Gå til innhold

Tror dere alle de pasientene i 20årene som legger ut så mye personlig på tiktok og instagram vil angre etterhvert?

Anbefalte innlegg

Jeg brukte en del tid på tiktok før (før jeg gikk lei) og der kommer det opp videoer fra alle i feeden, gjerne med samme tema. Jeg får opp mye psykiatri der i blant videoer av jenter i 20årene som legger ut mye personlig eller ting som kan trigge andre, alt fra at de sitter å gråter, veneflon og kanyler, sår, blod og kutt og "story time" der de forteller om når politiet lette etter dem eller andre personlige historier. 

Jeg ser jo at dette generer mye omsorg fra andre bruker, og kanskje virker det "kult" (i mangel på bedre ord?) å bli lett etter av politiet. Men utenom dette ser jeg bare på det som at de kommer til å angre mye om noen år, når de blir eldre, mer modne og forhåpentligvis også bedre.

Hva tenker dere?

Anonymkode: ea943...85f

Fortsetter under...

Glitter skrev (1 minutt siden):

Tror nok mange vil angre ja. 

Ja, det tror jeg også. (Glemte si min mening). Mange av de jeg har sett bruker jo også fullt navn, og ut i fra kommentarene på videoene så ser det ut til at mange kjenner dem og. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke interesse av å se på tiktok med innhold av psykiatri. 

Anonymkode: f81fa...5f8

Nei, det har ikke jeg heller , nå lengre. Jeg kunne relatere meg til mye av det og mye var også interessant (behandlere som la ut tips f.eks). Men å være pasient på fulltid og forholde seg til egne problemer får holde.

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det har ikke jeg heller , nå lengre. Jeg kunne relatere meg til mye av det og mye var også interessant (behandlere som la ut tips f.eks). Men å være pasient på fulltid og forholde seg til egne problemer får holde.

Jeg kan relatere til smerten- men jeg synes ikke synd i dem som legger det ut offentlig på tiktok. Synes det er tragisk å etterlyse oppmerksomhet av det. 

Anonymkode: f81fa...5f8

Blir mer flau på deres vegne. Syns når de legger ut bilder av at de legger der i ambulansen eller med politiet stående ved siden av oser av at de er ute etter sympati og oppmerksomhet. 

Hvem er det som tar bilder av seg selv mens man ligger i ambulansen liksom? Da er man jo ikke så akutt syk om det første man tenker på er å ta bilde og video. 

Anonymkode: c193f...aea

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir mer flau på deres vegne. Syns når de legger ut bilder av at de legger der i ambulansen eller med politiet stående ved siden av oser av at de er ute etter sympati og oppmerksomhet. 

Hvem er det som tar bilder av seg selv mens man ligger i ambulansen liksom? Da er man jo ikke så akutt syk om det første man tenker på er å ta bilde og video. 

Jeg lurer egentlig veldig på hva som motiverer mest til å fortsette å dele. Er det sympati og oppmerksomhet tror du?

(Jeg har også sett de som legger ut bilde av at de ligger i koma, får vondt av å tenke på at en av de nærmeste har tatt ett slikt bilde. Hvorfor?).

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer egentlig veldig på hva som motiverer mest til å fortsette å dele. Er det sympati og oppmerksomhet tror du?

(Jeg har også sett de som legger ut bilde av at de ligger i koma, får vondt av å tenke på at en av de nærmeste har tatt ett slikt bilde. Hvorfor?).

Ja samme her. Vet om en som legger ut de samme bildene der hun gråter og har sprøyte i hånden om og om igjen. Vet fordi jeg får hun opp i feeden og videoene hennes flere ganger ukentlig og bare de samme gråtebildene. Tror hun liker å høste sympati, men vet at hun i andre medier som på snapchat poster at hun er ute med venninner hele tiden og danser og synger så jeg tror ikke hun er så dårlig som hun liker å vise seg frem som på tiktok. 

Noen av dere skriver som om det er feil å ønske sympati og oppmerksomhet. Det er ikke feil vet dere, det er noe vi alle er avhengige av på flere måter. 

Så er spørsmålet hva slags metoder og via hvilke kanaler man søker det, og også i hvilken mengde. Hvis disse hadde fått oppmerksomhet og omtanke og god respons fra omgivelsene, så ville nok flere av dem ha vært fornøyd med det. Kanskje er det psykdommen som snakker også?  Syns det er helt unødvendig å bruke slike ting mot andre. 

