Gå til innhold

Jeg overspiser nesten alltid, men spesielt i tøffe perioder og jeg hater meg selv for det

Anbefalte innlegg

Jeg overspiser mange dager i uken. Klarer noen ganger unngå det eller begrense meg i perioder jeg er bedre, men når jeg har tøffe perioder eller er dårlig psykisk overspiser jeg MYE. Hver eneste dag. Og jeg HATER meg selv for det. 

Hvordan kan jeg klare å komme meg ut av dette?

Anonymkode: 37b52...b27

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg overspiser mange dager i uken. Klarer noen ganger unngå det eller begrense meg i perioder jeg er bedre, men når jeg har tøffe perioder eller er dårlig psykisk overspiser jeg MYE. Hver eneste dag. Og jeg HATER meg selv for det. 

Det er vanskelig for jeg har det på samme måten, skulle skjerpe meg i år meg føler alt raser sammen og da spiser jeg. Hater meg selv for det og, det er en måte å døyve det vonde på. 

stjernestøv skrev (41 minutter siden):

Det er vanskelig for jeg har det på samme måten, skulle skjerpe meg i år meg føler alt raser sammen og da spiser jeg. Hater meg selv for det og, det er en måte å døyve det vonde på. 

Det er skikkelig vanskelig ja. For meg er det også en måte å døyve det vonde. Aner ikke hvordan jeg skal klare å komme meg ut av det. Har hatt det slik de siste 10 årene og har forsøkt komme meg ut av det utallige ganger uten suksess. Lengste jeg kan klare meg uten overspising er maks 1 uke (men det er svært sjeldent jeg klarer meg så lenge).

Mitt beste råd er å ta kontrollen ved å ignorere følelsen (la den vandre uten å henge deg opp i den) og ikke handle på den. 

Følelser tar tid å endre, men handlingen (overspisingen) kan vi med viljens kraft styre. 

Endret av Hurja
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bor du i nærheten av et ROS senter. Der kan du få hjelp. De har også en chat som du kan benytte deg av. Noen ganger i året har de nettbaserte kurs som feks mindfull eating.

Jeg sliter også mer med kostholdet når jeg har det tungt. Både i går og I dag har jeg kjøpt boller og sjokolade. 

Jeg overspise riktignok oftere før. Men da sultet jeg meg de resterende dagene så jeg var tynnere enn jeg er nå. Men å spise jevnt gjennom døgnet er altså forebyggende mot overspising. Jeg har også funnet ut at å spise alle måltider på kjøkkenet og ikke foran TV motvirker overspising fordi da har jeg brutt vanen med å spise foran TV.

Annonse

Glitter skrev (32 minutter siden):

Jeg sliter også mer med kostholdet når jeg har det tungt. Både i går og I dag har jeg kjøpt boller og sjokolade. 

Jeg overspise riktignok oftere før. Men da sultet jeg meg de resterende dagene så jeg var tynnere enn jeg er nå. Men å spise jevnt gjennom døgnet er altså forebyggende mot overspising. Jeg har også funnet ut at å spise alle måltider på kjøkkenet og ikke foran TV motvirker overspising fordi da har jeg brutt vanen med å spise foran TV.

Gode råd. 
Datteren min har gått ned 32 kg og har vært med på et tverrfaglig behandlingsopplegg som handler om endring av livvstil. Jeg fikk av henne spesielt ett godt råd: bruk lang tid på maten. Tygg den godt, og kjenn smaken. Jeg for min del overspiser fordi jeg spiser så fort at jeg ikke kjenner smaken godt nok, noe som fører til at jeg spiser enda mer fordi det er godt. 

Endret av Hurja
Hurja skrev (10 timer siden):

Gode råd. 
Datteren min har gått ned 32 kg og har vært med på et tverrfaglig behandlingsopplegg som handler om endring av livvstil. Jeg fikk av henne spesielt ett godt råd: bruk lang tid på maten. Tygg den godt, og kjenn smaken. Jeg for min del overspiser fordi jeg spiser så fort at jeg ikke kjenner smaken godt nok, noe som fører til at jeg spiser enda mer fordi det er godt. 

Ja, det er også et godt tips. "Mindfull eating". Å ta seg tid til å gi måltidet full oppmerksomhet hvor en som du sier tar seg god tid, kjenn på smak, lukt, konsistens og bare bruk måltidet til avstressing. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...