Gå til innhold

Hvilken diagnose kan dette være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problem:

Selvmordstanker

Depresjon

Ustabilitet

Selvdestruktive mestringsstrategier 

Mistet kontakt med følelser

Mangler identitet 

Sterk indre uro i perioder

Dårlig selvtillit og selvbilde

Har et stort selvhat og trang til selvstraff

Er veldig usikker på hvem jeg er

Vanskelig å åpne meg

Vanskelig å få og å opprettholde relasjoner

Aleksitymi og affektfobi*

Anonymkode: 2df9b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil legge til: Jeg skjønner at ingen kan diagnostisere meg over nett, men hadde vert interessant å høre om noen hadde noen meninger om hva det kunne være 🙂

Anonymkode: 2df9b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline) med stor B.

Endret av Frøya Alilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (2 timer siden):

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline) med stor B.

Hva mener du "med stor B"? 😅

Ser ut til at dere alle 3 er enige, interessant...

Anonymkode: 2df9b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker også EUPF. 

Ja, jeg ser at mye kan stemme med den diagnosen. Men jeg er ganske rolig av meg da, kjenner meg ikke helt igjen i den "typiske borderline pasienten" som retter sinne og trusler mot andre. Jeg retter det heller innover mot meg selv. 

Anonymkode: 2df9b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg ser at mye kan stemme med den diagnosen. Men jeg er ganske rolig av meg da, kjenner meg ikke helt igjen i den "typiske borderline pasienten" som retter sinne og trusler mot andre. Jeg retter det heller innover mot meg selv. 

Anonymkode: 2df9b...8fc

Det er 250 kombinasjoner av symptomer på EUPF, og slettes ikke alle retter sinne og trusler mot andre. Jeg har aldri bedrevet med trusler og slikt. Men har vært ekstremt selvdestruktiv og har hatt mye med politiet å gjøre i forbindelse med rus. Uten rus i bildet er jeg helt rolig.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (6 minutter siden):

Det er 250 kombinasjoner av symptomer på EUPF, og slettes ikke alle retter sinne og trusler mot andre. Jeg har aldri bedrevet med trusler og slikt. Men har vært ekstremt selvdestruktiv og har hatt mye med politiet å gjøre i forbindelse med rus. Uten rus i bildet er jeg helt rolig.

Såpass mange ja, det var jeg ikke klar over. Men da kan det jo godt være jeg har diagnosen.

Anonymkode: 2df9b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du "med stor B"? 😅

Ser ut til at dere alle 3 er enige, interessant...

Anonymkode: 2df9b...8fc

Dette er kjernesymptomene på EUPF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min første tanke var autisme. 

Anonymkode: aef98...cb2

Den diagnosen har jeg faktisk - asperger da. Men jeg lurer på om jeg kan ha EUPF i tillegg?

Men så har jeg alt gjennomgått en grundig utredning da, og da fikk jeg ikke diagnosen ettersom jeg hadde en stabil fungering i den perioden jeg ble utredet. Men selv tenker jeg likevel kanskje har diagnosen, kjenner meg igjen i så mye av den. Det å være ustabil er vel ikke så stor del av diagnosen at det absolutt MÅ være ett kriterium for å få den?

Anonymkode: 2df9b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den diagnosen har jeg faktisk - asperger da. Men jeg lurer på om jeg kan ha EUPF i tillegg?

Men så har jeg alt gjennomgått en grundig utredning da, og da fikk jeg ikke diagnosen ettersom jeg hadde en stabil fungering i den perioden jeg ble utredet. Men selv tenker jeg likevel kanskje har diagnosen, kjenner meg igjen i så mye av den. Det å være ustabil er vel ikke så stor del av diagnosen at det absolutt MÅ være ett kriterium for å få den?

Anonymkode: 2df9b...8fc

Hvis du tenker på ustabil som i å gå fra høyt oppe til langt nede flere ganger om dagen så har aldri det vært et problem for min del. Jeg er stabilt flat, mye deprimert også har jeg bipolar så hypoman også da. Men ikke sånn plutselige og hyppige svigninger. 

