Gå til innhold

Å juge for utreder og behandler

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (22 minutter siden):

Jeg syns ikke at det er ille. Jeg syns bare at når man bruker anonym så har man bittelitt ansvar for når man bruker det, eller ihvertfall hva man skriver. Det er sjelden gode hensikter ved å velge og være anonym. 

Hva vet du om hensiktene til andre? Igjen dømmer du og har en forforståelse av andre mennesker. Da er du ikke åpen som du ber andre være. 

Skal mennesker som trykker på «anonym» pålegges et eget ansvar? Står dette i forumets retningslinjer? Et Nick er logisk anonymt, det er et fiktivt navn på nett. Alle er anonyme, folk velger å være anonym med Nick eller uten. Ikke bestem at mennesker uten Nick har definerte hensikter med dette. Du går i egne feller igjen og igjen.

Anonymkode: 30552...3de

Fortsetter under...

Kashmir skrev (48 minutter siden):

Nei, det er ikke mange. Dere er to anonyme som holder på. Hadde jeg sjekket hva dere skrev tidligere i tråden så ville jeg ikke svart noen av dere.

Men da avslutter jeg med dere begge. Og jeg skal slutte å svare anonyme. 

To som holder på? Hva mener du med det? Verken jeg eller andre ab «holder på» med noe som helst. Det jeg reagerer på er at du har sterke meninger om det andre skriver men selv mener du at vi skal være åpen osv osv. 

Anonymkode: 5b5a6...13d

Everybody skrev (12 minutter siden):

Lurer på hva som er grunnen til at enkelte vil late som er psykisk syke? For å få uføretrygd? Sykepenger? AAP? Å få visse type medisiner som Ritalin og benzo? Kanskje de vil slippe billigere unna i en straffesak?

Det er et mysterium. AAP og uføre tror jeg er reelle årsaker. Og forståelige, noen har ikke kapasitet til et helt yrkesliv. Men lettere å ljuge på seg fibromyalgi og ryggplager skulle en tro. Noen mener noen diagnoser innen psyk er status, feks bipolar, men stemningsstabiliserende et lite givende å svindle seg til, og en lang utredning med løgn og bedrag bør iallfall være vanskelig å gjennomføre. 

Everybody skrev (4 minutter siden):

Man skal i hvert fall være eksepsjonelt god på å manipulere og dikte opp sykdommer over mange år for å juge på seg en uføretrygd.

Ja. Men om motivasjonen er sterk nok tror jeg det går. 

Jeg tror det er flere som vil ha en annen diagnose enn de har fått/egentlig har. Psykiske lidelser har et hierarki, det tror jeg vi kan fastslå. Dessverre. En spekulasjon er at dem med euf.pf heller vil vri det til at labiliteten er periodisk og at de fungerer relasjonelt sånn at det skal se bipolart ut. Eller ptsd som allerede nevnt. Så er det kanskje bedre å skilte med adhd og regulere med Ritalin enn å leve med en ubehandlbar dystymi som vanskelig kan forklares. Angst og benzo er sikkert også en god kombo om man strever med indre uro og mangler teknikker for å bøte på det. 

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er et mysterium. AAP og uføre tror jeg er reelle årsaker. Og forståelige, noen har ikke kapasitet til et helt yrkesliv. Men lettere å ljuge på seg fibromyalgi og ryggplager skulle en tro. Noen mener noen diagnoser innen psyk er status, feks bipolar, men stemningsstabiliserende et lite givende å svindle seg til, og en lang utredning med løgn og bedrag bør iallfall være vanskelig å gjennomføre. 

Man skal være en veldig god skuespiller også for å ikke gjennomskues ved en falsk hypomani/mani også. Det går ikke an å fake seg til. Men mulig noen utredere gir diagnosen kun basert på skjematisk resultat og ikke observasjoner over tid hvor en får sett både oppoverturene og nedoverturene. Min behandler brukte lang tid på å sette diagnosen på meg og hadde observert meg under flere hypomanier hvor noen av de var kraftig. Hun holdt igjen pga jeg har/hadde eupf, men første som mente jeg er bipolar var i 2017. Behandleren min har jo skjønt hun var alt for treg med å sette bipolar. Men sånn går det når man har en diagnose og blir sett på som det. Selv hun som ikke har fordommer, hadde på en måte det. 

Tror nok ikke det er mange som greier å få en diagnose på falskt grunnlag. 

Endret av Glitter
Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Hvordan vet du at de lyver - har de sagt det til deg? I så fall er det sykt i seg... Jeg har hørt tale om ett tilfelle som latet som om hun var psykisk syk, men hun ble avslørt - som @kupton sier.

Det er ofte slik at opp mot 80-90%, av hva jeg har lest og hørt på foredrag, av de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, har opplevd traumer i oppveksten. En med relasjonstraumer i bunn og en PTSD-diagnose, kan ha en del trekk som kan minne sterkt om EUPF. Flere fagfolk (av generalistene) strever t.o.m. med å stille den korrekte diagnosen, dessverre. Men jeg tror det har bedret seg betydelig de siste 2-3 årene.

