Gå til innhold

Jeg har begynt å falle inn i depresjonen igjen og klarer ikke la være å sove 15 timer og mer

Anbefalte innlegg

Jeg har bipolar, sliter mest med depresjoner, til tross for att jeg er medisinert får jeg de regelmessig. Nå har jeg begynt å falle tilbake inn i den og jeg klarer ikke la være å sove i enormt mange timer hver dag. På en måte føler jeg også at det hjelper, jeg slipper unna alle tankene og får ett fristed. I går la jeg meg kl 22 også våknet jeg kl 10 i dag tidlig, men orket ikke stå opp så nå har jeg sovet frem til nå, altså kl 16. Har våknet jevnlig men bare lagt i senga også har jeg sovnet på nytt igjen etter litt. 

Jeg har alltid sovet mye når jeg har vert deprimert, men aldri så ille som nå... Jeg VET selvfølgelig hva jeg må gjøre, men jeg klarer det ikke, og er heller ikke motivert nok. 

Tror dere jeg bare kan gi meg over og sove så mye jeg klarer fremover og satse på at det "går over av seg selv"?

Anonymkode: 5f327...7f0

Fortsetter under...

Du kan bare gi deg over, men det er lite sannsynlig at du blir bedre av det. Prøv å ha på vekkerklokke hver morgen, og stå opp til normal tid. Hvis du virkelig ikke klarer å holde deg i sittende stilling så kan du kanskje prøve å bare bytte rom? Flytte deg ut i sofaen i stedet for? 

Blir du ikke døgnvill og forvirret av å sove så mye? Får du i deg mat og drikke? 

Jeg tror jo ikke at det er særlig bra å sove bort dagene og være så passiv. For meg er det en grunn til å BLI deprimert. 

skogbrann skrev (2 minutter siden):

Du kan bare gi deg over, men det er lite sannsynlig at du blir bedre av det. Prøv å ha på vekkerklokke hver morgen, og stå opp til normal tid. Hvis du virkelig ikke klarer å holde deg i sittende stilling så kan du kanskje prøve å bare bytte rom? Flytte deg ut i sofaen i stedet for? 

Det å bytte rom er ett godt tips, fikk det av psykologen jeg gikk til for noen år siden også. Er greit å få litt miljøskifte. Selv om det kanskje ikke hjelper så veldig mye så gjør det i alle fall ikke ting verre.

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Blir du ikke døgnvill og forvirret av å sove så mye? Får du i deg mat og drikke? 

Jeg tror jo ikke at det er særlig bra å sove bort dagene og være så passiv. For meg er det en grunn til å BLI deprimert. 

Jeg blir ikke døgnvill eller forvirret, bare veldig sliten. Men sliten er jeg egentlig uavhengig av hvor mye jeg sover da. Regner med det er depresjonen som gjør det. Jeg spiser en gang om dagen. Hender også at jeg småspiser gjennom hele dagen/kvelden den tiden jeg er våken.

Som min behandler sier: man kan sjeldent hvile seg ut av en depresjon. 

Viktig å holde på litt rutiner, og steg en er døgnrytme og at sengen er kun til for å sove i om natten. Forflytt deg til sofaen uansett hvor lite det frister. Se om du klarer å få litt frisk luft hver dag. Omså bare 5 minutter i starten. Litt avhengig av hvor langt nede du er mtp funksjonsnivå. Du må legge lista der du er. 

Håper du snart blir bedre.

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg blir ikke døgnvill eller forvirret, bare veldig sliten. Men sliten er jeg egentlig uavhengig av hvor mye jeg sover da. Regner med det er depresjonen som gjør det. Jeg spiser en gang om dagen. Hender også at jeg småspiser gjennom hele dagen/kvelden den tiden jeg er våken.

Ok.. Det ser uansett ikke helt bra ut, for jeg tenker at du ikke blir mindre trøtt av å ligge og sove så mye?  Jeg skjønner jo at det er mer "behagelig" å sove bort dagene når du er deprimert, men om det er smart er jo et annet spørsmål. Jeg tror ikke det. Kroppen og hodet trenger jo litt aktivitet, og rutiner er jo også, som Glitter sier, viktig. 

God bedring i alle fall. 

Glitter skrev (1 time siden):

Som min behandler sier: man kan sjeldent hvile seg ut av en depresjon. 

Viktig å holde på litt rutiner, og steg en er døgnrytme og at sengen er kun til for å sove i om natten. Forflytt deg til sofaen uansett hvor lite det frister. Se om du klarer å få litt frisk luft hver dag. Omså bare 5 minutter i starten. Litt avhengig av hvor langt nede du er mtp funksjonsnivå. Du må legge lista der du er. 

Håper du snart blir bedre.

Jo, behandleren din har nok rett. 

Ja, jeg forsøker så godt jeg klarer å holde rutinene men det sklir bare mer og mer ut og jeg blir bare mer og mer likegyldig. Jeg har hittil klart å jobbe de 2 dagene i uken jeg må men nå går det heller ikke... Men jeg må nok bare forsøke holde på rutiner og bygge meg selv opp igjen gradvis.

Takk for det, det håper jeg også.

Kashmir skrev (55 minutter siden):

Ok.. Det ser uansett ikke helt bra ut, for jeg tenker at du ikke blir mindre trøtt av å ligge og sove så mye?  Jeg skjønner jo at det er mer "behagelig" å sove bort dagene når du er deprimert, men om det er smart er jo et annet spørsmål. Jeg tror ikke det. Kroppen og hodet trenger jo litt aktivitet, og rutiner er jo også, som Glitter sier, viktig. 

God bedring i alle fall. 

Nei, du har nok rett i det at jeg ikke blir mindre trøtt av å sove så mye. I alle fall ikke når det blir så enormt mye søvn. Visste ikke at jeg var kapabel til  å sove så mye en gang. Har aldri sovet så mye før. 

Takk for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...