Og ja, jeg tror de vil angre. Vi angrer på ting alle sammen, og det som føles ekstra sårt eller pinlig eller vanskelig er det vi helst ikke vil andre skal huske. Disse som legger ut gjør det vanskelig for seg selv, men igjen, det er en grunn til at de søker den responsen de får. 

Jeg har selv vært pasient i psykiatrien siden 12 års alder og er i dag 40. Jeg har hatt lange perioder uten sykdom og med det uten behov for hjelp.

Også før tik tok eksisterte det alltid noen av samme kaliber i avdelingene. De som skriker, kutter seg, blir båret ut i hui og hast, river ned interiøret uten å ha psykose eller mani. Når de er lappet sammen gjentar handlingene seg. Her var det også samtaler mellom pasientene hvor det kunne sees på som skryt hvor flere av disse sammenlignet alvorlighet i hvor mye politi og akutte skader de hadde oppnådd. Nå høres jeg sarkastisk ut, men det var påfallende. Forstår at det handler om ulike lidelser og at deres sykdommer var annerledes enn min, som er bipolar. Jeg har likevel aldri begrepet behovet for denne type oppmerksomhet, og tviholding på pasientrollen. Selv har jeg aldri utagert, aldri skadet meg eller krevd oppmerksomhet ved dramatiske handlinger. Dermed blir det vanskelig å forstå at enkelte har et behov for dette og å i tillegg vise det frem. Tik tok eller ei. 

Anonymkode: 99f8e...45f

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har selv vært pasient i psykiatrien siden 12 års alder og er i dag 40. Jeg har hatt lange perioder uten sykdom og med det uten behov for hjelp.

Også før tik tok eksisterte det alltid noen av samme kaliber i avdelingene. De som skriker, kutter seg, blir båret ut i hui og hast, river ned interiøret uten å ha psykose eller mani. Når de er lappet sammen gjentar handlingene seg. Her var det også samtaler mellom pasientene hvor det kunne sees på som skryt hvor flere av disse sammenlignet alvorlighet i hvor mye politi og akutte skader de hadde oppnådd. Nå høres jeg sarkastisk ut, men det var påfallende. Forstår at det handler om ulike lidelser og at deres sykdommer var annerledes enn min, som er bipolar. Jeg har likevel aldri begrepet behovet for denne type oppmerksomhet, og tviholding på pasientrollen. Selv har jeg aldri utagert, aldri skadet meg eller krevd oppmerksomhet ved dramatiske handlinger. Dermed blir det vanskelig å forstå at enkelte har et behov for dette og å i tillegg vise det frem. Tik tok eller ei. 

Du skriver "selv har jeg aldri utagert, aldri skadet meg eller krevd oppmerksomhet ved dramatiske handlinger".

Ligger det noe bak denne uttalelsen som gjør at du kanskje blir provosert av at andre gjør nettopp det? 

For, det er noe med det å virkelig få det ut og miste kontroll som er veldig befriende. Det kan føles både nødvendig og godt å gå litt amok og trå over grenser. Kanskje nettopp fordi vi er så sykt flinke til å "oppføre oss" og beherske oss ikke minst. Så om man legger ned krefter og jobb i å holde "akseptabel" oppførsel, så kan det nok provosere ekstra mye at andre ikke hverken orker, kan og sist men ikke minst, vil det. 

Kan noen bli avhengig av sympati på nettet og skade seg mer enn de ellers ville gjort? Folk flest liker oppmerksomhet, støtte og sympati. 

Jeg er ikke glad i sensur av meninger, men sånt som dette burde ikke ligge ute på nettet.

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Du skriver "selv har jeg aldri utagert, aldri skadet meg eller krevd oppmerksomhet ved dramatiske handlinger".

Ligger det noe bak denne uttalelsen som gjør at du kanskje blir provosert av at andre gjør nettopp det? 

For, det er noe med det å virkelig få det ut og miste kontroll som er veldig befriende. Det kan føles både nødvendig og godt å gå litt amok og trå over grenser. Kanskje nettopp fordi vi er så sykt flinke til å "oppføre oss" og beherske oss ikke minst. Så om man legger ned krefter og jobb i å holde "akseptabel" oppførsel, så kan det nok provosere ekstra mye at andre ikke hverken orker, kan og sist men ikke minst, vil det. 

Nei, Kashmir, hypotesen din om at jeg og andre som ikke utagerer, men som beskriver andres utagering er sjalu eller selv uten mot/evne til å «få det ut», er ikke korrekt. Men godt forsøk, kunne sikkert passet for noen.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, Kashmir, hypotesen din om at jeg og andre som ikke utagerer, men som beskriver andres utagering er sjalu eller selv uten mot/evne til å «få det ut», er ikke korrekt. Men godt forsøk, kunne sikkert passet for noen.

