Gå til innhold

Vinterklær


Fru2020

Anbefalte innlegg

Hjelp, jeg skal til vinterland!!!😂

Jeg har altså fått plass på Ringerike Rehabilitering for et måneds opphold i februar. Ringerike er som jeg forstår en plass med snø og endel minusgrader. Jeg kommer fra en plass i landet hvor vi har snø en dag i januar. 

Hva skal jeg ha på meg? Vi skal gå på ski (jeg gruer meg allerede, når jeg tar på meg ski så gråter jeg) Jeg skal kjøpe meg ull. Det forstår jeg jo at jeg trenger. Men jeg ønsker ikke å bruke så mye penger på klær. Målet er jo å gå ned i vekt og da passer de ikke neste vinter. 

Jeg har skallbukse og skalljakke. Kan jeg gå i dette? Hva har jeg under det. Jeg pleier bare ha det jeg går i under når jeg er her, men må jeg ha to lag under når det er veldig kaldt? Hva er da lag nummer to?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker lag på lag med ull jeg. På det kaldeste har jeg tre lag ull, men så er jeg en frostpinne da. 

Ullundertøy liksom?

Skal det ikke være luft mellom lagene? Skjønner ikke helt.

Kan jeg ha et lag med ull og så tights oppå?

 

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den rette til å gi råd om klær, jeg vil bare påpeke at det ikke nødvendigvis er iskaldt i området rundt Helgelandsmoen. Noen minusgrader  er nok vanlig, og det kan selvfølgelig komme en kuldebølge i februar, men det er ikke Røros, liksom. Temperaturen kan godt ligge rundt null grader, slik som den trolig gjør i dag. 

Skal dere på ski på Norefjell, trenger du annet utstyr enn hvis det er i nærområdet. 

Jeg vil tro du kan bruke skall-yttertøyet i lavlandet hvis det ikke er for stivt. Jeg (som ikke er noen ull-entusiast) ville da hatt superundertøy under og et varmere lag som kan være på eller i sekken avhengig av temperatur og tempo. 

Er buksa stiv / tung og sånn som lager masse lyd når man beveger seg, ville jeg sett etter en annen bukse (unntatt på dager med våt nedbør). Er den mykere og ikke altfor posete, kan det gå fint.

Langrennsbukser trenger ikke være så dyre, "skibukse" på nett refererer ofte til alpinbukse. 

Ta med noen vanter / hansker  / votter som egner seg når man skal gå med skistaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (25 minutter siden):

Søren og..

De er utsolgt for ull i min størrelse. Kan jeg bruke funksjonsundertøy i stedet?

Vanlig superundertøy og fleece funker det også. Jeg er bare veldig glad i ull jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (22 minutter siden):

Søren og..

De er utsolgt for ull i min størrelse. Kan jeg bruke funksjonsundertøy i stedet?

Klart du kan. :) Selv makter jeg ikke den typen undertøy og sverger til ull, men det er jo en smakssak, :) Skall-plagg kan kanskje bli litt kaldt, men på den annen side blir du varm når du går på ski! Dere skal neppe gå heldagsturer? Jeg hadde frosset ihjel i superundertøy-longs og skallbukse, men det er meg. Du kjenner ingen du kan låne en litt tykkere bukse fra da? Om det blir kaldt kan du jo ha en longs og en joggebukse/tights under skallbuksa om det er plass til det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type skalljakke og skallbukse er det du har? 2-lags, 3 lags? 

Når det er ekstra kaldt bruker jeg ullundertøy, ullgenser/fleecegenser, ullbukse/fleecebukse, ullsokker og ullester. Over har jeg vinterbukse, vinterjakke/dunjakke, buff, lue og votter. Jeg kler meg etter været og gradestokken så det varierer hva jeg har på. 

Du trenger sikkert ikke mer enn ullundertøy og ull/fleece til å ha over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går en treningstur bruker jeg skallbukse- og jakke med ett lag ull under. Jeg blir (som andre her) kald om jeg bruker superundertøy/teknisk tøy, og jeg syns heller ikke de blir helt rene (luktfri) etter vask. Jeg foretrekker derfor ull. Jeg kjøper tynne sorte ulltrøyer på Lindex til ca 400 kr stykket, og de er så fine i fasongen at jeg bruker dem til vanlig i vinterhalvåret. Det kan forsvare prisen. Ull-longs er på salg ulike steder nå, du får mye bra for 2-300 kr nå. Jeg kjøper tynne ullsokker (like tynne som "vanlige" bomullssokker på Cubus og betaler 150 for en trepack. Disse buker jeg til vanlig hele året, istedenfor bomullsokker.

