Gå til innhold

Medikamentfri behandlingsplasser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke medikamentfrie behandlingsplasser finnes? Så en oversikt, men den var gammel... 

Anonymkode: f0ed0...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medikamentfrie behandlingsplasser, hmm. Hvordan er det disse plassene "behandler" pasienter? Kan ikke være alvorlige lidelser det er snakk om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 timer siden):

Medikamentfrie behandlingsplasser, hmm. Hvordan er det disse plassene "behandler" pasienter? Kan ikke være alvorlige lidelser det er snakk om da.

Det finnes en del mennesker med krevende lidelser som føler at medisinene de får gjør vondt verre, sånn at de velger å heller stå i det enn å ta i mot medikamentell støtte. 

Tror forresten de fleste behandlingsstedene vil tilrettelegge i forhold til pasienten sine ønsker, for jeg har hvert fall fått inntrykk av at de er villige til å høre om jeg forklarer noe godt nok. Men hvis problemet er psykoser så vil det nok sikkert bli vanskelig å slippe unna den pillen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å si at dette tilbudet ikke eksisterer på faglig grunnlag, men fordi det høres fint ut politisk og som valgflesk.

For mange i Norge har inntrykk av psykiatrien som et sted hvor skumle menn i hvite frakker putter pasienter i tvangstrøye og tvangsmedisinerer basert på bonus fra legemiddelindustrien og ikke fordi det hjelper. Da selger det utrolig godt politisk at man gir et medisinfritt tilbud. At man kan velge selv om man ønsker medisiner eller ikke. 

Noen sykdommer kan behandles uten medisiner. Men å f.eks. behandle bipolar lidelse eller psykose uten medisiner, er bortkastede ressurser. Jeg sier ikke at pasienter med bipolar lidelse eller psykose ikke profiterer på psykologisk hjelp, for det kan man gjøre. Men for å løse problemet må det medisiner til, for dette er fysiske feil i hjernen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Man kan ikke snakke seg frisk fra de tyngre lidelsene. Noen kan ha gode perioder uten medisin. Men dritten har det med å komme tilbake.

 

jeg tror også at mange som er medikamentfrie eller motstandere gjerne takker ja til benzosisepiner.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Jeg er tilbøyelig til å si at dette tilbudet ikke eksisterer på faglig grunnlag, men fordi det høres fint ut politisk og som valgflesk.

For mange i Norge har inntrykk av psykiatrien som et sted hvor skumle menn i hvite frakker putter pasienter i tvangstrøye og tvangsmedisinerer basert på bonus fra legemiddelindustrien og ikke fordi det hjelper. Da selger det utrolig godt politisk at man gir et medisinfritt tilbud. At man kan velge selv om man ønsker medisiner eller ikke. 

Noen sykdommer kan behandles uten medisiner. Men å f.eks. behandle bipolar lidelse eller psykose uten medisiner, er bortkastede ressurser. Jeg sier ikke at pasienter med bipolar lidelse eller psykose ikke profiterer på psykologisk hjelp, for det kan man gjøre. Men for å løse problemet må det medisiner til, for dette er fysiske feil i hjernen.

 

Ifølge BET er det ens egen frykt for følelser som gjør at en blir deprimert eller høyt oppe. Alt er en underbevisst flukt fra følelser og hvis man aksepterer følelsene sine vil man bli bra. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steinriverton
4 hours ago, Glitter said:

Ifølge BET er det ens egen frykt for følelser som gjør at en blir deprimert eller høyt oppe. Alt er en underbevisst flukt fra følelser og hvis man aksepterer følelsene sine vil man bli bra. 😛

Jeg er enig i den tankegangen, men det betyr ikke at det er lett å gjøre noe med. Jeg må bruke medisiner allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinriverton skrev (17 minutter siden):

Jeg er enig i den tankegangen, men det betyr ikke at det er lett å gjøre noe med. Jeg må bruke medisiner allikevel...

Det er ikke jeg. Jeg blir ikke deprimert for at jeg er redd for følelser. Ei heller hypoman. Selv om jeg er betydelig mindre redd for følelser enn før, så blir jeg like mye deprimert og for øvrig oftere hypoman. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinriverton
8 minutes ago, Glitter said:

Det er ikke jeg. Jeg blir ikke deprimert for at jeg er redd for følelser. Ei heller hypoman. Selv om jeg er betydelig mindre redd for følelser enn før, så blir jeg like mye deprimert og for øvrig oftere hypoman. 

Ja, litt forenklet å si at jeg er enig. Men jeg mener det er en del av det. Et "problem" har gjerne mange ulike årsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinriverton skrev (7 minutter siden):

Ja, litt forenklet å si at jeg er enig. Men jeg mener det er en del av det. Et "problem" har gjerne mange ulike årsaker

Ja, det har så klart flere utløsende årsaker, men slik de på BET framstilte det så skulle en bipolar kunne bli frisk bare den fulgte deres metode mtp å ikke lenger flykte fra følelser. Jeg følte det var min feil at jeg sliter med svigninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...