Gå til innhold

Romantisering av døden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva betyr det at en person romantiserer døden? Hvis man tenker mye på hva man skal skrive i avskjedsbrevet, hvem man vil skal komme i begravelsen, hvilke sanger man ønsker i seremonien, at man ønsker å gjenforenes med døde personer osv.  - er det en romantisering av døden? 

Anonymkode: 10237...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må tenke på det, men det du nevner ser jeg ihvertfall ikke på som noen romantisering. I tråden hvor flere av oss snakket om dette, så ble jeg så lettet over at flere sa noe om det! Det er helt naturlig at vi alle skal dø engang, og det skal ikke være et tema som er hysj hysj! Det er fint å snakke om det og jeg tror også at det er viktig nettopp fordi det alltid har vært oppfattet som dystert og skremmende. Nå kan det være et mørkt tema avhengig av forskjellige ting, for det handler jo faktisk om å miste. Enten andre mennesker eller livet selv, men det trenger ikke å være tabu å snakke om det. Vi skal alle dø en dag, og selv om tanken er ubehagelig så bør det snakkes om. Kanskje nettopp derfor. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva betyr det at en person romantiserer døden? Hvis man tenker mye på hva man skal skrive i avskjedsbrevet, hvem man vil skal komme i begravelsen, hvilke sanger man ønsker i seremonien, at man ønsker å gjenforenes med døde personer osv.  - er det en romantisering av døden? 

Anonymkode: 10237...f48

Å romatisere betyr å forestille seg noe som mye mer idyllisk/romantisk enn det er grunnlag for. Det du beskriver vil jeg forstå som en romantisering av døden dersom det gjelder en  person som er rimelig frisk somatisk sett. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (8 minutter siden):

Å romatisere betyr å forestille seg noe som mye mer idyllisk/romantisk enn det er grunnlag for. Det du beskriver vil jeg forstå som en romantisering av døden dersom det gjelder en  person som er rimelig frisk somatisk sett. 

Bortsett fra avskjedsbrev ( kommer an på hva som menes ) og å VILLE dø for å gjenforenes, så er ikke det andre romantisering?

Fikk ikke med meg de to første punktene da jeg leste, så tenkte bare prat om hva man ønsker i begravelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Bortsett fra avskjedsbrev ( kommer an på hva som menes ) og å VILLE dø for å gjenforenes, så er ikke det andre romantisering?

Fikk ikke med meg de to første punktene da jeg leste, så tenkte bare prat om hva man ønsker i begravelsen. 

Ja, det var det med å tenke _mye_ og å _ville_ gjenforenes, som gjør at jeg tenker dette er romatisering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg romantiserte døden før. Jeg så på et bilde av meg i stua med ryggen til vendt mot havet og solnedgangen. Jeg forvillet meg inn i tanken om å gå mot lyset og deretter bli i ett med naturen. Vinden, regnet, gresset. En total følelse av fred og frihet hvor jeg var nær mine kjære via naturen.

Det er i hvert fall å romantisere den. Og for øvrig sånn jeg skulle ønske det var. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler min mann gjør det, han sier da får han fred og der møtes alle igjen og har det godt. Han tenker på selvmord men tenker på oss som må sitte igjen etterpå, derfor gjør han det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Døden er total tomhet, og du får ikke se begravelsen din for da er du dau.

 

noen ganger tenker jeg det blir greit å være helt ikke eksisterende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Det er det delte meninger om. 

Ja men fysikken taler de overtroiske midt i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Subkutant skrev (1 time siden):

På hvilken måte gjør den det?

Verden er eldre enn 6000 år. Ellers foreslår jeg Google, det ville ta noen timer å skrive alt.e

Google big bang, dinosaurer. Ville det vært plass til alle dyrene på Noah’s ark ?  hvis du lurer på kristendom. Og andre tema om andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

Verden er eldre enn 6000 år. Ellers foreslår jeg Google, det ville ta noen timer å skrive alt.e

Google big bang, dinosaurer. Ville det vært plass til alle dyrene på Noah’s ark ?  hvis du lurer på kristendom. Og andre tema om andre religioner.

Hvordan vet du at verden er eldre enn 6000 år, da? Du vet at karbondatering ikke funker? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2
Subkutant skrev (4 timer siden):

Hvordan vet du at verden er eldre enn 6000 år, da? Du vet at karbondatering ikke funker? 🤣

Hvis du har lyst til å gå og tro på eventyr , så gjør nå det for all del. Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere dette videre med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (3 timer siden):

Hvis du har lyst til å gå og tro på eventyr , så gjør nå det for all del. Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere dette videre med deg.

Du hadde ikke noe svar, nei.. Jeg forventet nettopp det. Å bruke hersketeknikk på meg preller av som vann på gåsa. Sårri ass! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (7 minutter siden):

Du hadde ikke noe svar, nei.. Jeg forventet nettopp det. Å bruke hersketeknikk på meg preller av som vann på gåsa. Sårri ass! 

Skjønner det- (sorry skrives det)! 

Anonymkode: 75ada...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 22.02):

Hva betyr det at en person romantiserer døden? Hvis man tenker mye på hva man skal skrive i avskjedsbrevet, hvem man vil skal komme i begravelsen, hvilke sanger man ønsker i seremonien, at man ønsker å gjenforenes med døde personer osv.  - er det en romantisering av døden? 

Anonymkode: 10237...f48

Da er man sucidal. 

Anonymkode: 75ada...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er saklige som har lyst til å diskutere?

 

Emnet kunne være at kristendommens utvikling har ført de fleste vekk fra Bibelen. Er man kristen hvis man cherrypicker det man liker? Og tror på en såkalt hippiejesus?

Anonymkode: ea0ad...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen som er saklige som har lyst til å diskutere?

 

Emnet kunne være at kristendommens utvikling har ført de fleste vekk fra Bibelen. Er man kristen hvis man cherrypicker det man liker? Og tror på en såkalt hippiejesus?

Anonymkode: ea0ad...302

Du får opprette en egen tråd om det. 

Anonymkode: 766bb...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen som er saklige som har lyst til å diskutere?

 

Emnet kunne være at kristendommens utvikling har ført de fleste vekk fra Bibelen. Er man kristen hvis man cherrypicker det man liker? Og tror på en såkalt hippiejesus?

Anonymkode: ea0ad...302

Kan godt diskutere md deg om du velger et annet emne. 

Anonymkode: 75ada...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...