Gå til innhold

Doseøkninger Litium

Anbefalte innlegg

Hvor mange doseøkninger er vanlig før en er i rett dose på Litium? Jeg har ikke snakket med noen lege bortsett fra 10 min i forrige uke så har ikke kunnet spørre. 

Men tok blodprøve i dag, en uke etter oppstart. Resultatet kom ikke innen jeg dro hjem så økning av dose blir på mandag. 

Kan det være at neste økning er nok? 

Jeg har hittil kun munntørrhet som bivirkning. Men det kan vel komme ved økning. 

Akkurat nå tar jeg to halve tabletter. 42 mg x 2? Jeg husker ikke. 

Påvirkes serumkonsentrasjonen av vekt? Slik at hvis jeg går ned i vekt må kanskje dose reduseres? 

Da jeg i 2017 var overvektig og ble trappet opp på Quetiapine så sa han at jeg var ingen petite kvinne (høy og kraftig) og at jeg tålte hestedoser. Jeg har også pleid å tåle å drikke mer enn mine venninner, da jeg ruset meg tok jeg like mye som min godt voksne kjæreste som hadde ruset seg siden han var 16. Så jeg tror jeg må ha litt høye doser på enkelte stoffer. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470581-dose%C3%B8kninger-litium/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litium oppfører seg akkurat som natrium i kroppen. Det «forbrennes» ikke siden det er et grunnstoff, men svettes ut, tisses ut, osv. 

Jeg tror ikke din toleranse ovenfor alkohol eller andre rusmidler spiller noen rolle her. Vekt betyr i mindre grad noe. Du må nok bare avvente hva blodprøvene sier. 

ISW skrev (5 minutter siden):

Litium oppfører seg akkurat som natrium i kroppen. Det «forbrennes» ikke siden det er et grunnstoff, men svettes ut, tisses ut, osv. 

Jeg tror ikke din toleranse ovenfor alkohol eller andre rusmidler spiller noen rolle her. Vekt betyr i mindre grad noe. Du må nok bare avvente hva blodprøvene sier. 

Ok. :)

kupton skrev (Akkurat nå):

Ofte kan en treffe rett dose når en justerer etter første blodprøve. 
Vekt er uten betydning om en unntar det ekstreme. 

Ok. Da håper jeg legen treffer på neste dose. 

Kan jeg spørre hvor lang tid på riktig dose man må stå før man kan forvente effekt? Jeg har vel moderat depresjon nå, som vanligvis varer til i april. Spent på om den blir kortere nå. Har unngått å bli alvorlig deprimert denne gangen da. Mye mulig pga en bedre livsstil. 

Annonse

kupton skrev (På 13.1.2023 den 22.42):

Med mye usikkerhet :  2-4 uker. 

Jeg var rett under referanse på nåværende dose som er en halv tablett x 2 (totalt 83 mg?). Så fra i kveld dobles dosen. Jeg kan vel da anta, at siden jeg ligger rett under referanse, at jeg når riktig serumkonsentrasjon på 83 mg x 2? 

Jeg har så langt kun munntørrhet som bivirkning. Bortsett fra første nettene så sover jeg bra, jeg har ikke gått opp i vekt (har faktisk gått ned litt..), ikke plaget med mer trøtthet enn vanlig eller økt tørste og ei heller vært dårlig i magen eller kvalm. Har gått på medisin i nesten to uker. Kan jeg anta at jeg har sluppet unna bivirkninger, eller bør jeg regne med at det er når dosen økes til riktig dose at bivirkningene kommer? Hvis du vet om det er vanlig å først få bivirkninger når dosen økes til et visst nivå. 

Er det negativt å ikke ha særlig bivirkninger? Er vel ikke slik at få bivirkninger = liten virkning også? 

Psykologen min sa at hun ikke visste svaret på disse tingene så håper det er ok jeg spør. 

Er det hver sjette måned jeg må ta blodprøver etter oppstartsfasen? Psykiater nevnte det mtp sjekk av nyrer og stoffskifte. Men måling av serumkonsentrasjon det skulle vel gjøres hver måned? Det har de heller ikke informert om. 

Endret av Glitter
FjellOgDalar skrev (2 minutter siden):

Da jeg sto på litium var det kontroll hver 3 mnd. med måling av kreatinin og mikroalbumin i urin + en smørbrødliste av prøver jeg ikke husker i farta. 

Ok. Det er ikke så ille det da. Er på en måte vant til det fra før pga hyppige innleggelser. 

