Gå til innhold

Hvordan finne tilbake livsgnisten?

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 29 år som føler at jeg har mistet livsgnisten. Jeg har bipolar og sliter med jevnlige depresjoner til tross for medisinering (fastlegen mener medisineringen er "så god som den kan bli" - har forsøkt mye forskjellig uten så mye forskjell).  Men selv utenom de depressive episodene føler jeg at jeg mangler en livsgnist. 

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener med akkurat det men... Jeg føler at livet bare går forbi uten at jeg deltar i det. Og jeg finner lite mening i det jeg fyller dagene mine med. 

Jeg har familie og venner som jeg er veldig glad i som jeg møter regelmessig, jeg føler jeg har en forholdsvis meningsfull jobb, jeg har en hobby jeg bruker tid på noen få timer i uka, jeg går turer, høre på musikk og podcast, ser serier på netflix. Ja, det er vel stort sett det jeg fyller tiden min med.

Det er noe jeg savner, men jeg vet ikke hva. Jeg har forsøkt å tenke over akkurat hva det er jeg savner i livet mitt men klarer ikke komme frem til noe. Er det bipolaren som fører til dette?

Noen som har råd til hva man kan gjøre? Bøker man kan lese? Eller andre ting?

Om noe er uklart er det bare å spørre så skal jeg svare så godt jeg klarer. 

Anonymkode: 37432...320

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470535-hvordan-finne-tilbake-livsgnisten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (8 minutter siden):

Hvilken medisinering bruker du da? 
Og hva har du prøvd?

Jeg bruker nå litium og zyprexa.

Jeg har prøvd:

Remeron
Zoloft
Fluoksetin

Seroquel
Solian
Zyprexa
Zyphadera
Abilify
Risperdal
Nozinan

Lamictal
Litium

Jeg har forsøkt dem både alene og i litt forskjellige kombinasjoner, men klarer ikke helt huske hvilke dessverre. Har vært så mye frem og tilbake med de medisinene at... 

Bare en idé jeg slenger ut uten å vite hva hobbyen din er, men det kan være veldig terapeutisk og også mediativt å skape noe, male, drive med keramikk, bygge ting. 

Jeg vet at mange liker både serier og podcasts, og det er ingenting i veien for det. Men det krever lite av deg da du jo får alt servert fiks ferdig så og si. Det stimulerer ikke dine kreative sider, fantasi eller skapende evner, og som sagt er det ikke noe must for alle det! Men i og med at du savner noe du ikke vet hva er. Da kan det hende du kanskje har noe kreativt som bør komme ut? 

Endret av Kashmir
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bruker nå litium og zyprexa.

Jeg har prøvd:

Remeron
Zoloft
Fluoksetin

Seroquel
Solian
Zyprexa
Zyphadera
Abilify
Risperdal
Nozinan

Lamictal
Litium

Jeg har forsøkt dem både alene og i litt forskjellige kombinasjoner, men klarer ikke helt huske hvilke dessverre. Har vært så mye frem og tilbake med de medisinene at... 

Antar da at du har BP1. Har du prøvd antidepressiva i tillegg til Zyprexa? 

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Bare en idé jeg slenger ut uten å vite hva hobbyen din er, men det kan være veldig terapeutisk og også mediativt å skape noe, male, drive med keramikk, bygge ting. 

Jeg vet at mange liker både serier og podcasts, og det er ingenting i veien for det. Men det krever lite av deg da du jo får alt servert fiks ferdig så og si. Det stimulerer ikke dine kreative sider, fantasi eller skapende evner, og som sagt er det ikke noe must for alle det! Men i og med at du savner noe du ikke vet hva er. Da kan det hende du kanskje har noe kreativt som bør komme ut? 

Ja, du har ett godt poeng. Det hender jeg leter frem det gamle fotoapparatet mitt og tar litt bilder med det, men har blitt lite brukt i det siste. Kanskje jeg skulle finne en annen form for kreativ hobby... 

Annonse

ISW skrev (1 minutt siden):

Antar da at du har BP1. Har du prøvd antidepressiva i tillegg til Zyprexa? 

Jeg har BP2. Jeg har forsøkt remeron sammen med litium, men ikke sammen med zyprexa i tillegg. Er det slik at du mener jeg eventuelt bare kan bruke antidepressiva sammen med zyprexa? Eller burde man bruke alle 3?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har BP2. Jeg har forsøkt remeron sammen med litium, men ikke sammen med zyprexa i tillegg. Er det slik at du mener jeg eventuelt bare kan bruke antidepressiva sammen med zyprexa? Eller burde man bruke alle 3?

