Gå til innhold

Kupton: Asperger og EUPF


Gjest Frøya Alilde

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

@kupton: Jeg er litt småforvirret i dette landskapet. Slik jeg forstår det - er det mye symptomoverlapping mellom asperger og EUPF - men hva er forskjellene mellom dem? Hvorfor får A asperger mens B får EUPF? Jeg trenger en innføring for dummies. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også på dette. Har alt asperger diagnosen men tenker det er mulig jeg har EUPF i tillegg?

Anonymkode: 5ea0e...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (1 minutt siden):

@kupton: Jeg er litt småforvirret i dette landskapet. Slik jeg forstår det - er det mye symptomoverlapping mellom asperger og EUPF - men hva er forskjellene mellom dem? Hvorfor får A asperger mens B får EUPF? Jeg trenger en innføring for dummies. 😅

 

Anonymkode: 63c90...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lurer også på dette. Har alt asperger diagnosen men tenker det er mulig jeg har EUPF i tillegg?

Anonymkode: 5ea0e...084

Hos meg er det motsatt. Jeg har EUPF men det er også indikasjoner på asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

Anonymkode: 63c90...36b

Har sett den men for en 21-åring er det vanskelig teori. ☺️Jf. «Innføring for dummies» 🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (2 minutter siden):

Hos meg er det motsatt. Jeg har EUPF men det er også indikasjoner på asperger.

Åja. Vet du om de tenker sette begge eller ta evnt ta bort EUPF om det skulle vise seg at asperger stemmer?

Anonymkode: 5ea0e...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja. Vet du om de tenker sette begge eller ta evnt ta bort EUPF om det skulle vise seg at asperger stemmer?

Anonymkode: 5ea0e...084

Enten blir det EUPF eller EUPF og asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (Akkurat nå):

Enten blir det EUPF eller EUPF og asperger.

Skjønner. I mitt tilfelle tror jeg det ville blitt begge. Men så har jeg alt gjennomgått en grundig utredning da, og da fikk jeg ikke diagnosen ettersom jeg hadde en stabil fungering i den perioden jeg ble utredet. Men selv tenker jeg likevel kanskje har diagnosen, kjenner meg igjen i så mye av den. (Det var jeg som opprettet tråden "Hvilken diagnose kan dette være?" der jeg listet opp alle symptomene jeg har). Det å være ustabil er vel ikke så stor del av diagnosen at det absolutt MÅ være ett kriterium for å få den?

Beklager om jeg avsporer tråden din!

Anonymkode: 5ea0e...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (57 minutter siden):

Har sett den men for en 21-åring er det vanskelig teori. ☺️Jf. «Innføring for dummies» 🤦‍♀️

Hva tenker du her? At du skal være et unntak eller/og få spesialbehandling (fordi du i en alder av bare 21, syns psykologi er vanskelig? ) Kupton ga en beskjed som du tror bare gjelder alle oss andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på de 2. Har du i det hele tatt lest symptomene? En av de er nok at symptomene er mye mer sammensatte og alvorlige ved asperger. 

Anonymkode: 53f4a...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo stor forskjell på de 2. Har du i det hele tatt lest symptomene? En av de er nok at symptomene er mye mer sammensatte og alvorlige ved asperger. 

Anonymkode: 53f4a...731

Jeg vil ikke si mine problemer med Asperger er på langt nær så alvorlige som mine problemer med EUPF var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ikke si mine problemer med Asperger er på langt nær så alvorlige som mine problemer med EUPF var. 

Nå har du ikke EUPF lenger?

Anonymkode: 92445...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ikke si mine problemer med Asperger er på langt nær så alvorlige som mine problemer med EUPF var. 

Autisme fins jo i mange grader så du har vel en veldig mild grad da. Du fikk jo ikke diagnosen før du var godt inn i 20årene heller. 

Anonymkode: 53f4a...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (20 minutter siden):

Hva tenker du her? At du skal være et unntak eller/og få spesialbehandling (fordi du i en alder av bare 21, syns psykologi er vanskelig? ) Kupton ga en beskjed som du tror bare gjelder alle oss andre? 

Det var du i gang igjen med å drepe en hyggelig tone i en tråd som fungerte før sleivsparket kom vandrende 

Anonymkode: c92f1...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nå har du ikke EUPF lenger?

