Gå til innhold

Alvorlig personlighetspatologi

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

I rettssaken i dag (opphør av tvungent psykisk helsevern) sa behandleren min at jeg har «meget, meget alvorlig personlighetspatologi» og at jeg oppfyller kriteriene for emosjonelt ustabil, tvangspreget, unnvikende, paranoid og schizoid personlighetsforstyrrelse. Er det mulig å oppfylle kriteriene for så mange personlighetsforstyrrelser? Og jeg stusser særlig på schizoid PF da hovedproblematikken min er emosjonelt PF. Er jeg i grenseland til psykosene når jeg har en schizoid og paranoid PF?

@kupton

Endret av Frøya Alilde
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470532-alvorlig-personlighetspatologi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse det som også blir kalt borderline, så da kandet også være mulig såkalt grensepsykotisk. Ved shizoid pf er det ikke uvanlig med psykoser. Du har mange alvorlige diagnoser, og det er fullt mulig etter hva jeg har skjønt og lest. 

Frøya Alilde skrev (36 minutter siden):

I rettssaken i dag (opphør av tvungent psykisk helsevern) sa behandleren min at jeg har «meget, meget alvorlig personlighetspatologi» og at jeg oppfyller kriteriene for emosjonelt ustabil, tvangspreget, unnvikende, paranoid og schizoid personlighetsforstyrrelse. Er det mulig å oppfylle kriteriene for så mange personlighetsforstyrrelser? Og jeg stusser særlig på schizoid PF da hovedproblematikken min er emosjonelt PF. Er jeg i grenseland til psykosene når jeg har en schizoid og paranoid PF?

@kupton

Hva med den dyssosiale? Hadde du ikke det også? Jeg også har skjønt det slik at man kan ha flere personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: 68885...a4e

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva med den dyssosiale? Hadde du ikke det også? Jeg også har skjønt det slik at man kan ha flere personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: 68885...a4e

Jo - jeg har fått den også, selv om det er faglig uenighet blant behandlere jeg har hatt gjennom årene om jeg har den eller ikke.

1. Det er en grunn til at en har forlatt begrepet borderline pf. Det er for å ikke blande det sammen med grensepsykose. Så vær snill alle sammen å slutte med denne sammenblandingen.

2. Jeg vil ikke si at du er i grenseland mot psykose, men du er sannsynligvis noe nærmere enn "folk flest".

kupton skrev (1 minutt siden):

1. Det er en grunn til at en har forlatt begrepet borderline pf. Det er for å ikke blande det sammen med grensepsykose. Så vær snill alle sammen å slutte med denne sammenblandingen.

2. Jeg vil ikke si at du er i grenseland mot psykose, men du er sannsynligvis noe nærmere enn "folk flest".

Det blir fremdeles kalt borderline, bare ikke i Norge, men ok.

Når man Shizoid pf så er det jo ikke uvanlig med psykoser? 

Annonse

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Nei det vet jeg. At det ikke har noe med Shizofreni å gjøre. Har bare lest at det at det ikke er uvanlig med forbigående psykoser..

Schizoid pf kan enkelte ganger mistolkes som autisme. Man har lite interesse for andre mennesker herunder kjærlighet eller sex, opphengt i fantasi, framstår kald, uinteressert og sær. Men det disponerer meg bekjent ikke for psykose.

ISW skrev (2 minutter siden):

Schizoid pf kan enkelte ganger mistolkes som autisme. Man har lite interesse for andre mennesker herunder kjærlighet eller sex, opphengt i fantasi, framstår kald, uinteressert og sær. Men det disponerer meg bekjent ikke for psykose.

Mulig jeg misforsto shizoid lidelse og pf, og at dette uansett ikke er beste kilden. 20230110_223936.jpg.d318748b04728a1d8563827154c0f96a.jpg

kupton skrev (28 minutter siden):

Mener du nå at eupf ikke har noe med grensepsykose å gjøre? At de ikke er noe oftere eller nærmere grensepsykose enn andre? 

Anonymkode: b2211...5ee

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mener du nå at eupf ikke har noe med grensepsykose å gjøre? At de ikke er noe oftere eller nærmere grensepsykose enn andre? 

Ja, det mener jeg - med følgende forbehold. 
På gruppenivå vil alle personer med en psykisk lidelse ha noe større risiko for psykose enn personer som er helt friske. Men begge grupper har svært liten risiko. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det mener jeg - med følgende forbehold. 
På gruppenivå vil alle personer med en psykisk lidelse ha noe større risiko for psykose enn personer som er helt friske. Men begge grupper har svært liten risiko om de ikke ruser seg. 

Endret av kupton
Gjest Frøya Alilde
kupton skrev (9 timer siden):

De kalte meg for et «grensetilfelle» i rettssaken med tanke på vilkåret om alvorlig sinnslidende. Så vi får se hva retten konkluderer med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...