Jeg har ikke tenkt sjalusi eller misunnelse i det hele tatt. Faktisk ikke! Men jeg tenkte på det du skrev og tok deg selv som et eksempel på det motsatte nok måtte bety noe. For det er ikke så vanskelig å forstå andre selv om vi ikke gjør ting selv. 

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt sjalusi eller misunnelse i det hele tatt. Faktisk ikke! Men jeg tenkte på det du skrev og tok deg selv som et eksempel på det motsatte nok måtte bety noe. For det er ikke så vanskelig å forstå andre selv om vi ikke gjør ting selv. 

Ser den. De fleste kan man sette seg inn i situasjonen til. Og tenke seg ut hvorfor de agerer som de gjør, det stemmer. Likevel er det vanskelig å forstå av og til, at atferden blir som den blir og valgene som tas. Jeg syntes det er trist for pasientene som med en slik atferd ofte tar en omvei til veien til hjelp. Å være åpen, direkte og udramatisk har alltid gitt rask, god og adekvat behandling uten å måtte skade seg selv, andre eller omgivelser for meg og mange med meg. Tenker @kuptonstår i posisjon til å bekrefte at det er like lett å få hjelp ved å «oppføre seg» og ikke måtte ty til show off innenfor eller utenfor en klinikk. 

Håper nevnte tik tokere får hjelp og ikke behøver å eksponere seg selv så mye, jeg tror det kan by på ekstra smerte og det er ingen forunt.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser den. De fleste kan man sette seg inn i situasjonen til. Og tenke seg ut hvorfor de agerer som de gjør, det stemmer. Likevel er det vanskelig å forstå av og til, at atferden blir som den blir og valgene som tas. Jeg syntes det er trist for pasientene som med en slik atferd ofte tar en omvei til veien til hjelp. Å være åpen, direkte og udramatisk har alltid gitt rask, god og adekvat behandling uten å måtte skade seg selv, andre eller omgivelser for meg og mange med meg. Tenker @kuptonstår i posisjon til å bekrefte at det er like lett å få hjelp ved å «oppføre seg» og ikke måtte ty til show off innenfor eller utenfor en klinikk. 

Håper nevnte tik tokere får hjelp og ikke behøver å eksponere seg selv så mye, jeg tror det kan by på ekstra smerte og det er ingen forunt.

Nå utagerte jeg selv tidligere, og det var kort og godt fordi ting hadde hopet seg opp i årevis med å være den snille, den flinke og leve opp til forventninger. Til og med psykologer forventet helt urimelige ting av meg, og det verste var en som sa: du er bare veldig sliten, men du trenger ikke hjelp. Nei, riktig.

Så det snappet tilslutt. Det var også rus med i bildet. Det er irrasjonelt, helt klart. Det er ikke dermed sagt at andre kan dømme meg fordi de antar en grunn til hvorfor. Jeg forstår me selv 100% fra den gangen. Og jeg tenker det ligger mye bak ulik utagering. Selvfølgelig fins de som vil lage drama for dramaets skyld. Men jeg tror ikke det akkurat gjelder alle altså!

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Nå utagerte jeg selv tidligere, og det var kort og godt fordi ting hadde hopet seg opp i årevis med å være den snille, den flinke og leve opp til forventninger. Til og med psykologer forventet helt urimelige ting av meg, og det verste var en som sa: du er bare veldig sliten, men du trenger ikke hjelp. Nei, riktig.

Så det snappet tilslutt. Det var også rus med i bildet. Det er irrasjonelt, helt klart. Det er ikke dermed sagt at andre kan dømme meg fordi de antar en grunn til hvorfor. Jeg forstår me selv 100% fra den gangen. Og jeg tenker det ligger mye bak ulik utagering. Selvfølgelig fins de som vil lage drama for dramaets skyld. Men jeg tror ikke det akkurat gjelder alle altså!

Kashmir, om du leste meg som dømmende vil jeg beklage at jeg har formulert meg på en måte som kunne leses krenkende. Jeg er veldig klar over lidelsestrykkrt du og andre med utagerende atferd har og jeg tror ikke jeg er bedre enn andre. Det er ikke videre morsomt å være manisk og drite seg ut for personal eller folk på gata. Jeg tror vi har ulike sykdommer som gir ulik atferd. Med det har det vært sånn at jeg har mer eller mindre ufrivillig blitt observatør til mange som har utagert og laget mye leven som kan sees som unødvendig og merkverdig, men som jeg jo forstår at har en årsak og en smerte som bakenforliggende utløsende faktor. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...