Når jeg går rolige turer vil jeg ha tykkere jakke og bukse, og er det skikkelig kaldt tar jeg flere lag ull eller ull+flece/ull+tykk ullgenser under. Jeg liker heller ikke å fryse :) 

Finnes det noen utlånssentral og Fretex eller annen bruktbutikk der du bor? I såfall kan du låne/kjøpe skiklær (og ull) til en rimelig penge der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen min er at jeg er så pass stor at det er bare to merker som selger store nok vinterklær. Bare et av de merkene har ull. Og det er desverre utsolgt. 

Jeg kan se om de har en tykkere bukse som lag nummer to. 

Kanskje det ikke blir så kaldt. Men det er jo synd å gamble på det.

Skallklærne mine er tolags tror jeg. Ikke alt for stivt. Men jeg merker jo her at jeg blir kald når jeg svetter.

Synes dette er utfordrende jeg. Jeg kan verken sport eller snø.  Men det blir sannsynligvis kortere turer da vi alle har betydelig overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (29 minutter siden):

Synes dette er utfordrende jeg. Jeg kan verken sport eller snø.  Men det blir sannsynligvis kortere turer da vi alle har betydelig overvekt.

De andre er sikkert like lite glad i å gå på ski som deg. :) Du får tenke på at ski er en kjempegod treningsform som trener store deler av kroppen og samtidig er ganske skånsomt. :) Og dere skal som sagt neppe på langtur!

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 minutter siden):

De andre er sikkert like lite glad i å gå på ski som deg. :) Du får tenke på at ski er en kjempegod treningsform som trener store deler av kroppen og samtidig er ganske skånsomt. :) Og dere skal som sagt neppe på langtur!

Ski er kanskje skånsomt ja. Jeg kan gå bortover og oppover. Det er bare nedover som er skremmende. Samme hvor slak bakken er. Men dudu har nok rett i at vi nok er flere i samme båt.

Fant en annen slags utebukse da jeg fant fram skuffen med treningsklær. Mulig den er brukende hvis det ikke er for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Dette blir helt sikkert et fint opphold, selv om du sikkert kommer til å få noen dager der du er drittlei. Gøy å prøve nye ting sammen med andre i samme båt!

Vi er ullfreaker, liker ikke syntetisk "sportsundertøy" eller "teknisk undertøy". Har som regel kun ett lag under skibuksa når jeg går på ski + ulltrøye + tynn ullgenser + treningsjakke eller skalljakke. Hvis det er veldig kaldt (dvs kaldere enn minus 8-10, evt med mye vind) har jeg gjerne to stillongser + en tjukkere genser. Lurt med buff i halsen + lue. Jeg liker best votter fremfor hansker. Og ullsokker da.

Ulltøy er temmelig elastisk, og det er mange forhandlere som selger store størrelser. Søk litt på nettet, så vil jeg tro at du finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (40 minutter siden):

Spennende! Dette blir helt sikkert et fint opphold, selv om du sikkert kommer til å få noen dager der du er drittlei. Gøy å prøve nye ting sammen med andre i samme båt!

Vi er ullfreaker, liker ikke syntetisk "sportsundertøy" eller "teknisk undertøy". Har som regel kun ett lag under skibuksa når jeg går på ski + ulltrøye + tynn ullgenser + treningsjakke eller skalljakke. Hvis det er veldig kaldt (dvs kaldere enn minus 8-10, evt med mye vind) har jeg gjerne to stillongser + en tjukkere genser. Lurt med buff i halsen + lue. Jeg liker best votter fremfor hansker. Og ullsokker da.

Ulltøy er temmelig elastisk, og det er mange forhandlere som selger store størrelser. Søk litt på nettet, så vil jeg tro at du finner noe.

Fikk kjøpt ull til neste parten iallefall. Har fått tips om å prøve herretrøyene. Kanskje de kan passe. Ullsokker må jeg kjøpe.

Jeg gleder meg til oppholdet, men som du sier kommer det nok til å være dager hvor jeg er drittlei. Får ta det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Fikk kjøpt ull til neste parten iallefall. Har fått tips om å prøve herretrøyene. Kanskje de kan passe. Ullsokker må jeg kjøpe.

Jeg gleder meg til oppholdet, men som du sier kommer det nok til å være dager hvor jeg er drittlei. Får ta det som det kommer.

Så bra! Lurt med herretrøyer. Får dere låne skisko og ski/staver?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (6 minutter siden):

Så bra! Lurt med herretrøyer. Får dere låne skisko og ski/staver?

