Gå til innhold

Å juge for utreder og behandler

Anbefalte innlegg

Har du kupton opplevd at noen har prøvd å juge på seg diagnoser i utredningen? Og juge om symptomer for at det skal se ut som om vedkommende har en spesiell diagnose? Hvis så, hva feiler det slike folk som gjør det? Dramatiserende pf? 

Anonymkode: 7c2ca...7d9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470601-%C3%A5-juge-for-utreder-og-behandler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis Kupton har jobbet som psykiater som jeg leste her ista, så er det veldig merkelig å stille ham slike spørsmål som dette. Også spørsmål om han føler sympati med de som har begått drap. Det er jo greit at vi er på et forum, men det er noe som heter etikk og moral, og for å ha en viss integritet så sitter jo ikke mennesker med tidligere yrke som psykiater og svarer på dette selv om de ikke er i en jobbsituasjon.

Det håper jeg i hvertfall ikke. Syns det er veldig lite gjennomtenkte spørsmål. Sorry..

Kashmir skrev (17 minutter siden):

Hvis Kupton har jobbet som psykiater som jeg leste her ista, så er det veldig merkelig å stille ham slike spørsmål som dette. Også spørsmål om han føler sympati med de som har begått drap. Det er jo greit at vi er på et forum, men det er noe som heter etikk og moral, og for å ha en viss integritet så sitter jo ikke mennesker med tidligere yrke som psykiater og svarer på dette selv om de ikke er i en jobbsituasjon.

Det håper jeg i hvertfall ikke. Syns det er veldig lite gjennomtenkte spørsmål. Sorry..

Hva forventer du av psykisk syke mennesker her inne? Mange psykiske lidelser påvirker vår evne til refleksjon og iq så at det stilles mange rare og dumme spørsmål her inne må du bare tåle om du er en av de mer oppegående og mindre syke her innem

Anonymkode: 31f4e...ccb

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du kupton opplevd at noen har prøvd å juge på seg diagnoser i utredningen? Og juge om symptomer for at det skal se ut som om vedkommende har en spesiell diagnose? Hvis så, hva feiler det slike folk som gjør det? Dramatiserende pf? 

Anonymkode: 7c2ca...7d9

Ja, det har så vidt forekommet. Men det er uvanlig og ikke noe problem. Det avsløres ganske raskt.

kupton skrev (1 minutt siden):

Ja, det har så vidt forekommet. Men det er uvanlig og ikke noe problem. Det avsløres ganske raskt.

En liten avsporing Kupton beklager dette spørsmålet passer ikke i tråden men hvor mye tjener en lege uten ansiktet i grunnlønn? 

Anonymkode: 5b5a6...13d

Annonse

Kashmir skrev (2 timer siden):

Så fint for deg at du er så gjennomtenkt da, flott er det. 

Anonymkode: e05d4...6ed

Hvorfor i all verden skal ikke en fagperson kunne svare på slike spørsmål? Han utleverer selvfølgelig aldri enkeltpasienter . 

Synes spørsmålene er helt legitime og greie jeg, og jeg kan ikke skjønne at det skal være noe feil å svare på disse. Det er bare interessant å få en fagpersons mening og oppfatning om slike ting. 

Endret av Vendi
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurer på hvilke diagnoser noen ønsker å lure seg til. Hvilke sykdom som er fett å ha på papiret i disse menneskenes øyne. 

Anonymkode: 30552...3de

Lurer jeg også på. Forstår heller ikke status om å være syk. Mitt inntrykk er at det er stuas på dol å være sykest - ellers i samfunnet er det tabu. Det virker som dol er et eget status samfunn. 

Lurer jeg også på. Forstår heller ikke status om å være syk. Mitt inntrykk er at det er stuas på dol å være sykest - ellers i samfunnet er det tabu. Det virker som dol er et eget status samfunn. 

Status*

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er lite misunnelig på fe sykeste her inne. Vanvittig innsnevret liv, lav komfortsone, tynt sosialt nettverk, lite utfoldelse og snevre interessefelt pluss en markant dose selvsentrerthet som sykdom jo ofte drar med seg. Nei takke seg til å være frisk nok til å fokusere på å være og gjøre noe ut over seg selv og medikamentjusteringer. Har en diagnose jeg og, men lever med den og dyrker den så lite som mulig. 

Annonse

Jeg er lite misunnelig på fe sykeste her inne. Vanvittig innsnevret liv, lav komfortsone, tynt sosialt nettverk, lite utfoldelse og snevre interessefelt pluss en markant dose selvsentrerthet som sykdom jo ofte drar med seg. Nei takke seg til å være frisk nok til å fokusere på å være og gjøre noe ut over seg selv og medikamentjusteringer. Har en diagnose jeg og, men lever med den og dyrker den så lite som mulig. 

Samme her helt enig med deg. Det er ingenting trakte ettter. Trist stort sett. 

