Gå til innhold

Er du forberedt?


Subkutant

Anbefalte innlegg

Alle bør forberede seg på en eventuell krise. Strømmen kan gå (i månedsvis), vannforsyningen kan stoppe, hele matmarkedet og forsyningskjeden kan krasje. Det er store muligheter for at nettopp dét skjer i vår levetid (de neste årene).

På hvilken måte er DU forberedt på en krise? Har du tørrvarer/hermetikk og vann nok til 3 måneder? 

Kan du de essensielle/kritiske knepene for å overleve? Visste du f.eks. at man kan røykbade hvis man mister tilgang på dusj :P

Kjenner du til spiselige vekster i ditt nærområde? 

Har du planer om å kjøpe deg småbruk og være selvforsynt med mat? 

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tørrvarer/hermetikk og vann nok til minst tre måneder. I tillegg en del kontanter i tilfelle strømbrudd. 

Anonymkode: ce679...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (36 minutter siden):

Alle bør forberede seg på en eventuell krise. Strømmen kan gå (i månedsvis), vannforsyningen kan stoppe, hele matmarkedet og forsyningskjeden kan krasje. Det er store muligheter for at nettopp dét skjer i vår levetid (de neste årene).

På hvilken måte er DU forberedt på en krise? Har du tørrvarer/hermetikk og vann nok til 3 måneder? 

Kan du de essensielle/kritiske knepene for å overleve? Visste du f.eks. at man kan røykbade hvis man mister tilgang på dusj :P

Kjenner du til spiselige vekster i ditt nærområde? 

Har du planer om å kjøpe deg småbruk og være selvforsynt med mat? 

🙂

Nei, jeg har absolutt ikke vann til 3 måneder. Men jeg har beredskapslager til 3 døgn til min husstand, inkludert vann:

Dette bør du ha hjemme | Sikkerhverdag

Jeg har også en stor fryseboks med mat som vi kan spise fra de første dagene med strømbrudd. Har mye ved og vedovn, med mulighet for å koke vann på toppen. Har badekar, med mulighet for å fylle det opp, dersom stengt vannforsyning varsles.

Vi har hus med ubegrenset tilgang på vann (bekk/fjell) 8 timers kjøring fra oss, også der med stor tilgang på ved.

Jeg kjenner til mange spiselige vekster i naturen, men de er magre og fattige på proteiner, så det er nok for lite næring i dem. Vi har imidlertid egen jord vi kan dyrke, men det er jo litt mer langsiktig da, - potetene og grønnsakene spretter ikke akkurat opp av jorda den dagen forsyningskjeden stenger 😄 I tilfelle en langvarig krise, kan vi ha sauer der, evt kyr, men produksjon av fôr er jo nå til dags lagt opp til bruk av traktor og fossilt brennstoff. I en krise kan en jo slå graset for hånd og hesje det, men det er tungt arbeid som ikke jeg er vant til i alle fall!

Røykbading har jeg aldri hørt om, men jeg klarer meg lenge med klutvask dersom jeg må spare på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (1 time siden):

Alle bør forberede seg på en eventuell krise. Strømmen kan gå (i månedsvis), vannforsyningen kan stoppe, hele matmarkedet og forsyningskjeden kan krasje. Det er store muligheter for at nettopp dét skjer i vår levetid (de neste årene).

På hvilken måte er DU forberedt på en krise? Har du tørrvarer/hermetikk og vann nok til 3 måneder? 

Kan du de essensielle/kritiske knepene for å overleve? Visste du f.eks. at man kan røykbade hvis man mister tilgang på dusj :P

Kjenner du til spiselige vekster i ditt nærområde? 

Har du planer om å kjøpe deg småbruk og være selvforsynt med mat? 

🙂

Vi har et småbruk, men dyrker pr. nå bare litt til hobbybruk. Ved behov kan vi utvide dyrking og også få tak i både høns og en gris eller to. Vi har mat i huset så det holder en god stund, i alle fall noen døgn om strømmen går, mye som holder lenge uten strøm også. Vedovn har vi, gassovn også. Vann for en lengre periode har vi ikke, men kan alltids fylle opp badekar og tomflasker om vi får beskjed litt i forkant. :)  Dusj tar jeg ikke så nøye om det blir en krise altså! Vi har elv like ved så da får vi ta en dukkert der, ev. i sjøen som heller ikke er så langt unna. :) 

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen bør helst ikke gå i månedsvis, og ikke ser jeg hva grunnen skal være. I så fall vil det nok bli mye verre enn å sørge for mat og drikke. Folk vil mest sannsynlig bli både syke og psyke, og mange vil mest sannsynlig dø. En slik katastrofe vil man ikke håndtere med nok mat og vann ( og vann vil bli et gedigent problem også ), så ingen vil kunne være forberedt på flere måneder uten strøm. Knapt nok en måned, og da er allerede katastrofen i gang for en god stund siden. Jeg tror ikke folk vet hvor avhengig vi er av strøm- til alt! 

