Gå til innhold

Om overgripere på nrk2 i kveld

Anbefalte innlegg

23:30, NRK.

Fra tv-programmet: Offer og overgriper: Overgriperen

Seksuelle overgrep forbindes gjerne med middelaldrende gjerningsmenn, men ugjerningene starter ofte i ungdommen. I programmet skal vi høre overgriperens historie og forsøke å forstå hva som ligger til grunn for deres groteske handlinger. De blir ofte sett på som monstre, men kan også være en elsket pappa eller ektemann. Ved å våge å ta del i disse mennenes uforklarlige verden, uten på noen måte å glatte over forbrytelsen, kan en begynne det forebyggende arbeidet. Svensk produksjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47066-om-overgripere-p%C3%A5-nrk2-i-kveld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et vondt program å se det der - dels fordi man ser at "de" også er mennesker; dels fordi man så lett ser alle løgnene; hører argumentasjonsteknikken, logikken som ligger bak.

Jeg vil anta at det er mye verre for dere her inne som selv har vært utsatt - men det var mer enn sterkt nok for en som "bare" er på sidelinjen i forhold til overgrep.

http://www.doktoronline.no/homepage/hawkwind/

Et vondt program å se det der - dels fordi man ser at "de" også er mennesker; dels fordi man så lett ser alle løgnene; hører argumentasjonsteknikken, logikken som ligger bak.

Jeg vil anta at det er mye verre for dere her inne som selv har vært utsatt - men det var mer enn sterkt nok for en som "bare" er på sidelinjen i forhold til overgrep.

Ja.. det svei litt å se.... Jeg vil egentlig ikke vite. Jeg trenger hatet mitt..

Lurer på om de snakker sant om hovr mye de angrer.. om de virkelig vet hva de har gjort.. eller om de bare sier det fordi det er det eneste de tør å si...

Hei,

Et jævlig program å se. Jævlig å se/høre at en 14 åring gjør slikt. For hva f* skal man "stille opp med"? Låse 14 åringen bort for alltid?...

Man kjenner hvor rasende man blir. Kanskje mest fordi man innser at "vi" (samfunnet) er så hjelpesløse. Skremmende fordi disse menneskene skal ut blant oss en dag. Og skremmende fordi vi bor i et samfunn som kan "produsere" slike mennesker.

Det eneste jeg kan si som en konklusjon er påpeke viktigheten av at folk blir tatt for de små overgrepene som de ofte utfører før de utfører de store. For det viktigste er jo å forhindre at de utfører flere og flere overgrep. De må forstå at de blir tatt og straffet.

*grøsser* - det var et grusomt program. Og den uhyggelige fotograferingen (halvt surrealistisk, og overfokusering på deler av ansikter) vil nok gi en del folk mareritt.

Med vennlig hilsen

Ja.. det svei litt å se.... Jeg vil egentlig ikke vite. Jeg trenger hatet mitt..

Lurer på om de snakker sant om hovr mye de angrer.. om de virkelig vet hva de har gjort.. eller om de bare sier det fordi det er det eneste de tør å si...

Den eneste jeg oppfattet som sannferdig var han innvandreren som hadde jobbet som dagis - det virket som om han hadde reell selvinnsikt.

De andre hadde pene ord; ikke annet.

Men det blir vanskelig å tolke, i og med at det var skuespillere som snakket og ble filmet...

Hei,

Et jævlig program å se. Jævlig å se/høre at en 14 åring gjør slikt. For hva f* skal man "stille opp med"? Låse 14 åringen bort for alltid?...

Man kjenner hvor rasende man blir. Kanskje mest fordi man innser at "vi" (samfunnet) er så hjelpesløse. Skremmende fordi disse menneskene skal ut blant oss en dag. Og skremmende fordi vi bor i et samfunn som kan "produsere" slike mennesker.

Det eneste jeg kan si som en konklusjon er påpeke viktigheten av at folk blir tatt for de små overgrepene som de ofte utfører før de utfører de store. For det viktigste er jo å forhindre at de utfører flere og flere overgrep. De må forstå at de blir tatt og straffet.

*grøsser* - det var et grusomt program. Og den uhyggelige fotograferingen (halvt surrealistisk, og overfokusering på deler av ansikter) vil nok gi en del folk mareritt.

Med vennlig hilsen

Fotograferingen var nødvendig tror jeg; for å skjerme skuespillerne (jeg oppfattet det ihvertfall som om både de som ble filmet og snakket var skuespillere....eller tok jeg feil?).

Poenget var ihvertfall å anonymisere dem som ble filmet.

Jeg er dog enig i at det burde blitt gjort på en annen måte - da det nok er litt for mange som ser ansikter på den måten i sine mørkeste mareritt.

Forøvrig en sterk opplevelse ja; og jeg er glad min kjære er ute i kveld og ikke fikk sett dette programmet.

Annonse

Hei Frika,

Det er nok forskjellig, og selv om "alle de på TV hadde oppriktig angret", så betyr jo ikke at din overgriper angrer. De er jo helt forskjellige individer.

Og om han angrer betyr det jo heller ikke at du "må" slutte å hate, og langt mindre at du er forpliktet til å tilgi.

Du må gjøre det som er best for deg selv. Det er din "plikt". Hvis det hjelper deg å hate, så hat. Hvis det hjelper deg å tilgi, så tilgi. Det virktige er at du gjør det for DEG, og ditt beste, og ikke for ham.

Pass på deg selv, Frika.

*klem*

Gjest starnight

Den eneste jeg oppfattet som sannferdig var han innvandreren som hadde jobbet som dagis - det virket som om han hadde reell selvinnsikt.

De andre hadde pene ord; ikke annet.

Men det blir vanskelig å tolke, i og med at det var skuespillere som snakket og ble filmet...

Glad for at kjæresten din ikkje såg på!! *puster letta ut* Men veit at du passer veldeg godt på ho for meg! Takk for at du er så god!!

Klem,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...