Helsepersonell kan lyge de og om symptomer til pasienter har jeg erfart. Fikk en diagnose av DPS basert på antagelser da de trodde jeg sa en ting mens jeg sa noe annet. Og ble avsluttet fordi de påsto jeg ikke hadde nytte av terapi. Pluss at jeg har fått avslag basert på fiktive påstander om oppfølging jeg ikke hadde. Nå går jeg i behandling hos avtalespesialist og har god utbytte av terapi. 

Endret av aa-k-j
frosken skrev (2 timer siden):

Hvorfor i all verden skal ikke en fagperson kunne svare på slike spørsmål? Han utleverer selvfølgelig aldri enkeltpasienter . 

Det handler ikke om å ikke utlevere enkeltpersoner. Se på kommentarene i denne tråden. Det er ikke akkurat saklig og nyansert, men det er en intensjon hos noen her som ikke er særlig hverken moralsk eller riktig at en psykiater nører opp under. Hadde det vært en vanlig ting å gjøre eller et problem, og han hadde skrevet en kronikk om det i en avis, så ville det blitt noe annet. 

Nå ser jeg at han har svart. At det forekommer, men at det ikke er noe problem fordi de som prøver blir avslørt. Et sånt svar skaper jo flere spørsmål som krever svar, så ved å respondere på dette her, så blir det også et argument om at det beste ville vært å la være. Men jeg har min mening og syn på dette, og jeg ser jo at mange ikke er enig. Så det er mulig at det er bare jeg som stiller for høye krav til visse yrkesutøvere...

aa-k-j skrev (1 time siden):

Helsepersonell kan lyge de og om symptomer til pasienter har jeg erfart. Fikk en diagnose av DPS basert på antagelser da de trodde jeg sa en ting mens jeg sa noe annet. Og ble avsluttet fordi de påsto jeg ikke hadde nytte av terapi. Pluss at jeg har fått avslag basert på fiktive påstander om oppfølging jeg ikke hadde. Nå går jeg i behandling hos avtalespesialist og har god utbytte av terapi. 

Det kan jo handle om inkompetanse og ikke bevisst løgn, men ja det kan være mye rart en blir utsatt for som pasient og når man oppsøker psykriatiske helsetjenester! 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva forventer du av psykisk syke mennesker her inne? Mange psykiske lidelser påvirker vår evne til refleksjon og iq så at det stilles mange rare og dumme spørsmål her inne må du bare tåle om du er en av de mer oppegående og mindre syke her innem

Ja jeg kunne spart meg for kommentaren om at det ikke var gjennomtenkt. Jeg tror derimot ikke at psykiske diagnoser "påvirker iq" hos mennesker 🙂

Nå var det vel mest hva jeg forventet av en psykiater i en tråd som dette enn hva jeg forventer av andre. 

Må bare tilføye at svaret han ga var helt ok. Skulle gjerne hatt en utdypning, men det passer ikke her. Så vil ikke kritisere selve svaret, som jeg syns bør sies. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet om flere som juger fordi de virkelig vil ha fjernet sin eupf diagnose og heller vil ha diagnosen ptsd. Sikkert fordi de tenker det er mer Status å ha ptsd enn eupf. 

Hvordan vet du at de lyver - har de sagt det til deg? I så fall er det sykt i seg... Jeg har hørt tale om ett tilfelle som latet som om hun var psykisk syk, men hun ble avslørt - som @kupton sier.

Det er ofte slik at opp mot 80-90%, av hva jeg har lest og hørt på foredrag, av de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, har opplevd traumer i oppveksten. En med relasjonstraumer i bunn og en PTSD-diagnose, kan ha en del trekk som kan minne sterkt om EUPF. Flere fagfolk (av generalistene) strever t.o.m. med å stille den korrekte diagnosen, dessverre. Men jeg tror det har bedret seg betydelig de siste 2-3 årene.

Kashmir skrev (5 timer siden):

Det handler ikke om å ikke utlevere enkeltpersoner. Se på kommentarene i denne tråden. Det er ikke akkurat saklig og nyansert, men det er en intensjon hos noen her som ikke er særlig hverken moralsk eller riktig at en psykiater nører opp under. Hadde det vært en vanlig ting å gjøre eller et problem, og han hadde skrevet en kronikk om det i en avis, så ville det blitt noe annet. 

Nå ser jeg at han har svart. At det forekommer, men at det ikke er noe problem fordi de som prøver blir avslørt. Et sånt svar skaper jo flere spørsmål som krever svar, så ved å respondere på dette her, så blir det også et argument om at det beste ville vært å la være. Men jeg har min mening og syn på dette, og jeg ser jo at mange ikke er enig. Så det er mulig at det er bare jeg som stiller for høye krav til visse yrkesutøvere...

Du favner bredt om dagen, Kashmir. Her gjør du seg selv til moralsk vokter for pasienter og behandler. I tillegg setter du deg til doms over type spørsmål du mener en enkelt psykiater her skal besvare eller ei. Spørsmålet ts stiller er enkelt, ukomplisert og generelt. Ikke et spørsmål som tråkker noen på tærne. En behandler kan svare om han vil eller la være om han finner det ugreit, jeg gir hånda mi min på at din hjelp til å vurdere hva som er lov å svare på og spørre om er helt unødvendig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...