Gå til innhold

Deprimert og alt faller sammen, hvor begynner man å ta tak i ting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er deprimert. Har ikke vert så ille på lenge. Og jeg lurer på hvor det er best å begynne å ta tak i ting? Mange ting (egentlig alt) har forfalt de 2-3 siste ukene og alt føles så overveldende.  

Jeg sover mange timer hver dag.
Ligger ellers i sengen hele dagen.
Kommer meg ikke ut av leiligheten.
Rydder ikke, vasker ikke klær osv.
Har ikke dusjet på 4 dager. 
Enten overspiser jeg eller spiser ingenting.
Har sagt meg syk fra jobb (som er 2 ganger i uka).

Mestringsstrategiene jeg bruker er stort sett avledning (som å se på tv eller skrive osv). 
 

Anonymkode: 01c25...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å nevne at jeg også isolerer meg fra mine foreldre (som er de eneste jeg har). Men har likevel avtalt å reise og besøke en av dem nå i helgen (er så lenge siden sist at de nok hadde stusset på det om jeg ikke kom denne helgen heller). 

Anonymkode: 01c25...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å rydde :) høres kjedelig ut, men gjør godt i etterkant. Kaos skaper kaos i tankene. Er det vanskelig å rydde? Sjekk ut Konmarimetoden. 

Kast absolutt alt du ikke høyst behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (14 timer siden):

Jeg ville begynt med å rydde :) høres kjedelig ut, men gjør godt i etterkant. Kaos skaper kaos i tankene. Er det vanskelig å rydde? Sjekk ut Konmarimetoden. 

Kast absolutt alt du ikke høyst behøver.

Takk for svar 😊 Jeg har fått vasket opp og ryddet litt, også fikk jeg vasket sengetøyet. Så tenkte jeg vaske en del klær... Har jo ingen rene lengre...

Anonymkode: 01c25...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk for svar 😊 Jeg har fått vasket opp og ryddet litt, også fikk jeg vasket sengetøyet. Så tenkte jeg vaske en del klær... Har jo ingen rene lengre...

Anonymkode: 01c25...5ae

Så bra :) det er deilig. Og finnes ingenting bedre enn å legge seg nydusjet i nytt sengetøy. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tungt å ha det slik... De gangene jeg har hatt det slik, har det hjulpet meg å sette ett mål for hver dag: At jeg i det minste skal gjøre én ting, noe som innebærer at jeg må gå ut av sengen, kle på meg og gjøre noe. Det kan være slik som subcutant sier, å rydde, sette på oppvaskmaskinen, vaske klær (som du har gjort), gå ut med søpla, lage deg noe enkel mat, dusje, gå ut og handle eller bare gå deg en tur etc. Etter hvert kan du kanskje øke med to ting til dagen?

Det er merkelig, men inaktivitet avler mer inaktivitet. Aktivitet avler aktivitet (eller energi om du vil). Man får gjerne ikke mer krefter av å slappe enda mer av i sengen når man er deprimert.

Men du må finne ut hva som passer for deg. Mulig det er en bedre løsning for deg å få et normalt døgnmønster og et mer normalt matinntak, samt ta mer vare på hygienen og møte andre mennesker litt mer regelmessig. Det er menneskers grunnleggende behov. Ev. forsøke å gjøre noe med årsaken til depresjonen, om du vet hva som forårsaker den. Er det noen du kan snakke med? F.eks. fastlegen din?

Ønsker deg lykke til - du har allerede startet nå ved å skrive dette innlegget 🌟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...