Gå til innhold

Hormontilskudd- JAY or NAY?


anita237

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg er helt i starten på overgangsalder. Dvs at jeg fortsatt har litt egg og fortsatt produserer hormoner. Men, det svinger ift plagene.  Jeg har hatt ekstreme hetetokter som har fratatt meg nattesøvnen. I tillegg virker det klin umulig å slanke seg. 
Jeg fikk i dag østrogen og progesteron tilskudd av gynekologen for å lindre hetetoktene (novofem)
MEN, når jeg leser om alle vanlige bivirkninger av tablettene så blir jeg vettaskremt! 
Jeg trenger å gå NED i vekt, så potensielt fare for vektøkning er uaktuelt. Det samme gjelder å miste sexlyst. Og hoven, soppinfeksjon osv osv.....- Dessuten får man tilbake mensen av å bruke disse pillene.

Men, jeg har hørt at hormontilskudd nettopp skal bidra til å opprettholde sexlyst, og også at man hindrer vektøkning.
Jeg har blitt betenkt, og lurer derfor på hva er  deres erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anita237 skrev (7 timer siden):

Men, jeg har hørt at hormontilskudd nettopp skal bidra til å opprettholde sexlyst, og også at man hindrer vektøkning.
Jeg har blitt betenkt, og lurer derfor på hva er  deres erfaringer? 

Jay. Hetetokter og dårlig nattesøvn + veldig lite sexlyst og tørrhet nedentil var drepen for meg. Hormoner ga meg et nytt liv. :) Ingen vektøkning for min del, men økt sexlyst igjen, god nattesøvn og ingen hetetokter - herlig! Har brukt det bare et par mnd og har så smått fått noen hetetokter igjen så jeg funderer på å kontakte gynekolog og få øket styrken på plasteret, men har ikke gjort det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lillemus said:

Jay. Hetetokter og dårlig nattesøvn + veldig lite sexlyst og tørrhet nedentil var drepen for meg. Hormoner ga meg et nytt liv. :) Ingen vektøkning for min del, men økt sexlyst igjen, god nattesøvn og ingen hetetokter - herlig! Har brukt det bare et par mnd og har så smått fått noen hetetokter igjen så jeg funderer på å kontakte gynekolog og få øket styrken på plasteret, men har ikke gjort det ennå.

Takk, dette hørtes bra ut. Fikk du bare østrogen? Eller også progesteron? Hva heter medikaementet du bruker? Takk for svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anita237 skrev (2 minutter siden):

Takk, dette hørtes bra ut. Fikk du bare østrogen? Eller også progesteron? Hva heter medikaementet du bruker? Takk for svar ❤️

Jeg bruker østrogenplaster, Estradot 50 mg som byttes to ganger i uka og hver 3. mnd skal jeg bruke tabletter for å fremkalle mens. Nå er jeg litt usikker på akkurat det siste der i og med at jeg faktisk har blødninger selv om jeg bruker plaster så... Men om man har livmoren intakt så skal man bruke progesteron (eller noe i alle fall) i tillegg sies det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...