 

Jeg regner med at vi får det. Det stod at vi skulle ta med ski hvis vi hadde, så da må de vel ha til utlån tenker jeg. 

Ellers så melder jeg meg frivillig til å gjøre noe annet. Å gå på ski er noe av det verste jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Fru2020 skrev (9 timer siden):

Hjelp, jeg skal til vinterland!!!😂

Jeg har altså fått plass på Ringerike Rehabilitering for et måneds opphold i februar. Ringerike er som jeg forstår en plass med snø og endel minusgrader. Jeg kommer fra en plass i landet hvor vi har snø en dag i januar. 

Hva skal jeg ha på meg? Vi skal gå på ski (jeg gruer meg allerede, når jeg tar på meg ski så gråter jeg) Jeg skal kjøpe meg ull. Det forstår jeg jo at jeg trenger. Men jeg ønsker ikke å bruke så mye penger på klær. Målet er jo å gå ned i vekt og da passer de ikke neste vinter. 

Jeg har skallbukse og skalljakke. Kan jeg gå i dette? Hva har jeg under det. Jeg pleier bare ha det jeg går i under når jeg er her, men må jeg ha to lag under når det er veldig kaldt? Hva er da lag nummer to?

 

Ull og og fleece på overkroppen under skalljakka. Jeg bruker Kari Traa, men finnes sikkert mye annet bra. 

Det holder med en ulllongs under buksa. Varme votter. Jeg foretrekker votter fremfor hansker da det er lettere å holde fingrene varme . Varm lue og en buff. Sokker med ull i. Jeg bruker Kari Traa her også. 

Skallbukse og skalljakke går sikkert bra  Ville ventet med å investere i skiklær til du har oppnådd ønsket vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (7 timer siden):

Spennende! Dette blir helt sikkert et fint opphold, selv om du sikkert kommer til å få noen dager der du er drittlei. Gøy å prøve nye ting sammen med andre i samme båt!

Vi er ullfreaker, liker ikke syntetisk "sportsundertøy" eller "teknisk undertøy". Har som regel kun ett lag under skibuksa når jeg går på ski + ulltrøye + tynn ullgenser + treningsjakke eller skalljakke. Hvis det er veldig kaldt (dvs kaldere enn minus 8-10, evt med mye vind) har jeg gjerne to stillongser + en tjukkere genser. Lurt med buff i halsen + lue. Jeg liker best votter fremfor hansker. Og ullsokker da.

Ulltøy er temmelig elastisk, og det er mange forhandlere som selger store størrelser. Søk litt på nettet, så vil jeg tro at du finner noe.

Ser nå at jeg hsr skrevet akkurat det samme som deg når det gjelder votter.:) Votter er best ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Ull og og fleece på overkroppen under skalljakka. Jeg bruker Kari Traa, men finnes sikkert mye annet bra. 

Det holder med en ulllongs under buksa. Varme votter. Jeg foretrekker votter fremfor hansker da det er lettere å holde fingrene varme . Varm lue og en buff. Sokker med ull i. Jeg bruker Kari Traa her også. 

Skallbukse og skalljakke går sikkert bra  Ville ventet med å investere i skiklær til du har oppnådd ønsket vekt. 

Fant ikke ull til overkroppen, men har bestilt en funksjonsgenser. Jeg har en veldig tynn fleece og en tykkere som begge passer under skalljakken. Håper det skal fungere. Er sikkert ikke nødvendig med to fleecer på vanlige dager. Får se hvor kaldt det er.

Jeg fikk kjøpt ull til nedre del. Fant en gammel tynn joggebukse som jeg eventuelt kan bruke som mellomlag.

Må kjøpe meg ullsokker. Godt du minnet meg på buffen. Den hadde jeg garantert glemt.

Jeg kjøpte ikke noe ytterklær. Jeg trenger jo virkelig ingen skiklær. Sist gang jeg gikk på ski var i 2001. Det går fort tjue år til neste gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (9 timer siden):

Søren og..

De er utsolgt for ull i min størrelse. Kan jeg bruke funksjonsundertøy i stedet?

Kan du ikke bestille ullundertøy på nett? Ullundertøy er MYE bedre enn syntetiske varianter når det gjelder aktivitet utendørs om vinteren. Det både holder deg passe varm på en mye bedre måte og i tillegg så trengs det ikke vaskes hele tiden (superundertøy stinker etter kort tid, det gjør ikke ull). 

Du kan kjøpe store herrestørrelser - særlig i overdel. Det er behagelig at plaggene er romslig, og de blir varmere da også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...