisk da de ikke tåler å bli gjennomskuet og avvist. Så da vil de fremstå som offeret, og når de har vært drittsekker lenge nok vil de prøve å manipulere seg innpå igjen. Det kan være tøft å stå i mot og avvist dem, og spesielt å ikke reagere når de oppfører seg på stygg måte! Alle reaksjoner gir dem bare tilfredstillelse uansett fordi de blir sett. Veldig bra og godt gjort at du kuttet ham ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na

Leser du psykologi i og med at du synes det er interessant generelt? Spesielt med manipulering - psykopati- nassisme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Nettopp. Det var det jeg lurte på, om han satte ut rykter om deg. For det er så veldig typisk da de ikke tåler å bli gjennomskuet og avvist. Så da vil de fremstå som offeret, og når de har vært drittsekker lenge nok vil de prøve å manipulere seg innpå igjen. Det kan være tøft å stå i mot og avvist dem, og spesielt å ikke reagere når de oppfører seg på stygg måte! Alle reaksjoner gir dem bare tilfredstillelse uansett fordi de blir sett. Veldig bra og godt gjort at du kuttet ham ut! 

Det er absolutt ingenting som kan få meg til å slippe han inn i livet mitt igjen. Jeg er så innmari ferdig med den patetiske tullebukken. Men en jeg har kjent i over 20 år viskes ikke bare helt ut av livet når man har felles venner og bekjente på alle kanter. Jeg har likevel ikke sett tullingen på fem år, og slik skal det fortsette. Jeg vet hva han vil ha, men han får ingenting av det av meg. 

Anonymkode: 72f2a...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sophia-Na skrev (6 minutter siden):

Leser du psykologi i og med at du synes det er interessant generelt? Spesielt med manipulering - psykopati- nassisme? 

Jeg er ikke mest interessert i narsissisme/ manipulative mennesker. Det er andre diagnoser jeg er mer interessert i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke mest interessert i narsissisme/ manipulative mennesker. Det er andre diagnoser jeg er mer interessert i. 

Du svarte meg ikke på spørsmålet hva du mente? Ok. Jeg er interessert i psykologi og kan mye om det derfor er tråden din interessant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (3 minutter siden):

Du svarte meg ikke på spørsmålet hva du mente? Ok. Jeg er interessert i psykologi og kan mye om det derfor er tråden din interessant :) 

Når du spør som du gjorde så sier det seg selv at du syns jeg burde ha dårlig samvittighet eller betenkeligheter med det jeg skrev. Det er helt åpenbart.

Isteden for å stille slike spørsmål så kan du heller forklare hvorfor dette jeg skriver er feil, og komme med argumenter. Det har du ikke gjort. Så siden du er opptatt av psykologi, så skriv i vei om tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Kashmir skrev (10 minutter siden):

Når du spør som du gjorde så sier det seg selv at du syns jeg burde ha dårlig samvittighet eller betenkeligheter med det jeg skrev. Det er helt åpenbart.

Isteden for å stille slike spørsmål så kan du heller forklare hvorfor dette jeg skriver er feil, og komme med argumenter. Det har du ikke gjort. Så siden du er opptatt av psykologi, så skriv i vei om tema. 

Jeg har ikke erfaringer med manipulerende mennesker som du i innledningen din spør etter. Jeg spurte deg om du var klar over hva du skrev. Grunnen til det er for at det er alvorlige diagnoser du sammenligner manipulering med. Vil du jeg skal skrive utfyllende om manipulering psykopati og narsisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke erfaringer med manipulerende mennesker som du i innledningen din spør etter. Jeg spurte deg om du var klar over hva du skrev. Grunnen til det er for at det er alvorlige diagnoser du sammenligner manipulering med. Vil du jeg skal skrive utfyllende om manipulering psykopati og narsisme?

Når mennesker spiller på andres frykt, skam og skyld så ER det alvorlig når de gjør det i den grad jeg forklarer. Det er så alvorlig at de fint kan være både narsissister og psykopater for den del. Jeg skjønner ikke hvorfor du protesterer på det, eller ikke ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Kashmir skrev (19 minutter siden):

Når mennesker spiller på andres frykt, skam og skyld så ER det alvorlig når de gjør det i den grad jeg forklarer. Det er så alvorlig at de fint kan være både narsissister og psykopater for den del. Jeg skjønner ikke hvorfor du protesterer på det, eller ikke ser det. 

Tråden din handlet om manipulering bare at det du gir eksempler på er ikke manipulering. Hva handler tråden din om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (2 minutter siden):

Tråden din handlet om manipulering bare at det du gir eksempler på er ikke manipulering. Hva handler tråden din om da?

Det er nok nå. Beklager, men jeg vil bare si fra at heretter ignorerer jeg deg i tråden. Så du vet det, for nå gidder jeg ikke mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sophia-Na
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Det er nok nå. Beklager, men jeg vil bare si fra at heretter ignorerer jeg deg i tråden. Så du vet det, for nå gidder jeg ikke mer. 

Ja vel. Fakta er fakta :) god natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (14 timer siden):

Mange som manipulerer på denne måten er narssister som har vokst opp uten å få omsorg og oppmerksomhet. Det er vanlig at de ikke reflekterer over egne handlinger eller tar selvkritikk fordi de ikke evner å ta mot feedback og dermed mangler selvinnsikt.fra slike mennesker. 

Min umiddelbare tanke her, er at du generaliserer ufortjent mye (på gruppenivå når det kommer til årsak), mens du i et senere innlegg sier at alle manipulerer, også barn - så jeg vet ikke...

