Gå til innhold

Forstoppelse etter oppstart på jerntabletter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg gav blod for første gang 5 januar, og fikk med meg et brett med jerntabletter. Allerede etter de første par dagene opplevde jeg å bli ganske treg i magen og forstoppet av disse, noe jeg ble informert av blodbanken at man kunne bli.

Er dette noe som vil gå over av seg selv, eller bør jeg ta pause fra tablettene i et par dager? 

Anonymkode: 76f14...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei.

Jeg gav blod for første gang 5 januar, og fikk med meg et brett med jerntabletter. Allerede etter de første par dagene opplevde jeg å bli ganske treg i magen og forstoppet av disse, noe jeg ble informert av blodbanken at man kunne bli.

Er dette noe som vil gå over av seg selv, eller bør jeg ta pause fra tablettene i et par dager? 

Anonymkode: 76f14...2d7

Det hjelper ikke å ta pause et par dager, du blir like forstoppet igjen om du starter på. Jeg pleier å ta en runde med jerntilskudd et par ganger i året og blir da alltid litt forstoppet. Det sies at Niferex skal være mildt mot magen, men jeg blir nå hardere i magen av det også, på den annen side virker det godt og fort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (20 minutter siden):

Det hjelper ikke å ta pause et par dager, du blir like forstoppet igjen om du starter på. Jeg pleier å ta en runde med jerntilskudd et par ganger i året og blir da alltid litt forstoppet. Det sies at Niferex skal være mildt mot magen, men jeg blir nå hardere i magen av det også, på den annen side virker det godt og fort da.

Takk for svar.

Jeg går på Nycoplus Ferro-Retard 100 mg jern(II)sulfat. På nett ser jeg at det står at man kan prøve å gå under 65 mg om man blir veldig plaget, så jeg tror jeg skal forsøke det etter å ha kontaktet blodbanken på nytt imorgen.

Jeg er helt for å gi blod, men om man skal bli mer eller mindre permanent forstoppet 4 ganger i året i ukesvis så går det jo ikke.

Anonymkode: 76f14...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar.

Jeg går på Nycoplus Ferro-Retard 100 mg jern(II)sulfat. På nett ser jeg at det står at man kan prøve å gå under 65 mg om man blir veldig plaget, så jeg tror jeg skal forsøke det etter å ha kontaktet blodbanken på nytt imorgen.

Jeg er helt for å gi blod, men om man skal bli mer eller mindre permanent forstoppet 4 ganger i året i ukesvis så går det jo ikke.

Anonymkode: 76f14...2d7

Tar du noe med C-vitamin ved siden av jerntablettene? Det kan minske bivirkningene litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (15 minutter siden):

Tar du noe med C-vitamin ved siden av jerntablettene? Det kan minske bivirkningene litt

Nei, kun D vitaminer. Kanskje jeg skal forsøke C-vitaminer også :) 

Anonymkode: 76f14...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, kun D vitaminer. Kanskje jeg skal forsøke C-vitaminer også :) 

Anonymkode: 76f14...2d7

En appelsin eller et glass appelsin juice sammen med jerntablettene er bra. Da taes jernet bedre opp og pga det, så får en mindre bivirkninger.  Har jeg blitt forklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, kun D vitaminer. Kanskje jeg skal forsøke C-vitaminer også :) 

Anonymkode: 76f14...2d7

C-vit bør man absolutt få i seg sammen med jerntilskuddet ja. En c-vit-tablett, en bit paprika eller en appelsin er flott. :) Det hjelper kroppen til å ta opp c-vit, mens melk samtidig hemmer jernopptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg snakket med blodbanken, og jeg fikk tilbudet om å komme innom og bytte tabletttype. Jeg skal gi det noen dager til, og om det er like ille så forsøker jeg noen andre alternativer.

Tusen takk for svarene dere. Jeg skal innføre C-vitamin sammen med jernet en ukes tid nå fremover :) 

Anonymkode: 76f14...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...