Gå til innhold

Hvis man ønsker å lære mer om psykiatri..

Anbefalte innlegg

Hvis man ønsker å lære mer om psykiatri, anbefaler jeg på det sterkeste at en kjøper en god lærebok på norsk - evt starter med å låne på biblioteket.

Det blir stadig flere slik spørsmål her på DOL.  Det er en for svær oppgave på et forum å lære opp personer som faktisk er helt på startstreken, men som allerede har sterke oppfatninger om vanskelige psykiatriske emner. 

Jeg kommer til å prioritere personer som spør om hjelp med sine egne problemer.

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke rollen din her på forumet? Er du ikke en vanlig bruker?  Eller har jeg misforstått noe? 

Ellers så er vel dette forumet basert mye på alles erfaringer? Syns egentlig folk er flinke til å svare både utdypende og komme med fornuftige råd og kommentarer! 

Det gjelder ikke meg, da jeg er altfor lite pedagogisk! Men jeg mener å hjelpe hvis jeg prøver på det. 

Gjest Frøya Alilde
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke rollen din her på forumet? Er du ikke en vanlig bruker?  Eller har jeg misforstått noe? 

Ellers så er vel dette forumet basert mye på alles erfaringer? Syns egentlig folk er flinke til å svare både utdypende og komme med fornuftige råd og kommentarer! 

Det gjelder ikke meg, da jeg er altfor lite pedagogisk! Men jeg mener å hjelpe hvis jeg prøver på det. 

Han har over 30 års erfaring i psykiatrien. Tipper han er psykiater. Så han besitter mye kompetanse.

Resten er livserfaring, personlige meninger, råd/tips.

Frøya Alilde skrev (2 minutter siden):

Han har over 30 års erfaring i psykiatrien. Tipper han er psykiater. Så han besitter mye kompetanse.

Resten er livserfaring, personlige meninger, råd/tips.

Ja det vet jeg ingenting om. Hvor er det bekreftet? Om så er, så er han fremdeles en vanlig bruker her inne. Han er jo ikke forpliktet til å svare på noe som helst. Det er hyggelig at han vil, ikke misforstå. 

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ja det vet jeg ingenting om. Hvor er det bekreftet? Om så er, så er han fremdeles en vanlig bruker her inne. Han er jo ikke forpliktet til å svare på noe som helst. Det er hyggelig at han vil, ikke misforstå. 

Det var en bruker her før som het Nils Håvard Dahl og kan hadde "Ekspert" ved siden av nicket sitt. Han var bekreftet psykiater. Jeg synes Kupton bør ha det også hvis han er psykiater.

Annonse

Gjest Frøya Alilde
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Han har sagt det selv tror jeg. Nei - han er ikke forpliktet til å svare på noe som helst - men jeg setter pris på at han er her. Han er tross alt en fagperson som gir gode, grundige og direkte svar.

Gjest Frøya Alilde
Everybody skrev (Akkurat nå):

Det var en bruker her før som het Nils Håvard Dahl og kan hadde "Ekspert" ved siden av nicket sitt. Han var bekreftet psykiater. Jeg synes Kupton bør ha det også hvis han er psykiater.

Enig!

Frøya Alilde skrev (1 minutt siden):

Han har sagt det selv tror jeg. Nei - han er ikke forpliktet til å svare på noe som helst - men jeg setter pris på at han er her. Han er tross alt en fagperson som gir gode, grundige og direkte svar.

Sagt det selv? Ok....

Jeg savner flere begrunnelser og utdypninger jeg da men.. så derfor har jeg også blitt i tvil. 

Alt han har svart kan man Google fort opp. Men nok om det. 

Everybody skrev (3 minutter siden):

Doktoronline har ikke noen betalte eksperter lenger. Alle som bidrar faglig gjør det på eget initiativ. Dermed har ikke kupton anledning til å skrive at han er psykiater når han svarer, han er bare kupton. Så er det en del av oss som har stor tillit til hans faglige kunnskap, men det er opp til hver enkelt hvordan man vurderer de svarene man får. 