1. Det er bra at du ikke har bivirkninger. Det er ikke negativt for effekten.

2. I de første 3-4 måneder ville jeg sjekket serumkons hver måned. Dersom den er stabil nok, ville jeg deretter gått over på hver 3. mnd med sjekk av alle de andre delene annenhver gang (dvs hver 6 mnd).

kupton skrev (11 timer siden):

1. Det er bra at du ikke har bivirkninger. Det er ikke negativt for effekten.

2. I de første 3-4 måneder ville jeg sjekket serumkons hver måned. Dersom den er stabil nok, ville jeg deretter gått over på hver 3. mnd med sjekk av alle de andre delene annenhver gang (dvs hver 6 mnd).

Ok. Takk. :)

Jeg er ekstremt trøtt om dagen. Dette kom etter doseøkning på mandag så jeg antar det er pga Litium. 

Noen med kunnskap/erfaring om dette er en forbigående bivirkning? Det går ikke å være såpass trøtt, så håper det gir seg. 

Hvor lang tid tok det før det gav seg? 

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg er ekstremt trøtt om dagen. Dette kom etter doseøkning på mandag så jeg antar det er pga Litium. 

Noen med kunnskap/erfaring om dette er en forbigående bivirkning? Det går ikke å være såpass trøtt, så håper det gir seg. 

Hvor lang tid tok det før det gav seg? 

Jeg ble initialt trøtt av litium. Trettheten forsvant etter 2 uker, deretter tok det ca. 1-2 uker etter hver doseøkning før trettheten gikk over. Jeg ble også så trøtt at jeg tenkte at det ikke gikk å være såpass trøtt, men det gikk over 🙂

Annonse

skogbrann skrev (Akkurat nå):

Jeg ble initialt trøtt av litium. Trettheten forsvant etter 2 uker, deretter tok det ca. 1-2 uker etter hver doseøkning før trettheten gikk over. Jeg ble også så trøtt at jeg tenkte at det ikke gikk å være såpass trøtt, men det gikk over 🙂

Ok. Godt å høre. :) ut over det har jeg ingen plagsomme bivirkninger ennå. Jeg håper jeg har sluppet unna nå da siden jeg har stått på det som sannsynligvis er rett dose siden mandag. Hadde vel fått flere bivirkninger til nå. Håper jeg.

Endret av Glitter
Glitter skrev (På 19.1.2023 den 16.20):

Ok. Godt å høre. :) ut over det har jeg ingen plagsomme bivirkninger ennå. Jeg håper jeg har sluppet unna nå da siden jeg har stått på det som sannsynligvis er rett dose siden mandag. Hadde vel fått flere bivirkninger til nå. Håper jeg.

God mulig du har sluppet unna de andre bivirkningene, ja. Det gjorde jeg også :) Fikk høre av en psykiater at en del faktisk tåler litium godt. Er trettheten like ille nå? Merker du den etter å ha tatt medisinen, eller er den like ille døgnet rundt?

skogbrann skrev (2 minutter siden):

God mulig du har sluppet unna de andre bivirkningene, ja. Det gjorde jeg også :) Fikk høre av en psykiater at en del faktisk tåler litium godt. Er trettheten like ille nå? Merker du den etter å ha tatt medisinen, eller er den like ille døgnet rundt?

Håper det gjelder meg. :) Ja trettheten er like ille. I dag klarte jeg ikke stå opp før kl 10. Så tok jeg medisin og nå kl 13 er jeg skikkelig trøtt igjen. 

Glitter skrev (4 minutter siden):

Håper det gjelder meg. :) Ja trettheten er like ille. I dag klarte jeg ikke stå opp før kl 10. Så tok jeg medisin og nå kl 13 er jeg skikkelig trøtt igjen. 

Har ikke gått så mange dager, så det gir mening. Skjønner hva du mener med den trettheten. Spesielt et par timer etter man har tatt pillene. Heldigvis bare en forbigående bivirkning for mange. På den positive siden sover man i det minste godt om natten så lenge den trettheten varer :) 

skogbrann skrev (27 minutter siden):

Har ikke gått så mange dager, så det gir mening. Skjønner hva du mener med den trettheten. Spesielt et par timer etter man har tatt pillene. Heldigvis bare en forbigående bivirkning for mange. På den positive siden sover man i det minste godt om natten så lenge den trettheten varer :) 

Ja. Jeg har ikke hatt problemer med å sove om natten for å si det sånn. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...