Gå til innhold

Progesteronverdi


Gjest klein

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 35 år og såkalt uforklarlig barnløs. Jeg har normal syklus.

I forbindelse med ny utredning, har jeg tatt en hormonprøve, tatt 21 dag i forrige syklus,som jeg fikk svar på i dag. Den viste at progesteronverdien var 41,6.

Sist jeg tok tilsvarende prøver var for 5 år siden. Da lå nivået mellom 21,7-ca.23, noe som ble definert som normalt/bra.

En verdi på 41,6 må da være veldig høyt??

Kan du si noe om hva en slik høy verdi kan indikere?

Jeg har lest at høyt nivå kan skyldes ufullstendig placenta avgang, mola hydatidosa eller chorioncarcinom. Kan du si meg hva dette er (betyr), og om jeg har et nivå som kan defineres som "høyt".

Forøvrig kan nevnes at jeg nå går på en pergotimekur i et forsøk på å få bedre og flere egg, dessverre uten oppfølgning fra lege. Har tenkt, på eget initiativ, å ta en tilsvarende prøve denne syklusen også for å sammenligne.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er helt normal progesteronverdi, verdier fra ca 20 (evt10)-70 er normale. Du har denne gangen sannsynligvis funnet toppen av progesteron som er på ca 21.dag, før og etter er den lavere.

Du kan glemme det om mola og choriocarcinom, det er en sjelden tilstand med unormal utvikling av morkaken i/etter graviditet.

Hvis det løsner flere egg, kan progesteron bli høyere, og ved graviditet stiger den. Jeg synes ikke du behøver å ta en nye prøve. Lykke til med å bli gravid.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...