Gå til innhold

Må man betale studiet selv?


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg snuser litt på diverse studier om dagen. Hvis jeg får tilrettelagte treningskrav så skal jeg ta årsstudium i PT. 

Men jeg tenker også på nettstudium i ernæring på deltid. Det går over to år. Men det står at det koster 43 000 per semester? Er dette noe lånekassen dekker? Skal ikke utdanning på universitet og høgskole være gratis? Det står at studiet er godkjent av lånekassen. 

https://oslonyehoyskole.no/studier/nettstudier/medisin-ernaering-og-helsefag/grunnleggende-ernaering

 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange studier på private høyskoler som koster penger. At det er godkjent av Lånekassa må innebære at man kan få studiestøtte. Om man får støtte til 100% av skolepengene er jeg usikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E7H7 skrev (Akkurat nå):

Det finnes mange studier på private høyskoler som koster penger. At det er godkjent av Lånekassa må innebære at man kan få studiestøtte. Om man får støtte til 100% av skolepengene er jeg usikker på. 

Ok. Da får jeg undersøke det hvis det blir aktuelt etter årsstudium i PT. Å ta opp studielån på uføretrygd er ikke aktuelt i hvert fall. Jeg vet jo ikke en gang om jeg blir frisk nok til å få brukt utdanningen. Men det er min vei mot relevant kompetanse i jobb på enhet for spiseforstyrrelser og rusomsorgen. Evt type frisklivssentral. Ønsker å ta videreutdanning i psykisk helse også. Men der må jeg jobbe i 1,5 år med 100% jobb, så med mine planer om 30-50% jobb så vil det ta 3-5 år før jeg kan søke på den utdanningen. Jeg har bare 6 mnd arbeidspraksis fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Ok. Da får jeg undersøke det hvis det blir aktuelt etter årsstudium i PT. Å ta opp studielån på uføretrygd er ikke aktuelt i hvert fall. Jeg vet jo ikke en gang om jeg blir frisk nok til å få brukt utdanningen. Men det er min vei mot relevant kompetanse i jobb på enhet for spiseforstyrrelser og rusomsorgen. Evt type frisklivssentral. Ønsker å ta videreutdanning i psykisk helse også. Men der må jeg jobbe i 1,5 år med 100% jobb, så med mine planer om 30-50% jobb så vil det ta 3-5 år før jeg kan søke på den utdanningen. Jeg har bare 6 mnd arbeidspraksis fra før. 

Tror ikke du får lån i lånekassen når en har uføretrygd.  Spesielt ikke etter en har fått/søkt om ettergitt et studielån

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«§ 69.Oppheving av vedtak om sletting av gjeld når låntakaren får lån eller stipend

Dersom låntakaren får lån eller stipend etter forskrift om utdanningsstøtte, blir vedtaket om sletting av gjeld oppheva. Renter som er sletta, blir ikkje lagde til igjen. Er vedtaket om sletting av gjeld gjort for meir enn 10 år sidan, blir det ikkje oppheva.»

https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tilbakebetaling/tb-tredjedelen-kapittel13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 time siden):

Tror ikke du får lån i lånekassen når en har uføretrygd.  Spesielt ikke etter en har fått/søkt om ettergitt et studielån

 

cathlin skrev (39 minutter siden):

«§ 69.Oppheving av vedtak om sletting av gjeld når låntakaren får lån eller stipend

Dersom låntakaren får lån eller stipend etter forskrift om utdanningsstøtte, blir vedtaket om sletting av gjeld oppheva. Renter som er sletta, blir ikkje lagde til igjen. Er vedtaket om sletting av gjeld gjort for meir enn 10 år sidan, blir det ikkje oppheva.»

https://lanekassen.no/nb-NO/regelverk/tilbakebetaling/tb-tredjedelen-kapittel13

 

Har ikke tenkt å ta opp studielån. :) Skal studere på vanlig universitetet hvor det er gratis å gå. Så da utgår den der utdanningen om ernæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Glitter skrev (På 16.1.2023 den 6:46 PM):