Jeg er forberedt for noen døgn. Klarer meg sikkert i et par uker med det meste, men det vil bli store problemer med å være alene så lenge. Det vil også bli problemer med å være med andre så lenge. Utfordringene vil stå i kø. Man er tryggest alene eller med få. Tenk deg om en får omgangssyke? Da får resten det også. Tenk om en snapper? Det vil smitte over på andre i en fra før vanskelig situasjon. Det er så mye å tenke på. De færreste har vært uten strøm, telefon og andre mennesker i flere døgn. De færreste skjønner hva det handler om.

Bare det at varme er det viktigste av alt er noe mange ikke skjønner. Du overlever ikke mange timene hvis det er kaldt nok. Du klarer deg uten vann i to døgn. Uten mat i flere uker.

Et hus blir fort nedkjølt om det er kuldegrader ute. Hvordan folk skal holde varmen? Da snakker de om ullundertøy og pledd. Det holder ikke. Det er så utrolig mye man ikke tenker over. Jeg er veldig glad jeg har lest beredskapsboken, og jeg skulle ønske alle gjorde det. Det er alt for mange naive og banale ting folk tror de trenger og må kunne. Det blir mange som vil trenge hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste beredskapen jeg har gjort er å kjøpe jodtabeletter( jodix). Disse skal mine voksne barn få da jeg ikke trenger dem ved en atomulykke. Burde sikkert ha mer gass til grillen og stormkjøkkenet. Ha nok fyrstikker og stearinlys. Nok ved til peisen. Mel og hermetikk i boden osv. Det viktigste hadde nok vært å ha en stor dunk med vann stående. Blir liksom ikke til. 

Anonymkode: f0571...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eneste beredskapen jeg har gjort er å kjøpe jodtabeletter( jodix). Disse skal mine voksne barn få da jeg ikke trenger dem ved en atomulykke. Burde sikkert ha mer gass til grillen og stormkjøkkenet. Ha nok fyrstikker og stearinlys. Nok ved til peisen. Mel og hermetikk i boden osv. Det viktigste hadde nok vært å ha en stor dunk med vann stående. Blir liksom ikke til. 

Anonymkode: f0571...8f3

Jeg hadde dunkene stående tomme noen måneder, før jeg tok meg selv i nakken, og rengjorde dem med klor, som anbefalt, skylte godt, og så fylte dem med vann. De står innerst i boden. Jeg har 30 liter vann stående. Kjøpte en ekstra gassbeholder til gassblusset/stormkjøkkenet, samt dab radio på batteri. Fyrstikker, stearinlys, førstehjelpsutstyr, jodtabletter, bind, tamponger etc hadde jeg mye av fra før, men nå ligger det i beredskapskassa i boden, samlet.

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har tørrvarer/hermetikk og vann nok til minst tre måneder. I tillegg en del kontanter i tilfelle strømbrudd. 

Anonymkode: ce679...6d2

Men tror neppe kontanter kan brukes hvis butikkene ikke får holdt åpent? 🙂 bra at du har vann og mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (4 timer siden):

Nei, jeg har absolutt ikke vann til 3 måneder. Men jeg har beredskapslager til 3 døgn til min husstand, inkludert vann:

Dette bør du ha hjemme | Sikkerhverdag

Jeg har også en stor fryseboks med mat som vi kan spise fra de første dagene med strømbrudd. Har mye ved og vedovn, med mulighet for å koke vann på toppen. Har badekar, med mulighet for å fylle det opp, dersom stengt vannforsyning varsles.

Vi har hus med ubegrenset tilgang på vann (bekk/fjell) 8 timers kjøring fra oss, også der med stor tilgang på ved.