Anonymkode: 92445...439

Jeg har den ennå på papiret, for behandler krever ett års stabilitet. Men jeg har ikke symptomer på det per nå nei. Men det er de siste 4-5 mnd jeg har vært stabil nok til å kunne si det. :)

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Autisme fins jo i mange grader så du har vel en veldig mild grad da. Du fikk jo ikke diagnosen før du var godt inn i 20årene heller. 

Anonymkode: 53f4a...731

Ja det stemmer at jeg ikke er hardest rammet. 

At jeg fikk diagnosen som 26-åring er ganske typisk for mange kvinner med diagnosen. Jeg var mye verre med autistiske symptomer da jeg var yngre. Men jeg har brukt mye tid på å lære meg sosialt samspill. Fortsatt sliter jeg jo. Jeg er innlagt på DPS nå og som vanlig er jeg den som faller utenfor sosialt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (43 minutter siden):

Hva tenker du her? At du skal være et unntak eller/og få spesialbehandling (fordi du i en alder av bare 21, syns psykologi er vanskelig? ) Kupton ga en beskjed som du tror bare gjelder alle oss andre? 

Han er nok i stand til å velge om han skal svare eller ei helt på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (4 minutter siden):

Han er nok i stand til å velge om han skal svare eller ei helt på egenhånd. 

Min kommentar til en spesifikk bruker handlet ikke om hva Kupton vil velge eller ikke. Syns det er dumt å drive med avsporing pga en kommentar som var respons til én bruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (20 minutter siden):

Jeg har den ennå på papiret, for behandler krever ett års stabilitet. Men jeg har ikke symptomer på det per nå nei. Men det er de siste 4-5 mnd jeg har vært stabil nok til å kunne si det. :)

Ja det stemmer at jeg ikke er hardest rammet. 

At jeg fikk diagnosen som 26-åring er ganske typisk for mange kvinner med diagnosen. Jeg var mye verre med autistiske symptomer da jeg var yngre. Men jeg har brukt mye tid på å lære meg sosialt samspill. Fortsatt sliter jeg jo. Jeg er innlagt på DPS nå og som vanlig er jeg den som faller utenfor sosialt. 

Rettelse: å få diagnosen i voksen alder er ganske typisk for de som er mildt rammet. Men er mange som liker å tro at det kun var menn som ble diagnostisert "før i tiden" (2000tallet) sikkert for å rettferdiggjøre deres sene diagnose, men det stemmer ikke at det kun var menn som fikk diagnosen da. Også kvinner som idag er over 30år fikk diagnosen i sine barneår. Men igjen så er ikke disse i den mildeste kategorien. 

Anonymkode: 53f4a...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rettelse: å få diagnosen i voksen alder er ganske typisk for de som er mildt rammet. Men er mange som liker å tro at det kun var menn som ble diagnostisert "før i tiden" (2000tallet) sikkert for å rettferdiggjøre deres sene diagnose, men det stemmer ikke at det kun var menn som fikk diagnosen da. Også kvinner som idag er over 30år fikk diagnosen i sine barneår. Men igjen så er ikke disse i den mildeste kategorien. 

Anonymkode: 53f4a...731

Jeg har ikke påstått noe av det du sier ei heller sagt at jeg er noe annet enn mildt rammet i forhold til hvordan det kan være å ha diagnosen. Har ikke behov for å rettferdiggjøre at jeg var 26 år heller. Hvorfor skulle jeg det? Min mor prøvde å få hjelp til meg, men legen og skolen var udugelig der. Så sånn ble det.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Rettelse: å få diagnosen i voksen alder er ganske typisk for de som er mildt rammet. Men er mange som liker å tro at det kun var menn som ble diagnostisert "før i tiden" (2000tallet) sikkert for å rettferdiggjøre deres sene diagnose, men det stemmer ikke at det kun var menn som fikk diagnosen da. Også kvinner som idag er over 30år fikk diagnosen i sine barneår. Men igjen så er ikke disse i den mildeste kategorien. 

Anonymkode: 53f4a...731

På 70- og 80-tallet fantes ikke diagnosen. Så vi som vokste opp da fikk den nødvendigvis først som voksne.

Anonymkode: e7a55...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...