Ok. Da får jeg undersøke det hvis det blir aktuelt etter årsstudium i PT. Å ta opp studielån på uføretrygd er ikke aktuelt i hvert fall. Jeg vet jo ikke en gang om jeg blir frisk nok til å få brukt utdanningen. Men det er min vei mot relevant kompetanse i jobb på enhet for spiseforstyrrelser og rusomsorgen. Evt type frisklivssentral. Ønsker å ta videreutdanning i psykisk helse også. Men der må jeg jobbe i 1,5 år med 100% jobb, så med mine planer om 30-50% jobb så vil det ta 3-5 år før jeg kan søke på den utdanningen. Jeg har bare 6 mnd arbeidspraksis fra før.  For nylig har jeg stødt på en hjemmeside, hvor det er muligt at bestille skræddersyede essays. Denne platform synes at være en uvurderlig ressource for dem, der søger støtte til at skrive essays om forskellige emner. Med et team Writing Metier af erfarne forfattere tilbyder hjemmesiden muligheden for at bestille specialfremstillede essays, der garanterer kvalitet og originalitet i indholdet. Brugervenligheden og den intuitive brugergrænseflade gør processen med at bestille essays online til en enkel og problemfri oplevelse. Det er en ideel løsning for dem, der leder efter professionel assistance til at skabe indhold af høj kvalitet.

Ja, jeg tror det definitivt vil bli relevant enda raskere, jeg har allerede bestått på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjennom høgskolen Kristiania / nettbasert er det en del som er gratis. Noen studier koster. 
Veldig bra du har lyst å studere noe. Få fylt hverdagen din med noe nytt som gir mestring. 
 

Anonymkode: a3594...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjennom høgskolen Kristiania / nettbasert er det en del som er gratis. Noen studier koster. 
Veldig bra du har lyst å studere noe. Få fylt hverdagen din med noe nytt som gir mestring. 
 

Anonymkode: a3594...bc2

Dette er ett år siden. Jeg har bestemt meg for å heller finne jobb til sommer eller høst. Akkurat nå er jeg opptatt med hund. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (16 minutter siden):

Dette er ett år siden. Jeg har bestemt meg for å heller finne jobb til sommer eller høst. Akkurat nå er jeg opptatt med hund. :)

Ser du stresser litt med hvor stor stilling du skal prøve deg i. Hva med å ta ekstravakter som et sted du synes virker OK til å begynne med? Da får du jo en rolig start og kan styre selv hvor mye du klarer å jobbe. 

Anonymkode: b1f3a...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser du stresser litt med hvor stor stilling du skal prøve deg i. Hva med å ta ekstravakter som et sted du synes virker OK til å begynne med? Da får du jo en rolig start og kan styre selv hvor mye du klarer å jobbe. 

Anonymkode: b1f3a...a40

Tenkte å ringe litt rundt for å bli tilkallingsvikar ja. Er bare det å tørre å ringe og stå i det å få avslag som er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (36 minutter siden):

Tenkte å ringe litt rundt for å bli tilkallingsvikar ja. Er bare det å tørre å ringe og stå i det å få avslag som er vanskelig. 

Har du fått sjekket ut hvorvidt det er sannsynlig at du vil møte motforestillinger som følge av ditt tidligere rusmisbruk? Jeg mener mer formelle motforestillinger knyttet til håndtering av medikamenter osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Har du fått sjekket ut hvorvidt det er sannsynlig at du vil møte motforestillinger som følge av ditt tidligere rusmisbruk? Jeg mener mer formelle motforestillinger knyttet til håndtering av medikamenter osv. 

Hvorfor må hun si til en potensiell arbeidsgiver at hun tidligere har vært misbruker? 

Anonymkode: 4312a...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor må hun si til en potensiell arbeidsgiver at hun tidligere har vært misbruker? 

Anonymkode: 4312a...f04

Fordi det raskt vil kunne bli kjent for arbeidsgiver, og det vil normalt være en fordel å informere arbeidsgiver selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (9 timer siden):

Har du fått sjekket ut hvorvidt det er sannsynlig at du vil møte motforestillinger som følge av ditt tidligere rusmisbruk? Jeg mener mer formelle motforestillinger knyttet til håndtering av medikamenter osv. 

Skal ikke håndtere medikamenter den første tiden så det er ikke noe å tenke på. Hvis jeg husker riktig krever kommunen to års rusfrihet. Til høsten har jeg ett år også jobber jeg i en stilling som helsefagarbeider en tid før jeg finner jobb som sykepleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...