Gå til innhold

Retningslinjer for varighet på poliklinisk behandling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes det noen retningslinjer for varighet på poliklinisk behandling? Man hører jo om alt fra noen få måneder til mange år, men hadde vert greit å vite hva som er vanligst.

Anonymkode: 6589e...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor syk man er. De med psykoselidelser går gjerne mange år eller livet ut. Man blir til slutt overført til kommunen hvis DPS har gjort sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (4 minutter siden):

Det kommer an på hvor syk man er. De med psykoselidelser går gjerne mange år eller livet ut. Man blir til slutt overført til kommunen hvis DPS har gjort sitt.

Er ofte slik at man må være middels og akkurat passe syk for å passe inn i dps sitt system. Er man for syk og dårlig så greier man ikke møte opp eller nyttiggjøre seg behandling og man kommer i kommunen som tilbyr mer tverrfaglig hjelp. 

Dps er som regel mest for utredning også med mindre man har de diagnosene akkurat den dps spesialiserer seg på. Vet at veldig mange personlighetsforstyrrede får gå lenge fordi mange dps tilbyr gruppebehandlingene for denne pasientgruppen. Det betyr derimot ikke at de er sykere enn andre, men at det finnes behandling for akkurat den diagnosen. 

Anonymkode: a7b81...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det finnes mange ulike lidelser, med stor variasjon i alvorlighetsgrad hos mennesker som er svært ulike på svært mange områder, er det så godt som umulig å lage retningslinjer for varighet.

Jeg har behandlet en mann med svært alvorlig angstlidelse som ble bra etter en konsultasjon. Jeg har også hatt personer meg angstlidelse i behandling i flere år uten at de har blitt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ofte slik at man må være middels og akkurat passe syk for å passe inn i dps sitt system. Er man for syk og dårlig så greier man ikke møte opp eller nyttiggjøre seg behandling og man kommer i kommunen som tilbyr mer tverrfaglig hjelp. 

Dps er som regel mest for utredning også med mindre man har de diagnosene akkurat den dps spesialiserer seg på. Vet at veldig mange personlighetsforstyrrede får gå lenge fordi mange dps tilbyr gruppebehandlingene for denne pasientgruppen. Det betyr derimot ikke at de er sykere enn andre, men at det finnes behandling for akkurat den diagnosen. 

Anonymkode: a7b81...81a

Her burde du begynt med "Jeg tror at..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan man klarer å "behandle" en med alvorlig angstlidelse etter bare èn konsultasjon? Fikk han noen superbra medisiner eller er det noen hemmelige teknikker som gjør underverker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (10 minutter siden):

Fordi det finnes mange ulike lidelser, med stor variasjon i alvorlighetsgrad hos mennesker som er svært ulike på svært mange områder, er det så godt som umulig å lage retningslinjer for varighet.

Jeg har behandlet en mann med svært alvorlig angstlidelse som ble bra etter en konsultasjon. Jeg har også hatt personer meg angstlidelse i behandling i flere år uten at de har blitt bra.

Jeg vet ikke hva du har jobbet med, men hvis det er psykolog så leste jeg at hele 30% av dem opplever å ikke kunne hjelpe alle pasienter. Nå kan det jo være såkalte mørketall her, da flere psykologer syns det er vanskelig å erkjenne at de ikke "lykkes" med behandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (18 minutter siden):

Lurer på hvordan man klarer å "behandle" en med alvorlig angstlidelse etter bare èn konsultasjon? Fikk han noen superbra medisiner eller er det noen hemmelige teknikker som gjør underverker?

Det var kun en såkalt sokratisk utspørring slik det gjøres i kognitiv terapi.

Det var forøvrig en artig samtale nr to som jeg husker godt. Mellom samtale en og to var det tre uker sommerferie. Da han kom til samtale to, spurte jeg som vanlig hvordan det hadde gått, og hva han ville ta opp. Da svarte han: "Nei, det der med angst, det har jeg sluttet med".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du har jobbet med, men hvis det er psykolog så leste jeg at hele 30% av dem opplever å ikke kunne hjelpe alle pasienter. Nå kan det jo være såkalte mørketall her, da flere psykologer syns det er vanskelig å erkjenne at de ikke "lykkes" med behandlingen. 

Jeg kan godt høyne den andelen til 100%. Alle behandlere har opplevd pasienter de ikke kan hjelpe i vesentlig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (31 minutter siden):

Fordi det finnes mange ulike lidelser, med stor variasjon i alvorlighetsgrad hos mennesker som er svært ulike på svært mange områder, er det så godt som umulig å lage retningslinjer for varighet.

Jeg har behandlet en mann med svært alvorlig angstlidelse som ble bra etter en konsultasjon. Jeg har også hatt personer meg angstlidelse i behandling i flere år uten at de har blitt bra.

Hva er årsaken til det?

Anonymkode: 00421...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er årsaken til det?

Anonymkode: 00421...e0b

Det er nok flere årsaker til det, men den viktigste er nok graden av nevrotisisme hos pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen. Jeg har ett spørsmål til: Vil man få vite hvor lang tid man får ved behandlingsstart eller er det slik som blir informert om etterhvert/etter lengre tid?

Anonymkode: 6589e...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar alle sammen. Jeg har ett spørsmål til: Vil man få vite hvor lang tid man får ved behandlingsstart eller er det slik som blir informert om etterhvert/etter lengre tid?

Anonymkode: 6589e...642

Først skjer det en utredning samtidig som man blir kjent. Så diskuterer en hvordan behandlingen skal vare og når den skal evalueres. Om jeg skal ta sjansen på å være litt mer eksakt, vil 3.-5. time være aktuelle for en slik diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (Akkurat nå):

Først skjer det en utredning samtidig som man blir kjent. Så diskuterer en hvordan behandlingen skal vare og når den skal evalueres. Om jeg skal ta sjansen på å være litt mer eksakt, vil 3.-5. time være aktuelle for en slik diskusjon.

Skjønner. Hvordan "blir man kjent" med behandler egentlig? Er det slik at man bare skal fortelle om seg selv? Som oppvekst og også nåtid om hva en sliter med og ønsker hjelp med? Eller er det mer behandler som styrer samtalen ved å spørre spørsmål?

Anonymkode: 6589e...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...