Jeg ville sett litt på denne:

http://bipolar2.no/algoritme.html

Hvis depresjoner er hovedproblemet, ville jeg brukt SSRI eller Wellbutrin (ut fra hvordan depresjonene er). Zyprexa, er den forebyggende mot hypomani? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, du har ett godt poeng. Det hender jeg leter frem det gamle fotoapparatet mitt og tar litt bilder med det, men har blitt lite brukt i det siste. Kanskje jeg skulle finne en annen form for kreativ hobby... 

Det er gøy og inspirerende å jakte fotomotiv også! Jeg syns i hvertfall det er forsøket verdt å finne på noe kreativt. Har møtt flere som sier at de ikke har evner, og det er overraskende mange som faktisk har skjulte talenter de ikke vet noenting om! Og så er det det med å lære og øve. Nå er jeg lite ivrig på det siste, men elsker å holde på med forskjellig likevel. Det gjør utrolig godt! 

ISW skrev (14 minutter siden):

Jeg ville sett litt på denne:

http://bipolar2.no/algoritme.html

Hvis depresjoner er hovedproblemet, ville jeg brukt SSRI eller Wellbutrin (ut fra hvordan depresjonene er). Zyprexa, er den forebyggende mot hypomani? 

Beklager, føler meg litt dum nå, men jeg skjønte ikke helt den algoritmen? Er det slik at dersom vektøkning er like ønskelig begynner man på bupropion også legger man til litum og seroquel i tillegg? 

Jeg aner dessverre ikke om zyprexa er forebyggende mot hypomani.  

Kashmir skrev (14 minutter siden):

Det er gøy og inspirerende å jakte fotomotiv også! Jeg syns i hvertfall det er forsøket verdt å finne på noe kreativt. Har møtt flere som sier at de ikke har evner, og det er overraskende mange som faktisk har skjulte talenter de ikke vet noenting om! Og så er det det med å lære og øve. Nå er jeg lite ivrig på det siste, men elsker å holde på med forskjellig likevel. Det gjør utrolig godt! 

Ja, det er ganske gøy og inspirerende. Det er kjekt å finne noe man trives med og en måte man kan uttrykke seg på.

Fru2020 skrev (12 minutter siden):

For meg handlet det om å begynne å gjøre noe for andre. Jeg meldte meg som frivillig og jobber nå noen timer i uken som frivillig. Det gir livet mitt større mening.

Jeg var med i røde kors før og det var veldig givende, men det gjorde dessverre ingen forskjellen på "likegyldigheten" og følelsen av å mangle livsgnist. Men det skader vel ikke forsøke igjen.

Annonse

Jeg også har bipolar 2 og mangler livsgnist. Kanskje det er noe som skjer når en opplever å svinge på den måten gang på gang på gang? Jeg mangler nettverk, noen å dele livet med, en hund etc. Så håper det kan bedre seg hvis jeg får meg noe av dette. Men ser jo at du ikke har livsgnist selv om du har en god del slikt. Så ja. Kanskje det er typisk bipolar. 

Holder på å starte på Litium nå jeg. Får se hvordan det går..

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Beklager, føler meg litt dum nå, men jeg skjønte ikke helt den algoritmen? Er det slik at dersom vektøkning er like ønskelig begynner man på bupropion også legger man til litum og seroquel i tillegg? 

Du kan jo vise den til legen din. Han som har laget den er blant landets fremste psykiatere på bipolar lidelse. 

Mulig @kupton bør svare på dette, men jeg skjønner ikke helt tanken bak medisinene dine. Ved BP1 er det viktig med forebyggende behandling mot mani, men ved BP2 skal det ikke være like viktig. Og antipsykotika kan dempe humør og energi en del. 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Beklager, føler meg litt dum nå, men jeg skjønte ikke helt den algoritmen? Er det slik at dersom vektøkning er lite ønskelig begynner man på bupropion også legger man evt til litum og seroquel i tillegg? 

Du har oppfattet det korrekt. Og en legger ikke til neste medisin dersom det ikke er nødvendig.

Ja, Zyprexa er forebyggende mot hypomani, men etter min mening er det litt "skyte spurv med kanon".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...