Så det trenger man ikke ha nei. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Hvis du tenker på ustabil som i å gå fra høyt oppe til langt nede flere ganger om dagen så har aldri det vært et problem for min del. Jeg er stabilt flat, mye deprimert også har jeg bipolar så hypoman også da. Men ikke sånn plutselige og hyppige svigninger. 

Så det trenger man ikke ha nei. 

Ja, var det jeg tenkte på ja. Burde jeg spørre om å bli utredet for personlighetsforstyrrelse på nytt? Rett diagnose har vel en del å si for behandlingen man får? Eller er det kanskje ikke så viktig? Jeg er jo litt "redd" for å få diagnosen også med tanke på all stigmatiseringen rundt den.

Anonymkode: 2df9b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, var det jeg tenkte på ja. Burde jeg spørre om å bli utredet for personlighetsforstyrrelse på nytt? Rett diagnose har vel en del å si for behandlingen man får? Eller er det kanskje ikke så viktig? Jeg er jo litt "redd" for å få diagnosen også med tanke på all stigmatiseringen rundt den.

Anonymkode: 2df9b...8fc

Ja det skjønner jeg. Samtidig så er det jo som du sier viktig med rett diagnose for rett behandling. 

Men uansett symptomer så må du oppfylle hovedkriteriene for generell personlighetsforstyrrelse for at du skal kunne få EUPF som diagnose. 

Men en ny utredning kan jo sikkert være lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Problem:

Selvmordstanker

Depresjon

Ustabilitet

Selvdestruktive mestringsstrategier 

Mistet kontakt med følelser

Mangler identitet 

Sterk indre uro i perioder

Dårlig selvtillit og selvbilde

Har et stort selvhat og trang til selvstraff

Er veldig usikker på hvem jeg er

Vanskelig å åpne meg

Vanskelig å få og å opprettholde relasjoner

Aleksitymi og affektfobi*

Anonymkode: 2df9b...8fc

Spørs hvor mye hver og enkelt av disse symptomene hemmer deg. F. Eks ale kan ha "vansker med å åpne seg", men det blir først et tegn på en diagnose dersom den faktisk hindrer deg i å få et normalt liv. Har du idag noen relasjoner utenom familie? 

Anonymkode: 5ce80...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 minutter siden):

Ja det skjønner jeg. Samtidig så er det jo som du sier viktig med rett diagnose for rett behandling. 

Men uansett symptomer så må du oppfylle hovedkriteriene for generell personlighetsforstyrrelse for at du skal kunne få EUPF som diagnose. 

Men en ny utredning kan jo sikkert være lurt. 

Hva er de generelle kriteriene da?

Anonymkode: 2df9b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørs hvor mye hver og enkelt av disse symptomene hemmer deg. F. Eks ale kan ha "vansker med å åpne seg", men det blir først et tegn på en diagnose dersom den faktisk hindrer deg i å få et normalt liv. Har du idag noen relasjoner utenom familie? 

Anonymkode: 5ce80...cd1

Jeg har to venninner som jeg ble kjent med på barneskolen som jeg fortsatt har kontakt med. Men vi har et forholdsvis overfladisk forhold til tross for at vi har kjent hverandre lenge. Og de bor langt vekke, så vi har sjeldent kontakt. Utenom dem har jeg ikke hatt noen andre relasjoner. Har aldri hatt kjæreste heller, til tross for at jeg er 28.

Anonymkode: 2df9b...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er de generelle kriteriene da?

Anonymkode: 2df9b...8fc

Her er blant annet en artikkel. Men jeg kjente ikke igjen måten kriteriene er formulert på. Det finnes en bedre og mer forståelig formulering.

https://folk.ntnu.no/baldurk/skolearbeid/Psykiske lidelser PSY1018/Hva er de generelle kriteriene for en personlighetslidelse Hvorfor er det viktig å se både på generelle og spesifikke kriterier når man skal stille en personlighetslidelsesdiagnose.html

 

Her er også en grei artikkel: 

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nasjonal-kompetansetjeneste-for-personlighetspsykiatri-napp/om-personlighetsforstyrrelser

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...