Gå til innhold

Overdose ved ett uhell

Anbefalte innlegg

For rundt en måned siden tok jeg en overdose ved ett uhell. Og nå virker det som om fastlegen ikke stoler på meg lengre. Må få utlevert medisinene i mindre dose hver eneste dag. Hvis det ikke var ett uhell hadde jeg ikke søkt hjelp. 

Anonymkode: d14eb...ed0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470550-overdose-ved-ett-uhell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (1 minutt siden):

Hvordan klarer en å ta så mye medisiner at det blir en overdose ved et uhell?

Det var ett medikament det ikke kreves så stor dose av før det blir regnet som en overdose. Jeg trodde virkelig ikke det var for mye før jeg sjekket det opp. Så vidt jeg har skjønt så er en dose på 200 mg mindre enn det som blir regnet som overdose en normal dose for mange å ta. (Nå hadde jeg tatt litt-en del mer enn det da men). 

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Stoler på deg? Kan du prøve å se det fra legens side? Hun/ han tar jo ansvar, så dette syns jeg er veldig bra! 

Joda, jeg ser absolutt legens side. Er jo bra hun tar ansvar, er bare kjedelig når det ikke er nødvendig. Jeg får i tillegg mindre enn det jeg har brukt å ta, så får sjeldent sove... 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Joda, jeg ser absolutt legens side. Er jo bra hun tar ansvar, er bare kjedelig når det ikke er nødvendig. Jeg får i tillegg mindre enn det jeg har brukt å ta, så får sjeldent sove... 

Hvis det var du som skrev tråden etter å ha tatt dosen, så er det en forhistorie her? 

Uansett så gambler man jo ikke med overdoser, og det er ikke det at jeg ikke forstår hvor fortvilet man kan bli, og så tar for å roe ned eller noe. Men da er det jo desto viktigere at legen ser problemet. Hva gjør det for noe om du må motta akkurat det du trenger hver dag da? 

Annonse

Har hørt flere få mindre medisiner enn de pleier pga av utilsiktet overdose. Det er bedre føre var prinsippet. Jeg fikk en periode ut kun små doser av en medisin jeg skulle prøve ut og hadde verken forsøkt å ta eller ville ta overdose ei heller gjort det ved uhell. Var kun pga sporadiske selvmordstanker. Fastlegen ville være føre var fordi den medisinen var ganske lett å ta overdose på. 

Endret av aa-k-j
aa-k-j skrev (På 12.1.2023 den 2.55):

Har hørt flere få mindre medisiner enn de pleier pga av utilsiktet overdose. Det er bedre føre var prinsippet. Jeg fikk en periode ut kun små doser av en medisin jeg skulle prøve ut og hadde verken forsøkt å ta eller ville ta overdose ei heller gjort det ved uhell. Var kun pga sporadiske selvmordstanker. Fastlegen ville være føre var fordi den medisinen var ganske lett å ta overdose på. 

Ja, du har ett veldig godt poeng.

AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 19.37):

Er som regel det som skjer med de som tar overdoser igjen og igjen og igjen at man må få de utlevert av hjemmesykepleie. Men syns det er litt rart dersom det skjedde bare 1 gang og du forklarte det var et uhell. 

Anonymkode: b0e07...56f

Jeg har tatt flere overdoser i suicidal hensikt. Men denne gangen var det virkelig ett uhell.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har tatt flere overdoser i suicidal hensikt. Men denne gangen var det virkelig ett uhell.

Jeg syns ikke at det er riktig å kalle det uhell. Du visste jo hva du tok og at det var for mange.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva skjedde med deg når du forstod du hadde tatt for mange? 

Anonymkode: 9dfe8...2a5

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan ikke legen være sikker på når di har historie med overdoser…

Anonymkode: 9dfe8...2a5

Annonse

Kashmir skrev (47 minutter siden):

Jeg syns ikke at det er riktig å kalle det uhell. Du visste jo hva du tok og at det var for mange.

Det var ett uhell? Jeg visste ikke at det var for mange før etter at jeg hadde tatt dem og jeg da søkte det opp. Jeg visste jo så klart jeg hadde tatt en høyere dose enn det jeg tar til vanlig, men trodde ikke det var så mye at det ble regnet som en overdose.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det var ett uhell? Jeg visste ikke at det var for mange før etter at jeg hadde tatt dem og jeg da søkte det opp. Jeg visste jo så klart jeg hadde tatt en høyere dose enn det jeg tar til vanlig, men trodde ikke det var så mye at det ble regnet som en overdose.

Ja også er det jo forskjell på å ta kun en overdose og det å ta en dødelig overdose også da. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja også er det jo forskjell på å ta kun en overdose og det å ta en dødelig overdose også da. 

Ja. Jeg tok absolutt ingen dødelig overdose, grunnen til at jeg ringte var at jeg var usikker på om den dosen jeg hadde tatt kunne være skadelig. Det er jo veldig vanskelig å finne svar på det på google. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja. Jeg tok absolutt ingen dødelig overdose, grunnen til at jeg ringte var at jeg var usikker på om den dosen jeg hadde tatt kunne være skadelig. Det er jo veldig vanskelig å finne svar på det på google. 

Var det vanskelig å finne svar når du googlet antall/mengde, medisin og konsekvenser? 

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Var det vanskelig å finne svar når du googlet antall/mengde, medisin og konsekvenser? 

Ja. Jeg fant lett oversikt over hva som regnes som lett-moderat-alvorlig overdose. Men nøyaktig konsekvenser for nøyaktig hver dose sto det ingenting om. Bare en overordnet oversikt over alle de mulige konsekvensene/bivirkningene man kunne få ved overdose generelt sett.

AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 18.33):

For rundt en måned siden tok jeg en overdose ved ett uhell. Og nå virker det som om fastlegen ikke stoler på meg lengre. Må få utlevert medisinene i mindre dose hver eneste dag. Hvis det ikke var ett uhell hadde jeg ikke søkt hjelp. 

Når du får forskrevet medisiner, har legen fastslått hvor mye du skal ta av medisinen. Alt over det, som ikke er avtalt med legen, kalles ikke et uhell, men gjort med hensikt. Ikke forsøk å fraskriv deg et ansvar du ikke har.

Jeg forstår legen - han er ansvarlig for din medisinering. Det er gjort mot deg i beste hensikt, men trenger ikke vare evig - det er opp til deg. En konsekvens du nå opplever er naturlig følge av dette.

Bruk kreftene dine på å bygg opp tilliten til legen igjen, så vil du også få mer tillit tilbake. Tillit er noe en gjør seg fortjent til - ikke noe man har krav på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...