Jeg ble utnytta og manipulert av en drama-queen med «PTSD» i åresvis. Det er jo mye bedre å være et offer en å være et medlem av cluster B-gjengen liksom. Og best av alt, mye mer drama. Hun klarte jo å få forandra diagnosen sin. I dagens samfunn er jo det å være et offer det ultimate, og utrolig ettertraktet. Bare se på Megan Markle og Harry. De sitter i palasset sitt og klage sin nød. Mens britene sitter og fryser. Narcissismen har løpt helt løpsk etter at sosiale medier kom. Og psykiske lidelser blant unge. Før var det jo latterlig å skryte og å drive å ta bilder av seg selv.

Anonymkode: f5619...d8f

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja. Men om motivasjonen er sterk nok tror jeg det går. 

Jeg tror det er flere som vil ha en annen diagnose enn de har fått/egentlig har. Psykiske lidelser har et hierarki, det tror jeg vi kan fastslå. Dessverre. En spekulasjon er at dem med euf.pf heller vil vri det til at labiliteten er periodisk og at de fungerer relasjonelt sånn at det skal se bipolart ut. Eller ptsd som allerede nevnt. Så er det kanskje bedre å skilte med adhd og regulere med Ritalin enn å leve med en ubehandlbar dystymi som vanskelig kan forklares. Angst og benzo er sikkert også en god kombo om man strever med indre uro og mangler teknikker for å bøte på det. 

Nå ble jeg nysgjerrig, hva er hierarkiet i psykiatrien? 

Anonymkode: a1aca...f00

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ble utnytta og manipulert av en drama-queen med «PTSD» i åresvis. Det er jo mye bedre å være et offer en å være et medlem av cluster B-gjengen liksom. Og best av alt, mye mer drama. Hun klarte jo å få forandra diagnosen sin. I dagens samfunn er jo det å være et offer det ultimate, og utrolig ettertraktet. Bare se på Megan Markle og Harry. De sitter i palasset sitt og klage sin nød. Mens britene sitter og fryser. Narcissismen har løpt helt løpsk etter at sosiale medier kom. Og psykiske lidelser blant unge. Før var det jo latterlig å skryte og å drive å ta bilder av seg selv.

Anonymkode: f5619...d8f

Dette tror jeg på. Sett tilfeller, på psyk avdeling, hvor jeg har tenkt mitt om enkelte med «ptsd». Krenkegenerasjonen får medhold fra omverden og behandlere som ikke kan trå en millimeter feil for å ikke anklages for krenkelser. Noen blir også avslørt ved innleggelse, da manglende evne til å stå i relasjoner over tid og å ikke se seg selv i et samspill, skinner gjennom etter en tid. Ved poliklinikk tror jeg man kan ljuge seg fra cluster B til ptsd om man er smart. 

Everybody skrev (1 time siden):

Man skal i hvert fall være eksepsjonelt god på å manipulere og dikte opp sykdommer over mange år for å juge på seg en uføretrygd.

Som regel så er det jo ikke slik at helt friske folk faker på seg psykdommer, men at man heller overdriver eller legger på litt ekstra symptomer på det man allerede har. 

Vet om folk (har lest det mange ganger på forumer) som har jugd på seg selvmordstanker for å plass i poliklinikk eller døgn. Og det kan faktisk få fatale konsekvenser for de personene som faktisk reelt har dødsønsker og som da havner lenger ned på listene eller ikke blir tatt like seriøst fordi "alle" går rundt å sier de har selvmordstanker. Så tygg litt på den dere som juger på dere selvmordstanker, liv kan faktisk gå tapt. 

Anonymkode: 31f4e...ccb

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Som regel så er det jo ikke slik at helt friske folk faker på seg psykdommer, men at man heller overdriver eller legger på litt ekstra symptomer på det man allerede har. 

Vet om folk (har lest det mange ganger på forumer) som har jugd på seg selvmordstanker for å plass i poliklinikk eller døgn. Og det kan faktisk få fatale konsekvenser for de personene som faktisk reelt har dødsønsker og som da havner lenger ned på listene eller ikke blir tatt like seriøst fordi "alle" går rundt å sier de har selvmordstanker. Så tygg litt på den dere som juger på dere selvmordstanker, liv kan faktisk gå tapt. 

Anonymkode: 31f4e...ccb

Hvorfor vil de ha plass på poliklinikk eller døgn hvis de ikke er reelt suicidale? Er det så bra å være der?

Everybody skrev (6 minutter siden):

Hvorfor vil de ha plass på poliklinikk eller døgn hvis de ikke er reelt suicidale? Er det så bra å være der?

Syns også det høres merkelig ut. Drittsted å være. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...