Gjest Frøya Alilde
frosken skrev (8 timer siden):

Doktoronline har ikke noen betalte eksperter lenger. Alle som bidrar faglig gjør det på eget initiativ. Dermed har ikke kupton anledning til å skrive at han er psykiater når han svarer, han er bare kupton. Så er det en del av oss som har stor tillit til hans faglige kunnskap, men det er opp til hver enkelt hvordan man vurderer de svarene man får. 

Men at han har jobbet som «faglig ansvarlig» i 30 år tilsier at han vet hva han snakker om. Jeg synes han gir grundige og ryddige svar og jeg har tillit til svarene jeg får.

Annonse

Frøya Alilde skrev (16 minutter siden):

Jeg også 🙂

Bare et lite spørsmål frøya. Jeg har lest trådene dine, og lurer på om du ikke føler du får nok oppmerksomhet på sykehuset? Etter hva jeg har forstått har du tilsyn 24/7 og likevel søker du mer på online. Ikke frekt ment, men får du også av og til en klem eller noe av de ansatte? Savner du familien din? 

Anonymkode: 47ca2...140

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bare et lite spørsmål frøya. Jeg har lest trådene dine, og lurer på om du ikke føler du får nok oppmerksomhet på sykehuset? Etter hva jeg har forstått har du tilsyn 24/7 og likevel søker du mer på online. Ikke frekt ment, men får du også av og til en klem eller noe av de ansatte? Savner du familien din? 

Anonymkode: 47ca2...140

Jeg må da få lov til å be DOL om hjelp rundt ting jeg lurer på. Det er ikke alt jeg vil diskutere med personalet, da alt blir journalført og kan brukes imot meg.

Jeg får både omsorg og oppmerksomhet fra personalet, så det er ikke det jeg er ute etter 🙂

Klart jeg savner familien min men de kommer av og til på besøk 🙃

Frøya Alilde skrev (10 timer siden):

Lurt. Jeg opplever at mange i samfunnet egentlig ikke vet hva psykiatri går ut på og fort trekker bastante konklusjoner 🙃

Helt enig. Da jeg opplevde å bli akutt psykisk syk ble jeg møtt med akkurat det. At mange egentlig ikke forstår forskjell mellom vanlige svingninger i psyken, personlighetstrekk og en psykisk lidelse. Det blir lett ukritiske meninger og at man setter alvorlige diagnoser som man har googlet. Eller man går i motsatt retning og bagatelliserer psykiske lidelser og mener folk må ta seg sammen. Ved flere anledninger har jeg blitt « diagnostisert» på dette forumet når jeg har tatt opp et problem. Og andre ganger er det noen som er opptatt av å bagatellisere min lidelse. Noe som har vært belastende. Rett kunnskap er viktig når man skal uttale seg. Uansett at man er litt ydmyk og forsiktig i møte med mennesker som åpner opp om vanskelige ting. 

Anonymkode: b3b96...7d3

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Da jeg opplevde å bli akutt psykisk syk ble jeg møtt med akkurat det. At mange egentlig ikke forstår forskjell mellom vanlige svingninger i psyken, personlighetstrekk og en psykisk lidelse. Det blir lett ukritiske meninger og at man setter alvorlige diagnoser som man har googlet. Eller man går i motsatt retning og bagatelliserer psykiske lidelser og mener folk må ta seg sammen. Ved flere anledninger har jeg blitt « diagnostisert» på dette forumet når jeg har tatt opp et problem. Og andre ganger er det noen som er opptatt av å bagatellisere min lidelse. Noe som har vært belastende. Rett kunnskap er viktig når man skal uttale seg. Uansett at man er litt ydmyk og forsiktig i møte med mennesker som åpner opp om vanskelige ting. 

Anonymkode: b3b96...7d3

Helt enig! 

Frøya Alilde skrev (25 minutter siden):

Jeg må da få lov til å be DOL om hjelp rundt ting jeg lurer på. Det er ikke alt jeg vil diskutere med personalet, da alt blir journalført og kan brukes imot meg.

Jeg får både omsorg og oppmerksomhet fra personalet, så det er ikke det jeg er ute etter 🙂

Klart jeg savner familien min men de kommer av og til på besøk 🙃

Blir ikke din pc/mobil sjekket siden du soner?

Anonymkode: 4cac5...3b6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...