Jeg kjenner til mange spiselige vekster i naturen, men de er magre og fattige på proteiner, så det er nok for lite næring i dem. Vi har imidlertid egen jord vi kan dyrke, men det er jo litt mer langsiktig da, - potetene og grønnsakene spretter ikke akkurat opp av jorda den dagen forsyningskjeden stenger 😄 I tilfelle en langvarig krise, kan vi ha sauer der, evt kyr, men produksjon av fôr er jo nå til dags lagt opp til bruk av traktor og fossilt brennstoff. I en krise kan en jo slå graset for hånd og hesje det, men det er tungt arbeid som ikke jeg er vant til i alle fall!

Røykbading har jeg aldri hørt om, men jeg klarer meg lenge med klutvask dersom jeg må spare på vannet.

Hvis du må spare på vannet er det enda bedre å bruke røyk :) ja, all dyrking er langsiktig. Med mindre du starter nå, jordskokk f.eks. tåler jo å stå vinteren over i bakken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (31 minutter siden):

ja, all dyrking er langsiktig. Med mindre du starter nå, jordskokk f.eks. tåler jo å stå vinteren over i bakken 

Ja, jeg har litt jordskokk, faktisk. Men en må jo ha veldig mye av dem, skal det monne for en familie. Det metter jo veldig mye mer med poteter, som da må lagres i kjeller.

Jeg tenker hvert år at jeg skal bli flinkere til å nyttiggjøre meg ville vekster, men det blir som regel kun litt smaking her og der, ikke høsting. Men veldig mange planter kan spises; skvallerkål, løvetann, mjødurt, svarthyll, rogn, gran, furu, einer, bjørk, ryllik, burot og mange flere.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 timer siden):

Ja, jeg har litt jordskokk, faktisk. Men en må jo ha veldig mye av dem, skal det monne for en familie. Det metter jo veldig mye mer med poteter, som da må lagres i kjeller.

Jeg tenker hvert år at jeg skal bli flinkere til å nyttiggjøre meg ville vekster, men det blir som regel kun litt smaking her og der, ikke høsting. Men veldig mange planter kan spises; skvallerkål, løvetann, mjødurt, svarthyll, rogn, gran, furu, einer, bjørk, ryllik, burot og mange flere.... 

Jeg vet :p jeg har en håndbok om det. Alle bør ha det. Jeg har poteter fra i fjor, men de har blitt settepoteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (2 timer siden):

Har ikke forberedt noen ting og kommer heller ikke til å gjøre det.

Det er ikke særlig smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Subkutant skrev (6 minutter siden):

Det er ikke særlig smart.

Er du og Kashmir samme bruker? Var litt rart at du skrev nøyaktig samme tråd som hun gjorde i går om akkurat samme tema. 

Anonymkode: a8f35...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre måneder? Overhodet ikke. 

Men jeg har en kasse nødproviant og dunker med vann basert på anbefalinger fra DSB, pluss fyrstikker, telys, kokeapparat som går på gass, rødsprit, mm.
 

Den største mangelen hos oss, går på oppvarming. Vi har ingen gode alternativer til strøm. Peisen er åpen, slik at varmen «forsvinner». Vi burde kanskje kjøpt en portabel propanovn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (25 minutter siden):

Den største mangelen hos oss, går på oppvarming. Vi har ingen gode alternativer til strøm. Peisen er åpen, slik at varmen «forsvinner». Vi burde kanskje kjøpt en portabel propanovn..

Dere har ikke vurdert å sette inn en peisinnsats slik at peisebn vil fungere som en ovn og gi skikkelig varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Dere har ikke vurdert å sette inn en peisinnsats slik at peisebn vil fungere som en ovn og gi skikkelig varme?

Jo, men vi ønsker å beholde stilen på peisen og da må vi trolig få spesiallaget en innsats. Og den må være stor… Det kommer nok til å bli gjort, men har hittil ikke vært topprioritert. Mye som skal gjøres i dette huset 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
Subkutant skrev (5 timer siden):

Det er ikke særlig smart.

Det kan hende, men sjansen for en sånn krise tror jeg er liten. Det er for mye hysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et raust beredskapslager med det vi er anbefalt å ha på lager og mer til, men forberedt? Nei, absolutt ikke. Jeg er født i Norge på 70-tallet i en trygg familie, og aner egentlig ikke hva en skikkelig krise innebærer eller krever av meg.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den eneste vage ideen er å dra til en hytte ved sjøen. Det er det lagt mer til rette for å overleve. Sjøen er en matkilde og det er gårder rundt.

Jeg kan egentlig ikke se for meg at vann skal være et livstruende problem i Norge som er så vått og tynt befolket. Er det atomkrig vi snakker om, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...