Gå til innhold

Kjennetegn på autisme - uten diagnose

Anbefalte innlegg

Dette er en vanskelig tråd å skrive, og jeg tror ikke tittelen er helt riktig heller.

Jeg har ingen diagnoser og tror heller ikke noen tilhører meg. Jeg er velfungerende med stabilt forhold, jobb, venner osv.

Men jeg har enkelte fellestrekk med autisme, uten å selv være på spekteret, som jeg synes er interessant i seg selv.

- Når jeg finner f.eks en frokost jeg liker, så kan jeg spise den samme hver dag i måneder i strekk og glede meg til den hver dag. Det som skiller meg fra de med diagnose er at jeg blir ikke opprørt om jeg en dag, av hva som helst grunn, ikke får den. Tror rekorden min er å spise det samme hver morgen i 7-9 måneder i strekk og glede meg like mye til det hver dag.

- Jeg kan finne en sang jeg liker og spille den på repeat i 1-2 timer i strekk uten å gå lei. Eneste grunnen til jeg stopper er en slags følelse av skam, at nå burde jeg gå videre.

- Jeg har en "enkel" forståelse av mat - middag er varmt, dessert er kaldt. Derfor har jeg aldri blitt fortrolig med salat til middag eller sjokoladefondaint eller eplepai til dessert.

Er det andre med tilsvarende erfaringer? Som ikke har noen diagnoser, men som kjenner seg igjen i enkeltelementer av diagnoser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470536-kjennetegn-p%C3%A5-autisme-uten-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt har alle enkelte av symptomene på diagnoser og det betyr ikke at man har den diagnosen. F. Eks så blir alle lei seg og nedfor innimellom, men betyr ikke at dem har depresjon. Alle kan bli nervøse når de har muntlig eksamen, men betyr ikke at dem har sosial angst, alle kan finne ting og matretter de liker veldig godt, men de har ikke autisme av den grunn. 

Blir ganske frustrert over å lese når noen skriver f. Eks at de ble nervøse når de opptredde foran 100 mennesker og dermed har sosial angst. Det er et hån mot de som virkelig har funksjonsnedsettende problemer. 

Anonymkode: cdec0...f0a

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt har alle enkelte av symptomene på diagnoser og det betyr ikke at man har den diagnosen. F. Eks så blir alle lei seg og nedfor innimellom, men betyr ikke at dem har depresjon. Alle kan bli nervøse når de har muntlig eksamen, men betyr ikke at dem har sosial angst, alle kan finne ting og matretter de liker veldig godt, men de har ikke autisme av den grunn. 

Blir ganske frustrert over å lese når noen skriver f. Eks at de ble nervøse når de opptredde foran 100 mennesker og dermed har sosial angst. Det er et hån mot de som virkelig har funksjonsnedsettende problemer. 

Enig. Denne tråden handler ikke om diagnoser, men de som kan kjenne seg igjen i enkeltelementer uten å tilhøre hoveddiagnosen. Jeg tror det kan være ganske mange av dem.

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Enig. Denne tråden handler ikke om diagnoser, men de som kan kjenne seg igjen i enkeltelementer uten å tilhøre hoveddiagnosen. Jeg tror det kan være ganske mange av dem.

Ja selvsagt er det mange av dem. 100% av befolkningen faktisk. 

Nå har jeg OCD, og det du beskriver kunne vært tegn på det også 🙂

Jeg tror vi alle har noe av alt, og noen mer enn andre. En psykolog jeg snakket med sa at alle har en diagnose. Nå tviler jeg på det, men skjønte hva han mente. Nettopp fordi vi kan score mye på de forskjellige alle sammen. 

Annonse

Everybody skrev (1 minutt siden):

Og når man finner en sang man liker så spiller man den gjerne mange ganger før man finner en annen? Dette du beskriver høres helt normalt ut.

Jeg skulle ønske det var det. Jeg kjenner bare ingen utenom meg som gjør det. Jeg føler at "normale folk" spiller kanskje sangen en gang eller to ekstra. Jeg spiller den i 1-2 timer.

Endret av Vhanja

Jeg har spist Wasa husmann, Norvegia og et kokt egg i 50 år. 
Jeg hadde også en kasett med Jersey Girl repetert på begge sider på anlegget i bilen. En tysk haiker ble mer og mer skeptisk etter som timene gikk. 
Men autistisk tror jeg ikke det er 😆

kupton skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde også en kasett med Jersey Girl repetert på begge sider på anlegget i bilen. En tysk haiker ble mer og mer skeptisk etter som timene gikk. 

Takk, det innlegget trengte jeg. :) 

kupton skrev (2 minutter siden):

Er du så gammel som 70 år?

kupton skrev (9 minutter siden):

Hvordan vet du at haikeren ble mer og mer skeptisk? 

Vhanja skrev (17 minutter siden):

Jeg skulle ønske det var det. Jeg kjenner bare ingen utenom meg som gjør det. Jeg føler at "normale folk" spiller kanskje sangen en gang eller to ekstra. Jeg spiller den i 1-2 timer.

Og jeg spiller den 1-2 måneder 😀 nå er det Thunderbird som går for minst 5 uke i strekk, men den går ikke på Repeat hele dagene da!! 

Annonse

Nå har jo jeg diagnosen da, men jeg kan krysse av for alt du skrev i innlegget ditt. Jeg hører på de samme sangene år etter år, også finner jeg en sjelden gang en sang jeg virkelig liker. Da hører jeg på den hele tiden. :)

Autisme er et spekter fra å ikke ha symptomer, til å ha noe symptomer, en del symptomer, men ikke diagnose, til å ha nok symptomer til å ha diagnosen, men fortsatt under gruppenivå også videre til svært hardt rammet. Ett eller annet sted der fra 0 til 100 hvor feks 50 er cut of, er vi alle sammen. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...