Jeg synes det er vanskelig å tegne opp grenser. Jeg ser det klart når jeg leser eller hører om andres historier, men å selv skulle komme med generelle formuleringer er vanskelig - det har nok sin forklaring det også... ;) 

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kuttet ut en kamerat. Han manipulerte sånn ca hele tiden. Jeg skjønte bare ikke hvor omfattende det var før jeg fikk han på avstand. Men de siste gangene vi var sammen, slo det meg at han konstant bearbeidet andre mennesker til sin egen fordel. Det var ikke så pent å se på når det begynte å virkelig gå opp for meg. Venner og bekjente kan fortelle at han holder på i samme spor fortsatt, mener ser ikke det like klart for de er for tett på ham. Er så glad jeg er kvitt den fyren og har blokket han fra alle kanaler. 

Anonymkode: 72f2a...d4c

Du skal være stolt over deg selv som klarte å bryte ut av et slikt vennskap - de tar mer enn de gir. Jeg har en mistanke om at jeg er i et delvis slikt styrende vennskap, som mer er ensidig enn gjensidig, og det bør ikke kalles vennskap. Det er tappende. Men, i likhet med deg, vet jeg ikke om jeg vil kalle mitt vennskap for manipulerende - det vil jeg ev. se den dagen jeg klarer å ta nok avstand.

Jeg husker jeg kom over en god illustrasjon for et par-tre år siden, på akkurat det med at når en er tett innpå, ser en ikke hva en står i, men ser det først når en har fått det på avstand. Dessverre tok jeg ikke og lagret det - men det var nærbilde av et tre på ene siden og hele treet på andre halvsiden. Poenget var at tett på ser vi ikke hele treet (kun stammen og noen av greinene og bladene); det gjør vi først når vi har kommet på avstand. Det er jo slik det er: Vi ser hele bildet når vi får avstand til noe eller noen... Eller tillater oss å høre på andres betraktninger om situasjonen uten å protestere på deres betraktninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (27 minutter siden):

Min umiddelbare tanke her, er at du generaliserer ufortjent mye (på gruppenivå når det kommer til årsak), mens du i et senere innlegg sier at alle manipulerer, også barn - så jeg vet ikke...

Jeg synes det er vanskelig å tegne opp grenser. Jeg ser det klart når jeg leser eller hører om andres historier, men å selv skulle komme med generelle formuleringer er vanskelig - det har nok sin forklaring det også... ;) 

Ja det ble litt rotete. Det skulle jo heller ikke stå manipulerende , men manipulative i overskriften. For det er jo en viss forskjell, for ja, alle kan manipulere i "moderat" grad, og det er jo i barns utvikling at de lærer seg andres reaksjoner/følelser og hvordan de skal oppnå ting. Alle kjenner jo igjen måten barn gjør det på, men jeg tenker jo mer på voksne som forholder seg til mennesker på denne måten hele tiden eller oftest. Det kommer litt mer fram ute i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (13 minutter siden):

Du skal være stolt over deg selv som klarte å bryte ut av et slikt vennskap - de tar mer enn de gir. Jeg har en mistanke om at jeg er i et delvis slikt styrende vennskap, som mer er ensidig enn gjensidig, og det bør ikke kalles vennskap. Det er tappende. Men, i likhet med deg, vet jeg ikke om jeg vil kalle mitt vennskap for manipulerende - det vil jeg ev. se den dagen jeg klarer å ta nok avstand.

Jeg husker jeg kom over en god illustrasjon for et par-tre år siden, på akkurat det med at når en er tett innpå, ser en ikke hva en står i, men ser det først når en har fått det på avstand. Dessverre tok jeg ikke og lagret det - men det var nærbilde av et tre på ene siden og hele treet på andre halvsiden. Poenget var at tett på ser vi ikke hele treet (kun stammen og noen av greinene og bladene); det gjør vi først når vi har kommet på avstand. Det er jo slik det er: Vi ser hele bildet når vi får avstand til noe eller noen... Eller tillater oss å høre på andres betraktninger om situasjonen uten å protestere på deres betraktninger.

Det siste du skriver her er også interessant. Det gjelder vel også når noen ser ting utenfra? Hvis venner påpeker noe fra sitt ståsted, så kan det være lurt å lytte til dem. Så svarer noen at ingen VET jo hvordan de har det, egentlig. Det er jo også sant i mange tilfeller, men så blir man som du sier litt blind i egen situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (33 minutter siden):

Det siste du skriver her er også interessant. Det gjelder vel også når noen ser ting utenfra? Hvis venner påpeker noe fra sitt ståsted, så kan det være lurt å lytte til dem. Så svarer noen at ingen VET jo hvordan de har det, egentlig. Det er jo også sant i mange tilfeller, men så blir man som du sier litt blind i egen situasjon. 

Det der er veldig vanskelig, når andre utenfor ser at en person er i et usunn relasjon mens det benektes av personen selv. Det som anbefales fra faglig hold, har jeg forstått, er at man sier at man er tilgjengelig for den andre en gang det passer (dvs. når h*n er klar for det).

Og om man selv er der, så kan det uansett være lurt å tillate andre å si sin mening og høre på det - selv om piggene stritter imot. Men lettere sagt enn gjort det - og en må da øve seg til å ta litt avstand fra egen situasjon.

Jeg har delvis lært det i terapi, og tenke "kan det skyldes andre ting enn den første tanken jeg tenkte nå?", og det er svært nyttig å lære seg det. Da fosskoker ikke alt over verken av følelser eller tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har møtt mange manipulerende mennesker. Har noen andre her vært utsatt for noe som kalles for "silent treatment" av en narsissist? De slutter bare å snakke til deg, og når de føler at du har blitt straffet nok så kommer de tilbake som om ingenting skjedde.😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...